در پناه حجاب
گزارش «جام‌جم» از سریال‌هایی که شخصیت زن موفق و محجبه را به تصویر کشیدند

در پناه حجاب

هنر و ادب، فرزندان پرافتخار فرهنگ ایران‌زمین و هنر و ادب‌آفرینان، پرچمداران فرهنگ‌سازی و عظمت ایرانیان هستند.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۰۴
نویسنده جبار آذین - استاد دانشگاه و منتقد

پیوند خانوادگی و سرنوشت مشترك شعرا و ادبا و بازآفرینی آثار درخشان ادبی كه عمدتا در سرایش شعر و خلق داستان متجلی است به همت هنرسازان عرصه‌های تصویر و سینما و تلویزیون و استقبال گسترده ملت هنردوست كشور سبب شده تا دامنه اجتماعی توجه به ادبیات و هنر از مسیر جذاب و دلنشین اقتباس‌های ادبی از روی داستان‌ها و رمان‌ها و آثار شهیر ادبی این حوزه توسط هنرمندان باسواد و متعهد توسعه یابد و افزون بر نمایش پیوند ابدی ادبیات و هنر با بازنمایی خلاق و هنرمندانه تصویری، آثار ادبی را ماناتر و فروزان‌تر كنند.

از همین رو، بخشی از آثار بزرگ و ماندگار و مورد پسند مردمان در ایران و جهان را فیلم‌ها و سریال‌های اقتباسی تشكیل می‌دهد و سینمای ایران و رسانه‌ملی در این زمینه، دارای پیشینه‌هایی مقبول و مطلوبند. تلویزیون به‌دلیل داشتن انبوه مخاطبان از قشرهای مختلف با سلیقه‌های گوناگون، در میان رسانه‌ها از یك‌سو و دوستداران انواع سریال‌ها در صدر قرار دارد و در این میان استقبال آنها از سریال‌هایی كه براساس داستان‌ها و رمان‌های مشهور ایرانی و گاه خارجی ساخته شده‌اند، نمایشگر و بیانگر موفقیت این نوع تولیدات و رضایت بینندگان از آنهاست. تلویزیون از همان سال‌های دور در این حیطه به یاری هنرمندان سرشناس و مدیران كاربلد فرهنگی به فعالیت پرداخته است و از این منظر پرونده‌ای درخور دارد. مشهورترین و موفق‌ترین سریال اقتباسی رسانه‌ملی در سال‌های بعد از انقلاب، مجموعه قوی و زیبا و به‌یادماندنی «قصه‌های مجید» است كه بارها از سیما بازپخش شده. زنده یادكیومرث پوراحمد این سریال را براساس داستان خوب قصه‌های مجید، اثر شاخص هوشنگ مرادی‌كرمانی ساخته بود و نمونه یك سریال موفق اقتباسی در صداوسیماست. بهروز افخمی برمبنای كتاب «مردی از جنگل» نوشته احمد احرار، سریال «كوچك جنگلی» را در سال ۱۳۶۶ ساخت كه با اقبال مخاطبان سیما روبه‌رو شد. محمد میركمالی، داستان خوبی دارد به‌نام «حكایت‌ های كمال» كه متاثر از قصه‌های مجید است. قدرت‌ا... صلح‌میرزایی براساس این كتاب سریال «حكایت‌های كمال» را ساخت كه در سال ۱۳۹۸ از تلویزیون پخش شد و مورد توجه قرار گرفت.

مسعود جعفری‌جوزانی، كارگردان حرفه‌ای سینما و تلویزیون سریال فاخر و ارزشمند در چشم باد را با اقتباس از رمان «خانه‌جنگ» نوشته منصور انوری ساخت كه در سال ۱۳۸۹ پخش و با استقبال فراوان روبه‌رو شد و بازپخش آن همچنان ادامه دارد. سریال خوب «بوم و بانو» را سعید سلطانی براساس كتاب «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی تولید كرد و در سال ۱۳۹۹ پخش شد. سریال «وارش» ساخته احمد كاوری با برداشتی نسبتا آزاد از رمان «مهاجران» نوشته هاوارد فاست تولید شده بود كه در سال ۱۳۹۷ پخش شد. این سریال، نخستین مجموعه اقتباسی از یك رمان خارجی بود.

تولید آثار اقتباسی توسط هنرمندان مختلف، پیوسته ادامه دارد و این حركت شایسته ادبی، هنری، فرهنگی و ملی، در سیاست‌های فرهنگ‌سازی رسانه‌ملی، جایگاهی مهم و اساسی به خود اختصاص داده است. تعهدات ملی و پاسداری از میراث فرهنگی و ارتقای آن با توجه به نیازها و خواست‌های مردم و خدمت به كشور، رمز این توجه رسانه‌ملی و استقبال و رضایت مردم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها