پرواز نصر

بحران و تنش در منطقه غرب‌آسیا به واسطه کمک‌های آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های غربی به رژیم‌صهیونیستی به اوج خود رسیده، این در حالی‌است که کابینه جنگی نتانیاهو بعد از سرخوردگی در نبرد با مردم غزه جنایات خود را در لبنان گسترش داده است.
کد خبر: ۱۴۷۶۸۶۳
نویسنده عبدالرضا هادیزاده نائینی - گروه سیاسی
 
رژیم‌صهیونیستی تصور می‌کرد با عملیات تروریستی موسوم به پیجرها و همچنین ترور رهبران مقاومت حماس و حزب‌ا...، به‌راحتی می‌تواند به لبنان ورود کرده و این کشور را خلع‌سلاح کند. با این‌حال همچنان  در ورود زمینی به این کشور، شکست خورده و تلفات بالایی داده است. استقامت لبنان در شرایطی که دبیرکل حزب‌ا... به شهادت رسیده، به‌خوبی استحکام ساخت درونی قدرت در پیکره مقاومت را نشان می‌دهد.رژیم‌صهیونیستی اما تلاش دارد تا با ناامن‌سازی مسیر زمینی سوریه به لبنان و همچنین مسدود‌کردن مسیر هوایی به بیروت، این کشور را محاصره کرده و سناریوی «غزه‌سازی بیروت» را پیش ببرد. در همین راستا دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی پیش‌تر در اظهاراتی بی‌اساس، مدعی فرود یک هواپیمای ناشناس در فرودگاه بیروت شد که حامل سلاح برای حزب‌ا... است. این ادعا از این‌رو توسط صهیونیست‌ها مطرح شد تا برای برخورد با هواپیماهای ایرانی که مسئولیت سیاسی یا امدادی را برعهده دارند «بهانه‌سازی» شود. هفتم مهرماه، برخی منابع عبری‌زبان مدعی شدند رژیم‌صهیونیستی با نفوذ به سیستم ارتباطی برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی رفیق‌حریری، به هواپیمای ایرانی هشدار داده که اجازه فرود در بیروت به این پرواز داده نمی‌شود. به همین‌دلیل بوئینگ ۷۴۷ هواپیمایی معراج قبل از ورود به حریم سوریه مسیر خود را تغییر داد و به ایران بازگشت. این اتفاق در صورت صحت خبر، آن هم فقط ساعاتی بعد از ترور سیدحسن‌ نصرا... پیام محاصره بیروت توسط رژیم‌صهیونیستی را به تهران مخابره می‌کرد. ۱۰مهرماه ایران در عملیات «وعده صادق۲» با بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک به تل‌آویو و چند شهر دیگر اسرائیل حمله کرد. حمله مقتدرانه ایران به اهداف حیاتی در قلب رژیم‌صهیونیستی نشان داد که ایران جنایات جدید این رژیم درتروررهبران حماس وحزب‌ا...و فرماندهان سپاه قدس کشورمان را تحمل نکرده و در مقابل سناریوی طراحی ‌شده برای مقاومت منطقه ایستادگی خواهد کرد.  در چنین شرایطی که رژیم سعی در محاصره لبنان دارد، ورود دو هواپیمای ایرانی حامل مسئولان سیاسی کشورمان به فرودگاه بیروت آن هم در فاصله کمتر از ۱۰ روز پیام‌های بسیار قابل‌تاملی با خود به همراه دارد. اولین لندینگ به پرواز حامل سیدعباس عراقچی برمی‌گردد که ۱۳مهرماه یعنی فقط سه روز بعد از عملیات وعده صادق۲ در بیروت به زمین نشست. این اتفاق به‌خوبی نشان داد عملیات بزرگ وعده صادق۲ مسیر را برای دیپلماسی فراهم کرده و ساکنان میدان مشق(وزارت خارجه) از این قدرت‌نمایی به‌خوبی به نفع منافع ایران و محور مقاومت بهره جسته‌اند. 
سفر عراقچی علاوه بر شکست حصر سیاسی و حضور یک مقام عالی‌رتبه دیپلماتیک در لبنان، حصر امدادی این کشور را درهم شکست و ۱۰تن موادغذایی و دارویی به‌عنوان کمک‌های بشردوستانه را در اختیار مردم لبنان قرار داد. این مانور قدرتمند بعدا با سفر به سوریه، عربستان و قطر برای رایزنی‌های فشرده سیاسی ادامه یافت.  روز گذ‌شته طراحی هوشمندانه ایران برای شکست محاصره بیروت با سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، تکمیل شد. این سفر که در آستانه اجلاس بین‌المجالس جهانی در ژنو انجام شد، نشان‌دهنده عزم راسخ ایران در حمایت از مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوزات رژیم‌صهیونیستی است. قالیباف در شرایطی وارد بیروت شد که این شهر مدتی است هدف حملات موشکی و هوایی رژیم‌صهیونیستی قرار گرفته است.  آن‌گونه که قالیباف در ابتدای ورود به فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در جمع خبرنگاران گفت، به‌نظر می‌رسد این سفر شروع یک دیپلماسی پارلمانی قدرتمند توسط ایران باشد. وی خاطرنشان کرد: ترجیح دادم پیش از سفر به ژنو به دعوت آقای «نبیه بری» اول به بیروت بیایم تا پیام مردم، رهبر معظم انقلاب و مسئولان ایران را به مردم لبنان برسانم که ما مثل همیشه کنار ملت و دولت لبنان و مقاومت هستیم. در جریان این سفر، قالیباف با مقامات ارشد لبنانی از جمله نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدارها، رئیس مجلس ایران بر حمایت همه‌جانبه از لبنان تأکید کرد و آمادگی ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را به مردم آسیب‌دیده لبنان اعلام کرد. میقاتی و قالیباف در دیدار دوجانبه خود درباره آخرین تحولات لبنان، اوضاع آوارگان لبنانی و لزوم توقف تجاوزات رژیم‌صهیونیستی علیه لبنان و کمک‌های انسانی ارائه‌شده به این کشور رایزنی کردند. رئیس مجلس در دیدارش با نخست‌وزیر موقت لبنان گفت: «ملت و مردم ایران برای کمک به مردم آواره و جنگ‌زده لبنان و مجروحان آماده هستند تا زیر نظر دولت لبنان امکاناتی را به‌آنها برسانند لذا اگر دولت لبنان کریدور هوایی را برای بیروت فراهم کند، این کمک‌ها را در اسرع‌وقت به مردم می‌رسانیم». قالیباف همچنین با تسلیت شهادت سیدحسن‌نصرا... و دیگر فرماندهان مقاومت تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از تصمیمات دولت و ملت لبنان در این زمان حمایت خواهد کرد.
یکی از نکات برجسته این سفر، بازدید قالیباف از مناطق آسیب‌دیده در بیروت غربی بود. او در جریان این بازدید ضمن گفت‌وگو با مردم، حملات رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه و مناطق مرکزی بیروت را محکوم کرد و از ضرورت حمایت جامعه جهانی از مردم لبنان و فلسطین سخن گفت. این اقدام یعنی حضور میدانی متعدد مقامات جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نشان‌دهنده تعهد عملی کشور به حمایت از مقاومت و همچنین تلاش برای جلب‌توجه افکارعمومی جهان به وضعیت بحرانی در منطقه است.  سفر رئیس مجلس به بیروت رامی‌توان در چهارچوب دیپلماسی پویا و فعال جمهوری اسلامی ایران جهت خنثی‌سازی تهدیدات رژیم‌صهیونیستی ارزیابی کرد. این سفر نشان‌دهنده تلاش هماهنگ دستگاه دیپلماسی و قوه‌مقننه برای حمایت از متحدان منطقه‌ای و شکستن محاصره سیاسی و امدادی بیروت است. جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌ها، از جمله دیپلماسی پارلمانی، برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود بهره گرفته است که اکنون حضور قالیباف در بیروت و سپس در اجلاس بین‌المجالس جهانی، فرصتی برای انتقال پیام مقاومت و ایستادگی مردم لبنان و فلسطین به جامعه جهانی فراهم کرد. این تحرکات هوشمندانه نه‌‌تنها پیام همبستگی و حمایت ایران از مقاومت را به جهانیان مخابره می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همچنان بازیگری مؤثر و تأثیرگذار در معادلات منطقه‌ای است و نبض تحولات را در دست دارد. ترکیب سفرهای ۱۰ روز اخیر مقامات کشورمان به کشورهای منطقه، حضور در اجلاس‌های جهانی، نامه‌نگاری به وزرای خارجه جهان و... نشان‌دهنده رویکرد چندجانبه ایران در دیپلماسی است که هم در سطح منطقه‌ای و هم در عرصه بین‌المللی فعال است. در شرایطی که منطقه غرب آسیا با چالش‌های جدی مواجه است، این‌گونه اقدامات دیپلماتیک می‌تواند به کاهش تنش‌ها و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها کمک کند. ایران همزمان که از هرگونه رو‌دررویی با رژیم‌صهیونیستی ابایی ندارد، تلاش می‌کند تا از جغرافیای جنگ در منطقه کاسته و آتش‌بس دائمی در لبنان و غزه برقرار شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها