سالهاست همزمان با آغاز سال تحصیلی و افزایش بار ترافیکی، خیابانهای تهران دیگر مجالی برای نفسکشیدن ندارند. امسال مدیریت شهری همزمان با هشدارها درباره ترافیک ۱۶۹درصدی، تلاش کرد تا راههای تازهای برای نفسکشیدن پایتخت باز کند. بر همین اساس با بهرهبرداری و تکمیل چهار پروژه عمرانی نفسگیر در غرب تهران ازجمله تقاطع غیرهمسطح فتح، جنتآباد ــ آبشناسان، باغستان و دوربرگردان زیرسطحی چمران گامی در جهت روانتر کردن ترافیک برداشته شد. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردای تهران دراینباره به جامجم میگوید: در ماههای اخیر تلاش شد تا پروژههای راهگشای متعددی در زمینه عمرانی به بهرهبرداری برسد که از آن جمله میتوان به تکمیل و افتتاح تقاطع سهسطحی میدان فتح اشاره کرد که پس از چندسال رهاشدگی در روزهای اخیر به بهرهبرداری رسید.
آنطور که او توضیح میدهد، این پروژه عملا بهعنوان بزرگترین تقاطع غیرهمسطح در تمام کشور مطرح است که بیش از هشت دسترسی در سه سطح به شهروندان ارائه میکند. البته زیرگذر این تقاطع، در ماههای پیشرو و با تکمیل عملیات عمرانی در امتداد جنوبی بزرگراه یادگار امام(ره) بهبهرهبرداری خواهد رسید و با تکمیل این اتوبان، شهروندان میتوانند بدون چراغقرمز، از شمالیترین نقطه تهران راهی همدان و مرزهای غربی کشور شوند. اما اقدامات عمرانی به همین موارد ختم نشد. در نیمه مرداد ۱۴۰۴، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید آبشناسان ــ جنتآباد آماده بهرهبرداری و درنهایت ۲۴ مردادماه بهطور رسمی افتتاح شد. محمدخانی معتقد است درحالحاضر افتتاح این تقاطع غیرهمسطح پس از سالها، ترافیک محدوده غرب تهران را سر و سامان داده و محله جنتآباد را که عملا به دو بخش تقسیم شده بود، بار دیگر به هم متصل کرده است. همچنین فاز نخست پروژه عمرانی احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراههای فتح و باغستان که بهمنماه سال گذشته با هدف حذف دوربرگردان همسطح این محدوده به بهرهبرداری رسیده بود، در روزهای اخیر تکمیل شده است.
آلودگی تهران کم میشود؟
سالهاست گره ترافیکی تهران به معضل بزرگتری به نام آلودگی هوا پیوند خورده است؛ معضلی که هرساله بلای جان ۵۰هزار نفر از هموطنانمان میشود. آلودگی هوا هرچند از آندست مسائلی است که نمیتوان یک راهکار کوتاهمدت را برای حل آن در نظر گرفت اما میتوان با روشهایی مثل توسعه حملونقل عمومی تا حدی به بهبود آن کمک کرد. طبق اعلام پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حملونقل و ترافیک تهران، تنها ۱۸درصد سفرهای شهری توسط ناوگان عمومی انجام میشود. او معتقد است که در صورت توسعه زیرساختها، این رقم میتواند به ۲۰ تا ۲۵ درصد برسد. در راستای همین امر، مدتی است که مدیریت شهری سراغ ارتقای سیستم حملونقل عمومی رفته است. ورود اتوبوسهای تمامبرقی ساخت داخل، راهاندازی ایستگاههای شارژ و وعده تاکسیهای برقی و قطار ملی مترو، بخشی از تلاشها است برای بهبود شهری که نامش سالهاست به ترافیک و هوای آلوده گره خورده است.
بهتازگی و همزمان با اول مهر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران از ورود ۲۰۱ اتوبوس برقی ساخت داخل به ۱۷ خط کلیدی پایتخت خبر داد و گفت: این اتوبوسها که روزانه ۱۵هزار مسافر را جابهجا میکنند، جایگزین ناوگان فرسوده شدهاند و تا پایان پاییز، ۱۵۰ دستگاه دیگر به آنها اضافه میشود. گفته میشود که این اتوبوسها مصرف سوخت را تا ۴۰ درصد پایین میآورند و قرار است با کاهش آلایندگی، گامی بلند به سوی تهران بدون دود بردارند. علاوهبراین آنطور که سخنگوی شهرداری تهران به ما میگوید، ۴۰۰ دستگاه اتوبوسهای ۱۸متری دوکابین هم از کشور چین خریداری شده که احتمالا تا انتهای مهرماه تعدادی از آنها وارد خیابانهای شهر میشوند.
مترو شتاب میگیرد
در حوزه مترو که شریان حیاتی تهران است و بخش عمده تردد شهروندان در تهران را بر عهده دارد نیز خبرهای خوبی به گوش میرسد. محمدخانی در تشریح اقدامات در این حوزه میگوید: در ماههای پیشرو از سال ۱۴۰۴، پرونده تکمیل بدنه اصلی همه خطوط هفتگانه متروی پایتخت بهطور کامل به پایان میرسد. امیدواریم با افتتاح سه ایستگاه باقیمانده خط ۶ و ایستگاه پایانهای «ورزشگاه تختی» در منتهای جنوبشرقی خط ۷، حداکثر تا پایان پاییز، شاهد گشایش خوبی بهویژه در نقاط مرکزی شهر باشیم. سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه تلاشها برای توسعه خطوط هفتگانه مترو همچنان ادامه دارد، وی می افزاید: یک بخش توسعهای از خط ۷ متروی تهران به سمت دانشگاه علوم و تحقیقات در شمالغرب باقیمانده که تا پیش از پایان سال بهبهرهبرداری خواهد رسید. بخش توسعهای (شامل چهار ایستگاه) دیگری نیز در جنوبشرق به سمت شهرری از خط ۶ نیز باقیمانده که تلاش میشود در سالجاری به سرانجام برسد. به گفته او، خریداری ۷۹۱ دستگاه واگن جدید نیز با همکاری ایران و چین نهایی شده و تا پایان سال، دستکم سه رام قطار جدید چینی وارد مسیرهای متروی تهران خواهد شد. علاوهبراین اقدامات، قرارداد خرید ۱۱۳ دستگاه واگن مترو از شرکتهای دانشبنیان داخلی که از سال ۹۸ منعقد شده بود با تزریق نقدینگی فعال شده و تاکنون دو رام قطار ملی تحویل شهرداری تهران شده است.