به گزارش
جام جم آنلاین، محمدحسن قانع روز یکشنبه در خصوص نقش سامانه املاک و اسکان در برقراری امنیت و دسترسی به اطلاعات شفاف افزود: اگر اطلاعات مسکن در این سامانه کامل بود، نهادهای امنیتی میتوانستند با سرعت و دقت بیشتری به اطلاعات افراد مشکوک در آپارتمانها دسترسی پیدا کرده و آنها را شناسایی کنند.
وی تصریح کرد: حتی شناسایی مهاجران ساکن در شهر نیز از طریق این اطلاعات تسهیل میشد. وقتی این سامانه به سامانههای دیگر متصل شود، به طور موثری به امنیت کل جامعه کمک میکند.
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: بر اساس قانون، همه افراد جامعه موظفند اطلاعات محل اقامت و املاک تحت مالکیت خود را در این سامانه ثبت کنند. این قانون از سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است. در ابتدا استقبال مردم کم بود، اما دولت برای افزایش مشارکت، ثبت اطلاعات را به دریافت خدمات مختلف گره زد.
به گفته وی، مثلاً برای ثبتنام دانشآموزان در مدارس، والدین باید اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه ثبت کنند تا محدوده مدرسه مشخص شود.
قانع اظهار کرد: در ادامه اجرای این قانون بخشهای دیگر خدماتی نیز به آن اضافه شد، به عنوان مثال برای دریافت یا تمدید گواهینامه، گذرنامه، بیمه خودرو و منزل و حتی دریافت دسته چک، باید اطلاعات ملک در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد، برای این کار نیاز به کدپستی و شناسه قبض برق محل سکونت است، اگر فرد مستأجر باشد، باید کد ملی مالک را نیز وارد کند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشوقها برای سوق دادن مردم به سمت استفاده از این سامانه، ارتباط آن با وامهای دولتی است. برای دریافت وام ودیعه یا مسکن، افراد ابتدا باید اطلاعات ملک اجاره خود را در این سامانه ثبت کنند. علاوه بر این سامانه خودنویس به صورت کاملاً رایگان برای ثبت قرارداد اجاره بین موجر و مستأجر طراحی شده که از نظر قانونی معتبر است، به شرطی که مالک قبلاً اطلاعات ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشد.
قانع در خصوص پیشرفت روند ثبت اطلاعات در سامانه جامع املاک و اسکان از سوی مردم گفت: خوشبختانه آمار ثبتنامها روند صعودی دارد. سال گذشته روزانه حدود هزار و ۱۰۰ نفر اطلاعات خود را ثبت میکردند، اما این رقم امسال به طور میانگین به ۱۵ هزار نفر در روز رسیده است. ب
به گفته وی، با این حال هنوز اطلاعات به طور کامل در دسترس نیست و آمار ما نشان میدهد که تنها حدود ۳۰ درصد از افراد جامعه تاکنون اطلاعات خود را ثبت کردهاند. با اتصال بیشتر سازمانهای دولتی به این سامانه برای ارائه خدمات، انتظار میرود این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد.
مزایای ثبت اطلاعات در سامانه خودنویس
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در آینده نزدیک، اگر افراد اطلاعات ملک خود را در سامانه ثبت نکنند، ممکن است از یارانههای دولتی آب، برق و گاز محروم شوند. علاوه بر این، خانههای خالی یا املاکی که استفاده غیرمسکونی دارند، مشمول مالیات میشوند.
وی با بیان اینکه در بحث مالیات، دولت معافیتهای جذابی در نظر گرفته است. افزود: بسیاری نمیدانند که در خراسان رضوی، اگر مالک یک واحد آپارتمانی تا ۲۰۰ مترمربع اطلاعات ملک خود را در سامانه ثبت کند، از پرداخت مالیات اجاره معاف است. همچنین، اگر مالک، مستأجری دارای سه فرزند را انتخاب کند یا ملک خود را به یکی از سه دهک پایین جامعه اجاره دهد، از پرداخت مالیات معاف میشود. علاوه بر این، قراردادهای دو ساله ۷۰ درصد و قراردادهای سه ساله ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی دارند.
قانع در خصوص جرایم عدم ثبت اطلاعات ملک در سامانه جامع اسکان و املاک بیان کرد: اگر فردی اطلاعات خود را ثبت نکند، نه تنها از معافیتها محروم میشود، بلکه جریمههای سنگینی نیز در انتظار اوست. برای سال اول، جریمه معادل ۶ برابر، برای سال دوم ۱۲ برابر و برای سال سوم ۱۸ برابر مالیات متعلقه است.
وی در پاسخ به این سوال که در مورد ثبت قراردادهای اجاره، آیا مشاوران املاک تنها راه موجود هستند یا راه دیگری هم وجود دارد، اظهار کرد: ۲ راه اصلی وجود دارد. میتوانید به مشاور املاک مراجعه کنید که او قرارداد شما را در سامانههایی مانند کاتب یا خودنویس ثبت و کد رهگیری قانونی دریافت کند. اما راه دیگر، استفاده مستقیم و رایگان از سامانه خودنویس یا سامانه کاتب (سامانه تحت نظارت سازمان ثبت اسناد) است. در این سامانه، موجر و مستأجر خودشان میتوانند قرارداد را تنظیم و کد رهگیری دریافت کنند.
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اضافه کرد: این کد رهگیری، سند قانونی قرارداد بین مستاجر و موجر است و در صورت بروز مشکل، سیستم قضایی به آن رسیدگی خواهد کرد. از سال ۱۴۰۳ دستگاه قضایی به هیچ عنوان به شکایاتی که قرارداد آنها در سامانه ثبت نشده باشد، رسیدگی نمیکند. این یک هشدار جدی است که قراردادهای دستنویس دیگر اعتبار قانونی ندارند و اگر مشاور املاکی از برگههای قدیمی و غیرقانونی استفاده کند، تخلف او محرز است و به تعزیرات معرفی و پلمب خواهد شد.
وی با اشاره به آمار تیرماه ثبت اطلاعات موجران و مستاجران در سامانه خودنویس گفت: در این مدت حدود ۱۴ هزار نفر از سامانه مزبور قرارداد خود را دریافت کردهاند که شامل ۱۰ هزار و ۸۳ موجر، سه هزار و ۳۹۳ مستاجر و ۳۲۵ مشاور املاک قراردادهای مربوط به رهن و اجاره ملک را در سامانه مزبور تکمیل کردهاند، بعضا مشاوران املاک از طریق شماره تلفن مستاجر یا موجر نسبت به تکمیل قرارداد اقدام میکنند تا فرار مالیاتی داشته باشند.
قانع اضافه کرد: گشتهای نظارتی به صورت مستمر بر عملکرد بنگاههای معاملات املاک نظارت دارند و به صورت برنامهریزی شده، دفاتر و عملکرد آنها را بررسی میکنند که اگر معاملات خود را ثبت سامانه نکرده باشند یا به صورت کاغذی نسبت به انعقاد قرارداد بین مستاجر و موجر اقدام کرده باشند، جریمه و پلمب خواهند شد، مردم نیز میتوانند در صورت مشاهده تخلف آنها، مراتب را به بازرسان اصناف، سامانه ۱۲۴ و سامانه ۱۳۵ گزارش دهند.
رکود در بازار مسکن ادامه دارد
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: با وجود اینکه بازار مسکن در حال حاضر فعال نیست، اما فعالیتها و ثبتنامها در سامانهها ادامه دارد. این خود نشان میدهد که این سیستم مانند یک لوکوموتیو، بقیه بخشهای اقتصاد را به حرکت درمیآورد.
قانع اضافه کرد: طبق آخرین مصوبه شورای مسکن استان، حداکثر افزایش ۲۵ درصدی برای اجارهبها در استان تعیین کرده است. اگر موجری بیشتر از این مبلغ اجارهبها را افزایش دهد، مستأجر میتواند تا پنج سال پس از عقد قرارداد شکایت کند. در این صورت، نه تنها مبلغ اضافی بازگردانده میشود، بلکه موجر جریمه و از معافیتهای مالیاتی خود نیز محروم خواهد شد.