سالانه در سراسر دنیا ۱.۲میلیون نفر براثر حوادث کشنده در معابر جان خود را از دست میدهند و ۲۰ تا ۵۰میلیون نفر هم دچار معلولیت میشوند. در این میان، مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی در ایران، ۲۵.۸بهازای هر صدهزار نفر جمعیت است؛ حال آنکه این رقم در دنیا ۱۹.۹ و در کشورهای کمدرآمد یا درآمد متوسط ۲۰.۷ بهازای هرصدهزار نفرجمعیت است.در ایران موتورسوارهابیشترین نسبت حادثهدیدگان درخیابانهای داخل شهر وروستا که حدود ۶۱درصد میشودرابه خود اختصاص میدهند. بنابراین به نظر محققان، موتورسوارها از گروههای آسیبپذیر در حوادث ترافیکی بوده و باید در اولویت ملاحظات و مطالعات قرار گیرند.تحقیقات نشان داده است اکثر تصادفات عبور و مرور به علت رفتارهای نادرست رخ میدهد اما بااینحال متخصصان آموزش سلامت با حوزه پیشگیری از آسیبهای غیرعمدی تماس زیادی نداشتهاند و عوامل اصلاحکننده الگوهای رفتاری پرخطر و آسیبزا ناشناخته مانده است.با توجه به اهمیت آموزش و اصلاح الگوهای پرخطر ترافیکی، در کشور تحقیقی یکساله روی تعدادی از موتورسوارها شامل موتورسوار و ترکسوار با میانگین سنی ۲۶سال که ۴۱درصد آنها نیز مجرد بودند، به طریق مشاهده و ثبت رفتار و نیز مصاحبه و بحث گروهی انجام شده است.یافتههای این تحقیق که توسط فرشته زمانی و همکارانش انجام شده نشان داد: عوامل فردی، عوامل اجتماعی ــ فرهنگی، وضعیت موتورسیکلت، سوءاستفاده از تجهیزات ایمنی و عوامل محیطی از علل رفتار مخاطرهآمیز موتورسوارهاست.
سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آمار نگرانکننده تصادفات موتورسیکلتسوارها در پایتخت، در ششماهه نخست سالجاری گفت: ۱۷۰ نفر از موتورسوارها براثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند؛ حال آنکه این آمار سال گذشته ۱۳۴ کشته بود. در ششماهه نخست سال گذشته، موتورسوارها ۴۲درصد فوتیهای تصادفات را به خود اختصاص داده بودند که این آمار امسال با افزایش ۵ درصدی به ۴۷درصد رسیده است.