همه خواستگاران سایپا!

باورکردنی نیست که شرکتی با حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ۹ خواستگار دارد اما این یک واقعیت است!شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی و تجاری کرمان موتور، گلرنگ، انتخاب، زر، فرداموتور و افرادی همچون علی انصاری و بابک زنجانی (در قالب شرکت تحت مدیریت‌شان)، بانک شهر و در نهایت کنسرسیومی متشکل از چند قطعه‌ساز خودرو، خواهان تملک سایپا هستند.
کد خبر: ۱۵۱۳۴۷۶
نویسنده رسول رازقندی | پژوهشگر اقتصادی
 
با نگاهی به تجربه واگذاری ایران‌خودرو به شرکت کروز که یک گروه بزرگ قطعه‌ساز است، شاید در بین متقاضیان فوق‌الذکر، کنسرسیوم قطعه‌سازان (بدون کروز) واجدشرایط‌ترین باشد. آنها سه‌دهه با مسائل صنعت خودرو دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و به راهکارهای رفع معضلات این صنعت واقفند. به‌دلیل عمق داخلی‌سازی محصولات سایپا، ادامه تولید و توسعه محصولات آن به نفع آنهاست و باعث کاهش هزینه‌های مالی، هزینه‌های تامین و تولید آنها می‌شود. در نهایت، تملک سایپا با کوتاه‌شدن زمان دریافت مطالبات و به‌روزکردن آن، گرفتاری‌های نقدینگی قطعه‌سازان را برطرف می‌سازد.
یک وجه مثبت دیگر این اتفاق، آن است که پس از تملک ایران‌خودرو توسط کروز، نگرانی در بین برخی قطعه‌سازان پدید آمد که کروز رقبای قطعه‌ساز را از میدان به‌در خواهد کرد. اگر دست جامانده از ایران‌خودرو به سایپا برسد، این نگرانی برطرف خواهد شد و به احتمال فراوان، قوای مجریه، مقننه و قضاییه و سایر ارکان حاکمیتی هم حمایت قابل توجهی به‌منظور حفظ اشتغال و تولید ملی از صنعت خودرو و قطعه‌سازی خواهند کرد.
فقط یک مانع در این مسیر وجود دارد و آن هم توانگری مالی قطعه‌سازان است. چندی پیش، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان‌خودرو ضمن تأکید بر بحرانی‌بودن وضعیت این صنعت، خواهان تزریق فوری ۲۰‌هزارمیلیارد تومان نقدینگی به قطعه‌سازان شد. وی همچنین خواستار آن شد که دولت، بدهی‌ صنعت قطعه‌سازی به نهاد‌هایی نظیر مالیات و تأمین اجتماعی را به‌مدت سه‌ماه عقب بیندازد. حادث‌شدن جنگ۱۲روزه، رخداد بندر شهید رجایی، تامین ناکافی ارز، قیمت‌گذاری دستوری خودرو و درنتیجه زیان‌دهی خودروسازان از دلایلی است که قطعه‌سازان برای درخواست خود برشمرده‌اند.
کرمان‌موتور با حدود ۹ درصد سهام سایپا، برنامه‌ای برای توسعه سایپا به مقامات ارشد اجرایی کشور داده است. این شرکت با سابقه ۳۰ساله در خودروسازی، نظر بانک شهر را هم برای شراکت در سایپا جلب کرده تا در مزایده کم نیاورد.خانواده گرامی مالک فردا موتور هم با سابقه بیش از سه دهه در واردات خودرو‌های کیا و هیوندای، در دهه ۹۰ با خرید ایران‌خودروی سمنان وارد عرصه مونتاژ و تولید خودرو شدند. متأسفانه در حمله اسرائیل به سایت بروجرد این شرکت، تأسیسات آن نابود گردید و با مشکل تحویل خودرو به مشتریان مواجه شدند اما مسأله نگران‌کننده در مورد این دو خودروساز‌، مونتاژکار بودن آنهاست. اگر این شرکت‌ها تصمیم بگیرند سبد محصولات مونتاژی‌ چینی‌شان را در سایپا توسعه دهند، قطعه‌سازان داخلی آسیب جدی خواهند دید. علاوه بر این هر دو خودروساز سابقه تأخیر و اشکال در تحویل خودرو دارند که نشان‌دهنده وجود مشکلات مالی و مدیریتی است. همچنین دیده شده که محصولات این شرکت‌ها در نمایندگی‌های‌شان به‌دلیل مشکل تأمین قطعه یدکی، گاه به‌مدت طولانی معطل می‌شوند.گروه صنعتی گلرنگ و گروه صنعتی زر قطعا ثروتمندترین خواستگاران سایپا هستند اما هر دوی این هلدینگ‌ها به دلیل نداشتن سابقه در صنعت خودرو، به‌قولی هندوانه دربسته هستند! گلرنگ گرچه در سال‌های اخیر در صنایع بزرگی وارد شده و از قضا در برخی موفق هم بوده اما مشخص نیست بتواند این موفقیت‌ها را در صنعت پرچالش و به‌شدت سیاسی خودرو که در آن هیچ تجربه‌ای ندارد تکرار کند. گروه زر که غیر از ماکارونی، تجربه موفق دیگری ندارد، ابتدا اعلام کرد قصد دارد در جاده کرج-قزوین خودروسازی ایجاد کند اما وقتی خبر واگذاری پارس‌خودرو را شنید، فرمان را به‌سمت شرکت کوچک‌تر جاده مخصوص پیچاند و اندکی بعد، متقاضی دختر بزرگ‌تر یعنی سایپا شد!  متقاضی دیگر بابک زنجانی است که هلدینگ دات‌وان را تأسیس کرده و اتفاقا بر حوزه حمل‌ونقل هم متمرکز شده است. او پس از اطلاع از مشارکت کرمان‌موتور و بانک‌شهر برای تملک سایپا، با انتشار پستی در فضای مجازی تصریح کرد تا ۲میلیارد دلار (دو برابر رقیب) برای سایپا کنار گذاشته است.علی انصاری دیگر خواهان سایپا، مالک قبلی بانک زیان‌ده آینده و سازنده ایران‌مال هم احتمالا ثروت کافی برای در اختیار گرفتن سایپا دارد اما بسیار محتمل است که واگذاری سایپا به هر دو بزرگوار فوق‌الذکر با استقبال مناسبی در جاده مخصوص و افکار عمومی روبه‌رو نشود.در آخر گروه صنعتی انتخاب، تولیدکننده لوازم خانگی از متقاضیان جدی سایپاست. این گروه در سال‌های گذشته با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی توانست به موفقیت‌هایی دست یابد. سایپا نیمی از صنعت خودروی کشور است. باید دید تصمیم‌گیران ارشد کشور، سایپا را به کدامیک از این خواستگاران تحویل خواهند داد و دومین اتفاق بزرگ خصوصی‌سازی صنعت خودروی کشور چگونه رقم خواهد خورد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰