با افزایش تمایل شرکتها به بهرهبرداری از ارزش هوشمصنوعی و ارتقای کارایی، تقاضا برای مهارتهای مرتبط با این فناوری بهشدت بالا رفته است. در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، ۱۶درصد از شرکتها از هوشمصنوعی مولد در پنج یا چند عملکرد استفاده کردند، که این رقم نسبت به نیمه اول سال دوبرابر شده است.
پیشگام در استفاده از هوشمصنوعی
صنعت فناوری با ۸۸درصد از کارکنان خود که از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند، در صدر این فهرست قرار دارد. صنعت مورد اشاره که خود خالق بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی است، در عملکردهایی مانند بازاریابی و فروش بهطور گسترده از این فناوری بهره میبرد. در سال گذشته، با عرضه ابزارهای جدیدی مانند تولیدکنندگان محتوای متنی و بصری، استفاده از هوشمصنوعی در این بخش به احتمال زیاد رشد بیشتری داشته است. این فناوری به شرکتهای فناوری کمک کرده تا فرآیندهای توسعه محصول، خدمات مشتریان و تحلیل دادهها را بهبود بخشند.
یک تحلیل بهتر
رتبه دوم متعلق به بخش خدمات حرفهای است، جایی که ۸۰درصد از کارکنان از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند. در این صنعت، شامل شرکتهای مشاوره، حقوقی و حسابداری، بازاریابی و فروش، اصلیترین زمینههای کاربرد این فناوری است. هوشمصنوعی به این شرکتها امکان میدهد تا تحلیلهای پیشرفتهتری انجام دهند و گزارشهای خودکار تولید و استراتژیهای بازاریابی هدفمندتری طراحی کنند.

آگاهی از رفتار مشتریان
صنایع پیشرفته، شامل هوافضا، نیمهرساناها و شرکتهای الکترونیک پیشرفته، با ۷۹درصد استفاده از هوشمصنوعی مولد در رتبه سوم قرار دارند. در این بخش، بازاریابی و فروش همچنان پراستفادهترین عملکرد هستند، درحالیکه وظایف مرتبط با ریسک و انطباق کمترین کاربرد را دارند. بهطور مشابه، صنعت رسانه و مخابرات نیز با ۷۹درصد در جایگاه سوم مشترک است. این صنایع از هوشمصنوعی برای تولیدمحتوا، تحلیل رفتار مخاطبان و بهبود تجربه کاربری استفاده میکنند.
سنتیها بر مدار سابق
صنایع کالاهای مصرفی و خردهفروشی ۶۸درصد، خدمات مالی ۶۵درصد، مراقبتهای بهداشتی، دارویی و محصولات پزشکی ۶۳درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. در این صنایع، هوشمصنوعی برای بهینهسازی زنجیره تأمین، تحلیل دادههای مشتریان و بهبود خدمات درمانی استفاده میشود. بااینحال، صنعت انرژی و مواد با ۵۹درصد کمترین میزان استفاده از هوشمصنوعی را دارد که احتمالا بهدلیل ماهیت سنتیتر این بخش و تمرکز کمتر بر فناوریهای دیجیتال است.
کمترینها در استفاده از هوشمصنوعی
بهطور کلی، عملکردهای تولید با ۵درصد و زنجیره تأمین با ۷درصد کمترین میزان استفاده از هوشمصنوعی مولد را در میان کارکنان نشان میدهند. این موضوع ممکن است بهدلیل پیچیدگیهای فنی یا نیاز به سرمایهگذاری بیشتر در زیرساختهای دیجیتال در این حوزهها باشد. بااینحال، انتظار میرود با پیشرفت ابزارهای هوشمصنوعی، این بخشها نیز بهتدریج استفاده بیشتری از این فناوری داشته باشند.