با ساخت پلاک دیجیتالی قابل رهگیری

امکان ردیایی سریع خودروهای مسروقه و متخلف در کشور فراهم شد

با ساخت پلاک دیجیتالی حاوی اطلاعات خودرو و سامانه رهگیری مربوطه، امکان پایش ترافیک معابر، شناسایی هوشمند خودروهای متخلف وارد شده به محدوده طرح ترافیک، خودروهای مسروقه یا متخلف از سرعت مجاز در کشور فراهم شد.
کد خبر: ۱۵۹۹۵۶

 به گزارش ایسنا ،پلاک دیجیتالی که توسط وحید امیدی پور، ارائه شده، در واقع شناسه‌ای الکترونیکی حاوی اطلاعات خودرو و راننده است که قابلیت شناسایی توسط ابزار هوشمند کنترل ترافیک (ITS) را دارد. این پلاک شامل یک فرستنده پسیو (چیپ الکترونیک) است که در داخل خودرو قرار می گیرد و حاوی اطلاعات خودرو است.

این چیپ علاوه بر سبک و کوچک بودن احتیاج به هیچ‌گونه برق و باتری ندارد و به راحتی می‌توان آن را بر روی خودرو به صورت برچسب یا موارد دیگر نصب کرد و طول عمر این پلاک 10 سال می‌باشد و پس از طی این مدت می‌بایست تعویض شود.

سیستم رهگیری خودرو شامل گیرنده اکتیو و شبکه رایانه‌یی است. گیرنده شامل یک سیستم مخابراتی مبتنی بر فرکانس رادیویی و از نوع امواج الکترومغناطیس است. این امواج در برگشت از تگ موجود در پلاک خودرو، حاوی اطلاعات پلاک مورد نظر می‌شوند و اطلاعات پلاک در حافظه سیستم گیرنده ثبت می‌شود و از طریق شبکه دیتا قابلیت دسترسی دارد.

بخش گیرنده می‌تواند در حاشیه یا روی معبر قرار گیرد. اطلاعات پلاک خودرو با عبور خودرو از مقطعی که سیستم گیرنده قرار گرفته در حافظه ثبت می‌شود.

همراه با اطلاعات پلاک خودرو زمان و مکان عبور نیز ثبت و بر روی شبکه دیتا قرار می‌گیرد و در سرور موجود در مرکز کنترل رکود می‌شود تا اطلاعات به دست آمده پردازش شده و برای دیگران به صورت گرافیکی قابل رویت و تحلیل باشد.

از جمله کاربردهای پلاک دیجیتالی و طرح ره گیری خودروها، مونیتورینگ ترافیک معابر است بدین صورت که اطلاعات دریافتی از پلاک دیجیتالی خودروها پس از ورود به سرور مرکزی تحلیل شده و بر اساس موقعیت و زمان آنها بر روی نقشه معابر قابل مشاهده بوده و درصد شلوغی نیز مشخص می‌شود. بدین ترتیب در مناطق عملیاتی پلیس راهنمایی و رانندگی تدابیر لازم برای رفع شلوغی و گره‌های ترافیکی اتخاذ می‌شود.

از دیگر مزایای مونیتور کردن ترافیک تهیه نمودارهای اطلاعاتی بر اساس زمان و مکان شلوغی‌هاست که در طرح اصلاح زمان و مکان چراغ‌ها و اصلاح مهندسی معابر بسیار مؤثر است.

از سوی دیگر می‌توان با نصب سیستم رهگیری در مبادی ورود به طرح ترافیک، خودروهای فاقد مجوز عبور برای طرح ترافیک را شناسایی و در سیستم ثبت کرد تا برای آنها جریمه در نظر گرفته شود.

به گفته مجری طرح، از آن‌ جا که این سیستم مبتنی بر ثبت الکترونیکی است، از سیستم‌های مبتنی بر نیروی انسانی بسیار کارآمدتر است و به علت استفاده از برنامه کنترل دیجیتالی خطا در ثبت شماره خودروها امکان هیچگونه خطایی در ثبت خودروی متخلف وجود ندارد.

از دیگر کاربردهای این طرح استفاده از آن در ثبت اطلاعات خودروهایی است که سرعت مجاز برای عبور در سطح معابر را اجرا نمی‌کنند. 

این طرح بدین صورت است که در دو مقطع همسطح از یک معبر گیرنده ها نصب می‌شوند و چون این دو مقطع نسبت به هم دارای فاصله زمانی و مکانی هستند، لذا با یک برنامه نرم‌افزاری می‌توان سرعت خودروی مورد نظر را تخمین زد و در صورت تجاوز از حد مجاز پلاک مورد نظر را ثبت و برای آن جریمه در نظر گرفت.

اطلاع پلیس از محل و موقعیت خودروها امکان رهگیری خودروهای مسروقه و مشکوک را نیز در سطح معابر فراهم و به دسترسی و تعقیب واحدهای گشتی بسیار کمک می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها