سمپاد؛ آموزش گلخانه‌ای
آیا تنوع در مدارس کشور همچون سمپاد با عدالت آموزشی سازگار است؟

سمپاد؛ آموزش گلخانه‌ای

عدالت آموزشی در مسیر تحقق

عدالت آموزشی در مسیر تحقق

آیین تجلیل از نخبگان علمی مناطق هدف طرح عدالت آموزشی کشور با عنوان «ریحانه و محمد» صبح روز شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۱۹۳۶۴

 این مراسم به عنوان اختتامیه پروژه بنیاد علوی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۰۴، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان (سمپاد) و مؤسسه آموزشی علامه حلی برگزار شد. در این آیین از دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در مدارس سمپاد و نمونه دولتی از شش استان هدف بنیاد علوی تجلیل شد.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، نام این رویداد با ادای احترام به شهیده تیزهوش «ریحانه سادات ساداتی» و خلبان نخبه پهپادی شهید «محمد انصاری» انتخاب شده است؛ دو چهره نمادین که تلفیقی از نخبگی علمی و ایثار ملی را نمایندگی می‌کنند.

عدالت آموزشی در مسیر تحقق

در این مراسم، ۱۴۱ دانش‌آموز نخبه (۷۴ دختر و ۶۷ پسر) به همراه ۱۴۷ نفر از والدین خود و جمعی از مسئولان و مدیران ملی حضور داشتند. چهره‌هایی، چون علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، و سردار حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان، دکتر الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان از مهمانان ویژه برنامه بودند. مراسم با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد و در ادامه شامل پخش تیزر‌های معرفی طرح، سخنرانی‌های مقامات، مصاحبه با دانش‌آموزان و بخش ویژه تقدیر از برگزیدگان بود.

از مهم‌ترین دستاورد‌های این رویداد، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان رئیس سازمان سمپاد و مدیرعامل بنیاد علوی بود که زمینه همکاری بلندمدت برای «تقویت عدالت آموزشی» را فراهم می‌کند. 

طرح توانمندسازی دانش‌آموزان مستعد (مناطق هدف بنیاد علوی) با همکاری مؤسسه آموزشی علامه حلی صورت گرفت که بخش طراحی و اجرای محتوای علمی و هدایت آموزشی پروژه را به عهده داشته است.

عدالت آموزشی در مسیر تحقق

آمار‌های ارائه‌شده در مراسم نشان داد سهم دانش‌آموزان دهک‌های یک تا چهار در مدارس سمپاد از ۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ درصد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته و هدف‌گذاری برای دستیابی به ۴۰ درصد طی چند سال آینده صورت گرفته است. همچنین، ۵۰ درصد رتبه‌های تک‌رقمی کنکور از مناطق کمتر برخوردار بوده‌اند که ۹۵ درصد آنان در مدارس سمپاد تحصیل کرده‌اند؛ آماری که موفقیت مدل آموزشی مدارس سمپاد را در تحقق عدالت آموزشی تأیید می‌کند.

این گردهمایی نه تنها فرصتی برای تقدیر از تلاش‌های فردی دانش‌آموزان بود، بلکه به عنوان یک نماد همکاری مؤثر میان نهاد‌های حاکمیتی و بخش خصوصی، الگویی برای اقدام‌های آتی در حوزه‌های آموزشی و اجتماعی کشور معرفی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰