مقدم از نقش مطبوعات در انتخابات می گوید:

همه برای حرف زدن، فرصت داشته‌اند

" بیژن مقدم" مدیرمسئول روزنامه جام‌جم اطمینان داد که همه احزاب و تشکلهای سیاسی قانونی کشور برای بیان دیدگاههای خود در باره انتخابات مجلس از طریق مطبوعات و رسانه ها با مشکل و محدودیت مواجه نبوده اند و "همه فرصت برای حرف زدن داشته‌اند."
کد خبر: ۱۶۲۷۱۴

مقدم عصر امروز سه شنبه در گفت وگوبا خبرگزاری فارس اظهارداشت: " ‌الان بسیاری از روزنامه ها که رسماً نمایندگی احزاب را دارند و بسیاری دیگر هم که نانوشته نمایندگی می‌کنند یعنی حرف‌های احزاب پشت صحنه‌ حامی و مورد قبول خود را می‌زنند، سایت دارند و در تلویزیون این فرصت به آن‌ها داده شده است. تلویزیون دیدگاه‌های گروه‌های مختلف اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل را مطرح می‌کند، بنابراین همه فرصت برای حرف زدن داشته‌اند."

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم افزود: "مطبوعات آن جا‌ که باید انتقاد می‌کردند، کرده‌اند. جایی که ‌باید اعتراض می‌کردند نیز اعتراض خود را نشان داده اند. آن‌ها با مردم حرف زده‌اند. نگرانی‌هایشان را گفته‌اند و همه آن‌ها اساساً همین طور عمل کرده‌اند. یعنی در این جهت هر کسی هر اندازه که توانسته است از ابزار روزنامه و نشریه در اختیار خود استفاده کرده است."

به عقیده مقدم،‌" بنابراین محدودیتی برای استفاده از رسانه‌ها نبوده است و همه احزاب موجود در جامعه امکان این که از طریق یک تریبون و رسانه‌ای کارهای خود را منتقل کنند، داشته‌اند و این طور نیست که الان کسی بیاید و بگوید من می‌خواستم یک حرفی را بزنم و نمی‌توانستم آن را منتشر کنم. "

وی نتیجه گرفت که به همین دلیل، در حوزه افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات هیچ مانعی مگر موانع ذاتی خود مطبوعات بر سر راه آن‌ها وجود ندارد.

مقدم خاطرنشان کرد: رسانه‌ها فارغ از این‌که چه نوع نگرشی را تعقیب می‌کنند، چند وظیفه اصلی برای خود قائلند‌. وظیفه نخست،  آگاهی‌بخشی، دوم،تعمیق و انتقال پیام‌های آنها و سوم،تهییج و بسیج افکار عمومی برای هدف‌های مورد ‌نظر  است.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم تصریح کرد: معمولاً در فضای انتخابات همین جهت‌گیری‌ها دنبال می‌شود و اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و هم تحریک و تهییج افکار عمومی به سمت آن جهت مورد نظر در رسانه وجود دارد.

وی ادامه داد: این کاری است که در روزنامه‌ها به طور طبیعی در حوزه‌های مختلفی که سلیقه‌ها و نگرش‌های گوناگون را نمایندگی می‌کنند، عملاً ‌اتفاق می‌افتد و به مقداری که هر روزنامه و رسانه‌ای در افکار عمومی توان و نفوذ دارد به همان میزان هم می‌تواند روی آن‌ها تأثیرگذار باشد. 

مقدم در پاسخ به این پرسش که معرفی افراد اصلح باید به چه شیوه‌ای صورت گیرد، گفت: "اساساً رسانه‌ها خودشان کاندیدا ندارند، یک بخشی از رسانه‌ها با معیارها مواجه است و نهایتش این است که یک رسانه یک جریان فکری را مورد توجه بیش‌تری قرار دهد وگرنه رسانه‌ای نمی‌آید یک لیست منتشر کند و بگوید که این لیست من به عنوان یک روزنامه است‌. "

مدیرمسئول جام جم تصریح کرد: "ممکن است رسانه‌ای اخبار مربوطه را پوشش دهد و به آن آدم‌ها بیشتر بها داده و فرصت دهد آن‌ها نیز دیدگاه‌هایشان را بیش‌تر مطرح کنند و از این طریق ممکن است به نوعی گرایش خود را هم ابراز کنند."

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها