مدیر مدرسه روستایی که با یک دست صدا ایجاد کرد
نتیجه استعدادیابی هنری؛

مدیر مدرسه روستایی که با یک دست صدا ایجاد کرد

هنگامی که می‌رفت تا مدیریت این دبستان مختلط روستایی را در کوار به عهده بگیرد، از او خواسته شده بود تا تلاشش را فقط برای مدیریت فضای مدرسه و تحصیل دانش‌آموزان به کار گیرد و به مسائل اجتماعی روستا ورود نکند، اما اکنون که تجربه او در مدرسه ولیعصر (عج) در «الف تا» اول شده، می‌گوید مدیریت پشت میزنشین، آرمان من نبود.
کد خبر: ۱۵۱۳۰۴۳

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از ایرنا، سرنخ رمز موفقیت تجربه برتر آموزشی در مدارس پیشتاز تحول کشور را باید در آرمانخواهی و بلند اندیشی خانم مدیر پی گرفت؛ آنجا که نمی‌خواست تنها پشت میزش بنشیند، بخشنامه‌ها را دریافت و ابلاغ کند و بر برگزاری به موقع کلاس‌ها و برنامه هفتگی مدرسه نظارت کند.

روزی که فاطمه قاسمی با حکم مدیر در دبستان ولیعصر (عج) روستای ولیعصر کوار مامور به خدمت شد از او خواستند تا تنها به مدیریت فضای مدرسه و تحصیل ۱۸۰ دانش‌آموز دختر و پسر در همین فضا بپردازد و به مسائل اجتماعی روستا ورود نکند اما او معتقد بود که مدرسه تراز باید از ظرفیت والدین نیز استفاده کند تا خانه و مدرسه با یکدیگر در پیوند باشند.

هنگامی که خانم مدیر پا به این مدرسه روستایی گذاشت، بافت ناهمگون اجتماعی روستا به مدرسه و نیمکت‌های کلاسی نیز کشیده شده بود و ایجاد چنین پیوندی دشوار به نظر می‌رسید.

قاسمی می‌گوید: مدرسه کمبود معلم داشت و محیط آن با چیزی که در آرمان‌های خود به دنبال آن بودم، فاصله بسیار داشت.

به گفته او براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه باید ظرفیت اولیای دانش‌آموزان را به کار گیرد، آن هم نه فقط جذب مشارکت‌های مالی، بلکه این قابلیت‌ها اعم از مالی، تخصصی و فکری باید به گونه‌ای استفاده شود که والدین با جریان تعلیم و تربیت همراه شوند.

خانم مدیر دبستان روستایی کوار ابتدا شروع به ساماندهی فضای مدرسه کرد و برای بهبود کیفیت آموزش، تعداد کلاس‌های درس را از ۶ به ۹ کلاس رساند، سپس شروع به شناسایی ظرفیت اولیا کرد و اندیشید که چگونه می‌توان همه آنها را با جریان آموزش و پرورش در مدرسه فرزندانشان همراه کرد.

حالا که به گفته او دانش‌آموزان، اولیا، مربیان و کادر مدرسه ولیعصر (عج) همچون یک خانواده به نظر می‌رسند، اولیا برای رشد مدرسه همدل و همصدا شده، جایگاه خود را می‌شناسند و به آن پایبند هستند؛ سبک مدیریتی این دبستان الگو شده و تجربه موفق فاطمه قاسمی، رتبه نخست دومین جشنواره ملی الف‌تا را کسب کرده است.

او مسیر این موفقیت را اینگونه شرح می‌دهد، راهکار را در بلند شدن از پشت میز، رفتن به میان دانش‌آموزان و استعدادیابی آنها دیدم؛ پس از بررسی تک‌تک دانش‌آموزان، استعدادهای شگرف بسیاری از آنها در نویسندگی، فن بیان، هنری، بازیگری، ورزشی و علمی شناسایی و تقویت شد.

صاحب تجربه برتر الف‌تای امسال ادامه داد: حاصل شناسایی و تقویت استعداد نویسندگی دانش آموزان این دبستان روستایی تالیف چندین کتاب شابک دار از جمله زندگی‌نامه روایی ۱۴ شهید روستا بود که به دست آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس رونمایی شد و حاصل شناسایی بچه‌های مستعد و ارائه آموزش‌های حضوری و مجازی گویندگی و فن بیان به آنها درخشش این دانش‌آموزان در سطح استانی و ملی بود؛ آنها بیشترین سکوهای جشنواره گلستان‌خوانی کشور را تصاحب کردند و یکی‌شان سال بعد، داور افتخاری این جشنواره شد.

همچنین به گفته قاسمی، رتبه سوم جشنواره بین‌المللی خیام در سخنرانی و سخنوری از آن دانش‌آموزان این دبستان روستایی شد.

تحصیل ۱۸۰ دختر و پسر دبستانی در کنار یکدیگر، چالش‌هایی را به همراه دارد؛ چنانکه در دبستان روستای ولیعصر کوار نیز چنین بود و کادر مدرسه کوشیدند تا این هیجانات و روحیات پسربچه‌ها را به سوی ورزش‌های رزمی سوق دهند، استعدادیابی شد و دانش‌آموزان مستعد در المپیادهای ورزشی تکواندو و ووشو خوش درخشیدند و مدال‌های خوش‌رنگی را کسب کردند.

رفته رفته نشاط و سرزندگی ایجاد شده در مدرسه که تفاوتی میان دانش‌آموزان قائل نبود به خانواده‌ها نیز گسترش یافت و پای همه اولیا از هر قشر و گروهی به مدرسه باز شد تا سرآغازی برای تقویت اتفاق و همبستگی اجتماعی اهالی روستا شود.

به گفته او، نتیجه استعدادیابی هنر دانش‌آموزان مدرسه، چهار سال پیاپی، کسب مقام اول و برگزیده کشور در نقاشی همگانی شد و یکی از ۱۲ دانش‌آموز کارآفرین این مدرسه نیز سوژه مستند شبکه افق شد.

به گفته قاسمی، مستند ساز این شبکه ملی گفته در ساخت مستند زندگینامه کارآفرینان دانش‌آموز به مدرسه ورود نمی‌کردیم اما اینجا نمی‌توان از نقش مدرسه در فرآیند رشد این دانش‌آموزان چشم پوشید.

کسب رتبه اول و سوم استان ایده و اختراع دانش‌آموزان دبستان ولیعصر کوار در جشنواره جابربن حیان نیز نتیجه کوشش کادر مدرسه و خانم مدیر این مدرسه روستایی بود.

راهکار موفقیت آموز بود؛ رفته رفته نشاط و سرزندگی ایجاد شده در مدرسه که تفاوتی میان دانش‌آموزان قائل نبود، به خانواده‌ها نیز گسترش یافت و پای همه اولیا از هر قشر و گروهی به مدرسه باز شد تا سرآغازی برای تقویت اتفاق و همبستگی اجتماعی اهالی روستا شود.

نتیجه استعدادیابی هنری و هوش کلامی دختران و پسران دانش‌آموز دبستان ولیعصر (عج) تشکیل گروه سرودی پرشمار بود که همخوانی آنها در روستا صدا کرد؛ اول سلام فرمانده را خواندند اما این حرکت ادامه یافت و با همکاری هیات امنای مسجد، بسیج روستا و حمایت اولیا، ۱۶۰ دانش آموز این مدرسه چندین سرود ملی و مذهبی ساختند و خواندند.

هنگامی که والدین دیدند خیزشی در مدرسه به پا شده برای همه دانش‌آموزان به یک اندازه وقت می‌گذارند تا استعداد همه شناخته و تقویت شود، شایسته ندیدند که پا پس بکشند؛ یک به یک به مدرسه آمدند و برای همکاری و حمایت اعلام آمادگی کردند.

این مدیر موفق گفت: برای والدین یک جلسه ترتیب دادم تا این یکدستی تقویت شود، اما به طور مستقیم از این هدف سخنی نگفتم چرا که می‌دانستم، در این شرایط اجتماعی، برخی سخنان منجر به جبهه‌گیری خواهد شد؛ بلکه درباره استعدادیابی دانش‌آموزان و برنامه‌های آینده مدرسه صحبت کردم و خواستم تا والدین نیز با من همراه شوند.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر، بچه‌ها «سفیر همدلی» شدند و وقتی اقدامات انجام شده را در خانه تعریف می‌کردند، والدین آنها بیشتر راغب شدند و امروز همه در برابر مدرسه و رشد روستا احساس دین می‌کنند.

او افزود: این همراهی تا جایی پیش رفت که با مشارکت رضایتمندانه اولیا همه کلاس‌های مدرسه هوشمند شد.

اولیایی که اکنون همدل بودند، زمینی برای ساخت مدرسه هدیه کردند و با همراهی والدین، خیران و اداره نوسازی مدارس، احداث مدرسه تازه‌ای نیز آغاز شد و در دست ساخت است و اعضای انجمن اولیا و مربیان این دبستان نیز چندبار رتبه سطح یک کشوری را در شاخص‌های ارزیابی کیفی انجمن اولیا و مربیان کسب کردند.

نقطه اوج من، وقت گذاشتن و ارتباط موثر بود
روزی که فاطمه قاسمی به عنوان مدیر، پای به دبستان روستای ولیعصر (عج) کوار در حدود ۴۰ کیلومتری شیراز گذاشت، همه می‌گفتند شرایط برای انجام چنین اقداماتی آماده نیست و انتظار اقدامی فراتر از آموزش دانش‌آموزان از مدیر مدرسه نیست؛ اما حالا تجربه برتر الف‌تا در مدارس پیشتاز تحول با نام « یک دست صدا دارد» بار دیگر ثابت کرده که برکت همیشه دستاورد حرکت است.

او می‌گوید: نقطه اوج کار من همین وقت گذاشتن و البته ارتباط موثر با دانش‌آمزان و اولیا بود؛ این که پشت میز ننشستم، به دل بچه‌ها رفتم و فرصت‌های بسیاری را پیدا کردم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰