هرچند این موضوع درباره خودروسازان داخلی چندان صدق نمیکند و بههمیندلیل، خودروهای ایرانی در صدر فهرست وسایل نقلیهای قرار دارد که هدف سارقان قرار میگیرد. البته، تعداد زیاد خودروهای ایرانی در میان وسایل نقلیه بهسرقترفته، نکته بدیهی و مهمی را نمایان میکند: مهمترین دلیل این اقدام، وفور چشمگیر این خودروها نسبت به دیگر مدلهاست. این وضعیت نیز ناشی از انحصار خودروسازان داخلی و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بازار ایران است. دادههای بهدستآمده از این پدیده، الگوهای جالبی را پیش روی ما قرار میدهد. ارزش کل وسایل نقلیه شخصی در ایران بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این داراییها بهدلیل کاهش توان اقتصادی جامعه برای جایگزینی خودروهای بهسرقترفته و ضعف ایمنی نسبی آنها، اهمیت بسیار بالایی دارد. براساس آمارهای سال ۱۴۰۲، ۷۵درصد سرقت خودروها مربوط به مدلهای تولید قبل از سال ۱۳۹۰ و ۲۵درصد مربوط به مدلهای جدیدتر است. ۷۶.۷۰۰ خودرو در سراسر کشور در سال گذشته به سرقت رفته که معادل ۸۶.۳ سرقت خودرو بهازای هر ۱۰۰هزار نفر از جمعیت است. همچنین، ۸۹درصد از گزارشهای سرقت به خودروهای پراید و پژو اختصاص دارد که خانواده پراید با ۴۱.۹۰۳ و خانواده پژو با ۱۰.۹۷۲مورد، بالاترین آمار سرقت را دارد. ۲۴ درصد کل سرقتهای خودرو مربوط به تهران بوده که معادل ۱۸.۶۰۶ مورد است.