همه خادم حسینیم 
هشت روایت از عزاداری مسلمانان جهان از نگاه حجت‌الاسلام دکتر یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین‌المللی  حب الحسین یجمعنا

همه خادم حسینیم 

عاشورا میان تاریخ و روایت

در میان منابع کهن عاشورا، چند منبع اصلی و محوری داریم. قید «مفصل» و اصلی و محوری برای این است که بدانیم اینها اساس است؛ و البته به‌جز این چند مورد، منابع چندی وجود دارد که گزارش‌های کوتاه یا برگرفته از همان منابع اصلی هستند. طبیعی است که آنها هم می فهمند.
در میان منابع کهن عاشورا، چند منبع اصلی و محوری داریم. قید «مفصل» و اصلی و محوری برای این است که بدانیم اینها اساس است؛ و البته به‌جز این چند مورد، منابع چندی وجود دارد که گزارش‌های کوتاه یا برگرفته از همان منابع اصلی هستند. طبیعی است که آنها هم می فهمند.
کد خبر: ۱۵۰۹۲۹۸
نویسنده رسول جعفریان

این چند روایت مستقل عبارتند از: روایت ابومخنف، ابن سعد، بلاذری، دینوری و ابن اعثم کوفی. این آثار تا حدودی شناخته ‌شده‌اند.

روایت ابومخنف از طریق طبری به‌دست ما رسیده است، روایت ابن سعد در کتاب «طبقات» او آمده است، روایت بلاذری از امام حسین(ع) در «انساب‌الاشراف» است،  روایت دینوری در «اخبار ‌الطوال» و روایت ابن اعثم در کتاب «الفتوح» او. اینها اغلب چند چاپ دارند اما یافتن این بخش‌ها در این کتاب‌ها دشوار نیست.

روایت مقاتل‌الطالبین را هم باید به اینها افزود؛ اگرچه منبع اساسی آن همان روایت ابومخنف و بقیه روایات مستقلی است که به آنها هم باید توجه کرد.

کتاب «السفینه‌الجامعه لانواع العلوم» از حاکم جشمی بخش قابل توجهی را به اخبار امام حسین(ع) و مقتل اختصاص داده است. در این بخش چندین بار از الفتوح نقل شده و به‌نظر می‌رسد موارد نقل شده از آن بیشتر است.  

منابع عاشورا واقع‌گرا هستند یا روایت‌گرا؟ 

درباره این منابع دو پرسش اساسی وجود  دارد: یکی این است که رویکرد آنها از نظر واقع‌گرایی و روایت‌گرایی چیست؟ رویکرد آنها در استفاده از سند و قید اسناد برای هر روایت چه اندازه است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها