این اتفاق بهطور قطع، ریشه در تأثیرگذاری تلویزیون دارد که میتواند پیوند حوزه کودک و نوجوان را با حوزه فرهنگ محکمتر کند. در این میان، آثاری که بتواند اقتباس از کتاب حوزه کودک و نوجوان باشد،همچون یک کاتالیزور عمل کرده و دو هدف تأثیرگذاری رسانه و پیوند با کتاب را بهصورت ویژهتری ممکن میکند. رسانهملی برهمین اساس در طول سالهای متوالی تلاش کرده در تولید چنین آثاری پیشرو باشد و این مسأله را در رأس اولویتهای خود قرار دهد.نمونه آن هم سری تازه مجموعه حکایتهای کمال است که این روزها در شهرک غزالی مقابل دوربین است و بهزودی روی آنتن خواهد رفت. در نوشته پیشرو، این مجموعه را با توجه به اقتباس اولیه آن از کتابی با همین نام، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادیم.
برگ اول
کتاب بهمثابه یک رسانه
ناگفته پیداست که تأثیرگذاری کتاب بهمنزله یک رسانه، بالاست و میتواند برای مخاطبان خاصی مثل نوجوانان مؤثر باشد. در همین ابتدا باید به اقتباسی اشاره کنیم که مجموعه حکایتهای کمال تلاش کرده در فصل اول خود مورد توجه قرار دهد و اینطور که پیداست، در فصل پیشرو هم با همین دستفرمان جلو رفته است. کتاب حکایتهای کمال یک مجموعه پنج جلدی است که نویسنده در آن از زبانی ساده و روان استفاده کرده تا داستانهای موجز و مؤثر را در سرخطهای موضوعی مختلف روایت کند؛ داستانهایی که از سبک زندگی تا آداب و رسوم و فرهنگ قدیم را شامل میشود. نکته مهم در این مورد، تجربه و قلم نویسنده کتاب است که توانسته آن را برای گروه سنی مربوطه، خواندنی کند. محمد میرکیانی، نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان است که حکایتهای کمال را در کارنامه خود دارد. او پیش از این کتابهایی همچون پهلوان حیدر، روزی بود و روزی نبود (در سه جلد)، قصه ما مثل شد (در ۱۰ جلد)، قصه ما همین بود (در پنج جلد)، قصههای شبچله (در دو جلد) و تنتن و سندباد را به نگارش درآورده بود که بیشترشان با خط داستانی کهن و مناسب نوجوانان بوده. حکایتهای کمال به قلم نویسندهای توانمند مثل میرکیانی بارها تجدیدچاپ شده و جای خود را در میان مخاطبان نوجوان باز کرده است.
برگ دوم
جزئیاتی از فصل دوم
فصل دوم سریال حکایتهای کمال این روزها در حال تصویربرداری در شهرک غزالی است.درواقع بعد از یک وقفه شش ساله، دوباره قرار است حکایتهایی از کمال برای مخاطبان روایت شود.این سری از حکایتهای کمال به تهیهکنندگی محمود سلامیان است و برخی بازیگران آن به فراخور قصه تغییر کردهاند. سلامیان پیش از این گفته بود: حکایتهای کمال اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب میشود که قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است.این سریال شامل پنج فصل ۱۵۰ قسمتی است و در فصل دوم نیز محمود پاکنیت، میرطاهر مظلومی، حمید ابراهیمی، ایرج نوذری، کاظم هژیرآزاد، جعفر دهقان، افشینسنگچاپ، کاظم نوربخش، پوراندخت مهیمن، آزیتا ترکاشوند و سولماز حصاری به ایفای نقش میپردازند. در فصل اول این مجموعه نیز محمود پاکنیت، نگار عابدی، فلور نظری، علی مسلمی، کاظم هژیرآزاد، زندهیاد شهرام عبدلی، سیروس میمنت، حمید ابراهیمی، اکبر سنگی، آرش نوذری، داریوش سلیمی، سعید پیردوست، عباس محبوب، بیتا خردمند، حمید صفایی، شهربانو موسوی و محمدرضا شیرخانلو به ایفای نقش پرداختهاند.
برگ سوم
اهمیت نوجوان
شاید بتوان به جرأت گفت یکی از دلایلی که تولید فصل تازه حکایتهای کمال در دستور کار قرارگرفته، جدی گرفتن کار حوزه نوجوانان است. تلویزیون همیشه تلاش کرده تولید در این حوزه را در اولویت قراردهد. اززمانی که برنامههایی مثل اکسیژن یا نیمرخ، نوجوانان را پای تلویزیون میکشاند تا به توصیه مجریان برنامه، اهل زندگی باشند و کتابخوان شوند، این اولویت همیشه مورد توجه بوده است. با اینحال، تولید آثاری مثل حکایتهای کمال که شکلی اپیزودیک دارد و میتواند با یک قصه گیرا، مخاطبان نوجوان را با خود همراه کند، اهمیت دوچندان دارد؛ کما اینکه در فصل قبلی حکایتهای کمال نیز این پرمخاطببودن تاییدی بر افتادن قلاب درذهن نوجوانان داشت.حالا فصل دوم با توجه به گذر زمان، میتواند این مزیت را داشته باشد که این اثر را بهروز کرده و طیف بیشتری از مخاطبان را با خود همراه کند. مخاطبان نوجوان در هر دهه نیازهای خاص خود را دارند اما بهطور قطع، تلویزیون در قامت یک رسانهملی و سراسری میتواند تأثیرگذاری افزونتری در این حوزه داشته باشد.