جشنوارهای به وسعت ۱۹ استان
جعفری در ابتدا با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره گفت: جشنوارهای که امسال سیوهفتمین دوره خود را سپری میکند، از سال ۶۱ آغاز شده و پس از چند دوره توقف، در شهرهای مختلف برگزار شده گاهی در تهران، همدان، کرمان و گاهی نیز در اصفهان بوده است. فیلمها امسال در ۱۸ استان دیگر همزمان با اصفهان به نمایش درمیآید. صبح روز جمعه ۱۱ مهر جشنواره با ادای احترام به شهدا به شکل رسمی آغاز به کار میکند و افتتاحیه آن بعدازظهر برگزار میشود.او در ادامه درباره تعداد آثار متقاضی حضور در جشنواره تشریح کرد: ۳۹۳ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودهاند که از این میان هشت فیلم بلند داستانی در بخش مسابقه، ۱۹ فیلم در بخش کوتاه و ۱۱ فیلم در بخش انیمیشن هستند. در بخش بینالملل نیز ۱۸۳ اثر بازبینی و در نهایت
۱۸ اثر پذیرفته شدند. امسال یک تنوع جغرافیا در بخش بینالمللی داریم.
تقدیر از فرضیایی، شکوفنده و مسعودشاهی
او درباره برنامههای جنبی جشنواره عنوان کرد: سه برنامه مربوط به بزرگداشت و نکوداشت در جشنواره داریم، بزرگداشت زهره شکوفنده پیشکسوت حوزه دوبله و داریوش فرضیایی مجری و بازیگر عرصه کودک و نوجوان را خواهیم داشت، همچنین نکوداشت مهدی مسعودشاهی به پاس سالها مدیریت فرهنگی که بهعهده داشت برگزار میکنیم. امسال تلاش کردیم جشنواره را به صورت یکپارچه برگزار کنیم اما به دلیل مقتضیات زمانی به شکل سالهای قبل برگزار میشود؛ به این معنا که داوران بخش ملی و داوران بخش بینالملل به صورت مجزا آثار را قضاوت خواهند کرد.
توجه ویژه به کودکان شهید جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران، جعفری در پاسخ به سوالی درباره توجه به اتفاقات رخداده در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در میان آثار و برنامههای جشنواره توضیح داد: ما در زمان رونمایی پوستر جشنواره توجهی ویژه به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه داشتیم و به فرزندان شهدا و کودکان شهید ادای احترام کردیم. در فرآیند بازبینی آثار با تعداد قابلتوجهی فیلم در بخشهای مختلف، درخصوص وضعیت غزه و جنگ ۱۲ روزه مواجه شدیم که تعدادی از آنها دارای کیفیت مناسبی بودند و به جشنواره امسال راه پیدا کردند.
از میان ۲۵ فیلم بلند ۸ فیلم انتخاب شد
او درخصوص وضعیت سینمای کودک در کشورمان گفت: درحال حاضر شرایط سینمای کودک ونوجوان مطلوب نیست و حدود ۲۵ اثر بلند به ما رسیده بود که از این میان هشت فیلم انتخاب شد. این نشان میدهد که تولیدات و کیفیت آنها چندان خوب نیست.
دبیر جشنواره ادامه داد: در تلاش هستیم تا از فیلمسازانی که میخواهند در زمینه ساخت تولیدات باکیفیت قدم بردارند، استقبال کنیم. در سالهای اخیر تعدادی از فیلمسازان آثاری را تولید کردند که با اقبال مخاطبان مواجه نشدند و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی امکاناتی در اختیار آنها قرار نمیگیرد و به جای آن از افراد دیگری حمایت خواهیم کرد.
برنامهریزی برای رسیدن به دبیرخانه دائمی
او درخصوص برنامههای فارابی برای پویایی فیلم کودک عنوان کرد: برنامهریزی ما این است که در حوزه جشنواره به یک دبیرخانه دائمی برسیم، اگر به نقطه عملیاتی برسیم، خبرش را اعلام میکنیم. بعد از جشنواره نیاز به گرفتن بازخورد داریم. یک رویکرد این بوده که سینماگران مراجعه میکردند تا فیلم بسازند، در سال جاری ۱۱۲ طرح به ما رسیده است و ما در حوزه کودک رصد میکنیم تا به سینماگرانی که کارهای باکیفیت تولید میکنند مراجعه کنیم تا فیلم بسازند. جعفری اضافه کرد: البته باید این را در نظر بگیریم که سینمای کودک تنها در حوزه ساخت نیست که میتواند پرفروغ باشد بلکه در حوزه عرضه هم میتواند چنین باشد. حدود یکسوم جمعیت کشور کودکان و نوجوانان هستند و یکی از ابزارها این است که یارانهای برای آنها در نظر بگیریم. در سینمای کودک باید الگوهای موفق در نظر بگیریم یک ساحت این موضوع تولید و یک ساحت آن عرضه است. یعنی فرصتهایی برای دیده شدن ایجاد کنیم و مزایایی برای ترغیب سرمایهگذاران در نظر بگیریم. وظیفه ما این است که جریانسازی کنیم تا بخش خصوصی وارد کار شود.
اثرگذاری در گرو رسیدن فیلم به مخاطب
مدیرعامل فارابی درخصوص تاثیر جشنواره بر بدنه سینمای کودک و اکران نشدن مناسب آثار برگزیده در این جشنواره هم گفت: زمانی که فیلم خوب به دست مخاطب نرسد، قدرت اثرگذاری آن نیز مغفول خواهد ماند. در پنج ماه اخیر فعالیت در این مجموعه متوجه شدم که متاسفانه بخش زیادی انباشتگی اثر در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد که تلاش کردیم برای آن ساز و کارهایی پیشبینی کنیم. البته این موضوع تنها ناظر به فعالیتهای بنیاد فارابی در حوزه سینمای کودک و نوجوان نیست و بنابر وظایف محوله، نسبت به همه تولیدات سینمای ایران احساس مسئولیت میکنیم.او درباره چگونگی حضور تولیدات بخش بینالملل در جشنواره هم گفت: از روز نخست که محمدرضا تشکری مسئولیت این بخش را پذیرفت، تلاش کردیم تا تنوع قابلتوجهی را به لحاظ نوع حضور شرکتکنندگان و همچنین آثار پذیرفتهشده درنظر بگیریم. به همین دلیل آثاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی تا مناطقی در شرق آسیا در جشنواره امسال حاضر هستند. ضمن اینکه پخش آثار بینالمللی نیاز به صرف هزینه است و ما بنا بر محدودیت منابع مالی، گاهی مجبوریم فیلمها را تنها برای داوران نمایش دهیم، البته امسال تعدادی از آنها برای مخاطبان عام نیز به نمایش درمیآید.
۴ سینمای پایتخت میزبان فیلمهای کودک
او درخصوص نمایش فیلمهای جشنواره در پردیسهای پرمخاطب شهر تهران نیز گفت: در سینماهای فرهنگ، موزه سینما، مگامال و سروش فیلمهای جشنواره امسال به نمایش درخواهند آمد. نمایش فیلمها در تهران بستگی به استقبال صاحبان سینما دارد. باید در ابتدا الگوی موفقی ایجاد شود تا سینماداران نسبت به نمایش آثار اقبال به خرج دهند.