جام جم آنلاین؛ برخی اماکن در کلانشهر کرمانشاه به پارکینگ خودرو تبدیل شدهاند در حالی که از کوچکترین استانداردهای لازم برخوردار نیستند؛ اغلب این مکانها زمینهای خاکی، محوطههای نامناسب و فاقد امکانات اولیهاند اما در غیاب نظارت جدی، نرخهای دلخواه و بالایی از مردم دریافت میکنند. بسیاری از این پارکینگها نیز هیچ تعهدی نسبت به خسارتهای احتمالی به خودرو یا سرقت از آنها ندارند و حتی در برگههای ورودی قید میکنند که مسئولیتی در قبال وسایل داخل خودرو نمیپذیرند.
برخی از این پارکینگها در هسته مرکزی شهر و بهویژه در محدوده خیابان «دارایی» که محل تجمع پزشکان و مراکز درمانی است، مستقرند و با توجه به مراجعه بالای مردم به این مکانها، نارضایتی عمومی افزایش یافته است. افزون بر این، بخشی از مغازهداران و دستفروشان اطراف نیز اقدام به فروش خیابان بهعنوان پارکینگ میکنند؛ به این صورت که با گذاشتن صندلی یا موانع مقابل مغازه، محل توقف خودروها را اجاره داده و بدون هیچ ضابطهای از مردم هزینه دریافت میکنند. بیشتر مراجعان به این محدوده از شهرستانهای استان به قصد مراجعه به مطب پزشکان میآیند و ناچار به پذیرش این شرایط میشوند؛ وضعیتی که گاه منجر به درگیری کلامی یا حتی فیزیکی و بروز ضرب و جرح میان مردم و متصدیان میشود.
برای روشنتر شدن ابعاد ماجرا کافی است مقایسهای میان تهران و کرمانشاه انجام شود؛ نگارنده برای پارک خودرو از ساعت ۲۱ شب تا ۱۴ روز بعد در تهران تنها ۶۰ هزار تومان پرداخت کردم، اما در کرمانشاه برای سه ساعت توقف از ساعت ۲۰ تا ۲۳ همان مبلغ دریافت شد. در پاسخ به اعتراض نیز متصدیان گفتند «۴۰ هزار تومان هزینه ورودی است و ۲۰ هزار تومان برای سه ساعت اضافه.»
براساس آمار رسمی، در شهر کرمانشاه ۱۰۲ پارکینگ دارای مجوز و ۷۰ پارکینگ بدون مجوز فعالیت میکنند. نکته قابل توجه این است که ۲۵ پارکینگ فاقد مجوز متعلق به ادارات و ارگانهاست که پارکینگهای خود را از طریق مزایده با نرخهای بالا اجاره دادهاند؛ موضوعی که به افزایش غیرمنطقی تعرفهها دامن زده است.
اردیبهشت ماه سال گذشته (۱۴۰۳)، فرمانداری کرمانشاه با هدف ساماندهی پارکینگها جلسهای با حضور مسوولان برگزار کرد و مصوباتی از جمله الزام پارکینگها به نصب دوربین مداربسته، رعایت نرخنامه اتحادیه، تعیین تکلیف مراکز فاقد مجوز و تشکیل تیم مشترک نظارت تصویب شد. با این حال، اکنون و پس از گذشت بیش از یکسال از آن نشست، شهروندان میگویند تغییر محسوسی در وضعیت پارکینگها ایجاد نشده است.
محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه در همان جلسه تاکید کرده بود که نرخگذاری ساعتی و شبانهروزی باید مشخص و بازرسی نامحسوس از پارکینگها صورت گیرد. او همچنین هشدار داده بود که در صورت تکرار تخلف، متخلفان به اتهام کسب مال نامشروع به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.
با وجود این وعدهها، گلایه مردم از نرخهای سلیقهای، نبود استانداردهای ایمنی و حتی فعالیت برخی پارکینگها در اماکن مخروبه همچنان ادامه دارد. شهروندان معتقدند بیتوجهی به این مطالبه عمومی علاوه بر نارضایتی گسترده، بیاعتمادی نسبت به وعدههای مدیریتی را در پی خواهد داشت.
محمدهادی ارباب، رییس اتحادیه شرکتهای خدماتی کرمانشاه نیز با تایید مشکلات موجود، گفته است نرخنامه مصوب اتحادیه فقط در ماههای ابتدایی هر سال اجرا میشود و پس از آن بسیاری از پارکینگداران مسیر خود را میروند و ابزار اجرایی اتحادیه برای الزام آنها کافی نیست.
کارشناسان شهری هشدار میدهند که تداوم فعالیت پارکینگهای بیضابطه، هم اعتماد عمومی را خدشهدار میکند و هم خطرات جدی امنیتی و ایمنی برای شهروندان به همراه دارد. از همین رو انتظار عمومی از مسوولان شهری و دستگاههای نظارتی، پیگیری فوری و اجرای مصوبات معوقه است تا این مشکل قدیمی سرانجام به سرانجام برسد.
همچنین سرهنگ نوری، رییس مهندسی ترافیک پلیس راهور استان، در آن جلسه تاکید کرد: «پارکینگها باید دارای تابلوهای مشخص، ثبت سیستمی ورود و خروج خودروها و نرخنامه شفاف باشند. خیابانفروشی و پیادهروفروشی در کرمانشاه به سوهان روح مردم تبدیل شده است و باید هرچه سریعتر با آن برخورد شود.»
به گفته او در کرمانشاه ۷۰۰ هزار خودرو و ۲۰ هزار کامیون و کشنده تردد میکنند و نبود پارکینگ استاندارد، مشکلات جدی ترافیکی و اجتماعی را بهدنبال دارد.
در مجموع، مردم کرمانشاه خواستار ساماندهی فوری پارکینگها، تعیین نرخنامه قانونی و شفاف، برخورد جدی با متخلفان و ایجاد زیرساختهای مناسب هستند؛ مطالبهای که تحقق آن میتواند از یک سو به کاهش بار روانی و مالی مردم منجر شود و از سوی دیگر به ارتقای انضباط اجتماعی و شهری کمک کند.
براساس آمارهای رسمی حدود ۶۹۰ هزار دستگاه خودرو در استان کرمانشاه موجود است که ۶۵ درصد از آنها در کلانشهر کرمانشاه در حال تردد است و براساس اعلام پلیس راهور به ازای هر سه نفر در این استان یک دستگاه خودرو وجود دارد.