پست استان به عنوان بستری برای اقتصاد فناورانه عمل می کند
جام جم آنلاین اصفهان؛ حمید باقری، مدیرکل پست استان اصفهان، نشست را با نگاهی به تاریخچه سههزارساله پست در ایران آغاز کرد.
او یادآور شد که ایرانیان باستان از پیشگامان سیستمهای ارتباطی بودند و امروز، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئولیت تأمین عدالت ارتباطی را بر عهده دارد.
باقری افزود: “پست اصفهان نه تنها به عنوان یک سرویسرسان سنتی، بلکه به عنوان بستری برای اقتصاد فناورانه عمل میکند. در شرایطی که جهان به سمت تجارت الکترونیک حرکت میکند، ما نقش محوری در تسهیل این فرآیند ایفا میکنیم.”
باقری اعلام کرد: “اصفهان قطب اصلی مبادلات پستی کشور شده و روزانه دو بار مبادله با تمام شهرستانهای استان صورت میگیرد.”
باقری بر هوشمندسازی خدمات پستی تأکید کرد و از راهاندازی مراکز تفکیک هوشمند و همکاری با شرکتهای دانشبنیان خبر داد. پست اصفهان، با ۱۳۶ واحد فعال، آماده تبدیل شدن به هاب منطقهای است و در دوران بحرانها مانند جنگ ۱۲ روزه، خدماترسانی بدون توقف ادامه یافت.
یکی از برجستهترین دستاوردها که باقری به آن اشاره کرد، پیشرفت چشمگیر در طرح ژئوکدینگ (کدبندی مکانی) ساختمانها بود.
باقری توضیح داد: “ژئوکدینگ نه تنها خطاهای آدرسدهی را به حداقل میرساند، بلکه پایهای برای خدمات نوین مانند تحویل درب منزل با GPS و ادغام با اپلیکیشنهای نقشهبرداری فراهم میکند.”
او پیشبینی کرد که تا پایان سال جاری، پوشش ژئوکدینگ در مناطق روستایی به ۵۰ درصد برسد، مشروط به همکاری بیشتر با دهیاریها و شوراهای محلی.
افزایش ۱۵ درصدی مبادلات پستی
در بخش مبادلات پستی، آمارهای ارائهشده حیرتانگیز بود. باقری اعلام کرد که در یک سال گذشته، مجموعاً ۲۳ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۴۲ فقره مرسوله پستی در استان جابهجا شده است؛ عددی که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.
از این تعداد، ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مرسوله داخلی و بقیه مربوط به مبادلات بینالمللی بودهاند.
او تأکید کرد: “اصفهان به عنوان هاب پستی مرکزی کشور، مبادلات با تمام جهان را به جز رژیم صهیونیستی انجام میدهد.
این استان اکنون قطب اصلی مبادلات شمال-جنوب و شرق-غرب است و روزانه دو بار مبادله با تمام شهرستانهای استان صورت میگیرد.”
نزدیک به ۱۰ میلیون تحویل مرسوله در یک سال
بر اساس گزارشها، از مهر ۱۴۰۳ تا ابتدای مهر ۱۴۰۴، حدود ۹.۵ میلیون مرسوله وارد استان شده و بین شهروندان توزیع گردیده است.
“هوشمندسازی از لحظه قبول مرسوله تا تحویل نهایی، اولویت ماست. بدون آن، نمیتوانیم با غولهای جهانی رقابت کنیم،” این جمله را باقری گفت، و به همکاری با شرکتهای دانشبنیان برای توسعه اپلیکیشنهای پستی اشاره کرد.
اصحاب رسانه در نشست سؤالاتی در مورد چالشها مطرح کردند.
یکی از خبرنگاران به افزایش هزینههای سوخت و تأثیر آن بر تعرفهها اشاره کرد، که باقری پاسخ داد: “ما تلاش میکنیم تعرفهها را ثابت نگه داریم و از یارانههای دولتی برای جبران استفاده کنیم.”
دیگری به امنیت سایبری در مبادلات دیجیتال پرداخت، و مدیرکل اطمینان داد که پست از استانداردهای بینالمللی UPU (اتحادیه پستی جهانی) پیروی میکند.
لبیک حداقلی به دعوت بازدید از مرکز تجزیه مکانیزه!
باقری در پایان، از خبرنگاران دعوت کرد تا از مرکز تجزیه مکانیزه اصفهان بازدید کنند، جایی که روزانه هزاران مرسوله با سرعت بالا پردازش میشود که بر اساس این گزارش حدود یک سوم از نفرات حاضر در نشست به این دعوت لبیک گفتند!!
شایان ذکراست؛این نشست در حالی برگزار شد که روابط عمومی اداره کل پست استان برای برگزاری آن بصورت گزینشی از خبرنگاران رسانه ها دعوت بعمل آورده بود.
هر چند همکاری هر سازمانی با رسانه ها از لحاظ کمیت و کیفیت آنها حق مسلم آن سازمان می باشد اما رصد رسانه هایی که در طول سال بدون چشمداشتی اخبار مثبت سازمان را منتشر نموده و احیاناً در مواردی انتقاد سازنده ای نیز داشته اند هم نباید از چشمان تیزبین مسئولان روابط عمومی آن سازمان دور بماند.
به هر تقدیر امسال نیز نشست خبری اداره کل پست با همان رسانه های به به گوی همیشگی خاتمه یافت و امید رسانه های مستقل برای برقراری تعاملی سالم و دوسویه برای روزهای آینده همچون همیشه زنده خواهد ماند.
دستاوردهای اعلامشده در این نشست، نشاندهنده زحمات شبانه روزی پرسنل پست استان است.
با این حال، چالشهایی مانند پیری زیرساختها و رقابت با شرکتهای خصوصی، نیازمند سرمایهگذاری بیشتر است.
روز جهانی پست فرصتی است تا نقش این نهاد کهن را در دنیای مدرن بازشناسی کنیم – نه فقط به عنوان حامل نامهها، بلکه به عنوان پل ارتباطی اقتصاد و جامعه.
/*هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین اصفهان