آرزوهای بر باد رفته

وضعیت اجتماعی یک جامعه پس از جنگ بسته به عوامل متعددی ازجمله شرایط خاص جنگ، مدت‌زمان درگیری و میزان تخریب و خسارات وارده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به‌طورکلی، جنگ‌ها می‌توانند تأثیرات قابل‌توجهی بر بافت و چشم‌انداز فرهنگی یک جامعه داشته باشند.
کد خبر: ۱۴۷۶۲۵۲
 
آنهامی‌توانند به جابه‌جایی جمعیت‌ها، اختلال درنهادهای اجتماعی وتغییر درشیوه‌ها و سنت‌های فرهنگی منجر شوند. ترس‌های روانی ازجمله ترس از نداشتن امنیت، شکنندگی جامعه و مهاجرت ازجمله‌ شاخص‌هایی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.
 
ترس و شکنندگی اجتماعی
صهیونیست‌ها همچنان در حالت تعلیق و نگران جان خود وفرزندان‌شان هستند. پس ازعملیات طوفان الاقصی، ۹۴هزار صهیونیست همچنان آواره هستند و خانه‌های خود را در نزدیکی مرزهای ناآرام غزه و لبنان تخلیه کرده‌اند. براساس داده‌های پایگاه داده‌ داخلی دولت اسرائیل که به NPR ارائه‌ شده است، حدود ۳۲هزار نفر از آنها هنوز در هتل‌های سراسری در رژیم‌صهیونیستی سکونت دارند. دولت قول داده برای ساکنان آواره، در نزدیکی خانه‌های قدیمی آنها خانه‌های جدید می‌سازد، اما بسیاری از خانواده‌ها از شدت غم ‌و ‌اندوه از پذیرش این مسأله خودداری می‌کنند. ولی این فقط آوارگان و خانواده‌ گروگان‌ها نیستند که در وضعیت بدی از تعلیق زندگی و احساسات خود به‌سر می‌برند. برای نمونه، شوارتزمن یکی از کسانی است که هم آواره شده و هم یکی از اعضای خانواده‌اش گروگان حماس است. او می‌گوید: «در ۷ اکتبر، چیزی در روان اسرائیلی‌ها ترک خورد یا شاید شکست. حتی آنهایی که آنجا نبودند و فقط آن را در تلویزیون دیدند. انگار حماس هنوز آنجا در محل فستیوال حضور دارد. سایه‌ ترس از بی‌خانمانی، حمله و مرگ بر روح آنها سایه افکنده است.» عمری بوهم که در تل‌آویو استاد دانشگاه است، پیامدهای حمله‌ حماس به جامعه صهیونیست‌ها را چنین تفسیر می‌کند: « مسائل امنیتی همیشه برای اسرائیلی‌ها مورد تردید بود. ما همیشه فکر می‌کردیم در یک مکان خطرناک زندگی می‌کنیم. در یک واقعیت تلخ، صادقانه بگوییم، کاملا باور نداریم که قدرت نظامی ما می‌تواند از ما محافظت کند. اهمیت اصلی وطن در احساس امنیت نبود، بلکه در این مسأله بود که ما از خود محافظت خواهیم کرد. اما بعد از حمله‌ هفتم اکتبر این احساس درواقع در میان توده‌های جامعه اسرائیلی تضعیف‌ شده است و بازیابی آن سال‌ها و شاید دهه‌ها طول می‌کشد.»
 
مهاجرت جمعیت
از زمان آغاز درگیری غزه در۷اکتبر سال قبل، نزدیک به نیم‌میلیون صهیونیست، کرانه‌ باختری را ترک کرده‌اند. مجله‌ تایمز در اسرائیل اعلام کرده که سازمان جمعیت و مهاجرت تخمین می‌زند که ۳۷۰هزارنفر در دو ماه اول جنگ غزه، رژیم صهیونیستی را ترک کرده‌اند که ۲۳۰هزارو۳۰۹ نفر دراکتبر و۱۳۹هزارو۸۳۹ نفردرنوامبر بوده‌اند.به گفته‌ این مجله، تقریبا ۶۰۰هزار صهیونیست قبل از شروع جنگ غزه برای تعطیلات به خارج از کشور سفر کرده‌اند، درحالی‌که نزدیک به ۳۷۰هزار نفر دیگر پس از درگیری این منطقه را ترک گفته‌اند. نزدیک به ۳۰۱ هزارو۹۸۲ صهیونیست در اکتبر و۱۹۴ هزار و ۱۶صهیونیست در نوامبر به این رژیم بازگشتند. تایمز نوشته است: ارقام نشان می‌دهد تعداد اسرائیلی‌هایی که پس از حمله به غزه این محدوده را ترک کرده‌ و برنگشته‌اند حدود ۴۷۰هزار نفر تخمین‌زده می‌شود؛ بنابراین مهاجرت منفی ناشی از ترک کرانه‌ باختری توسط نیم‌میلیون ‌نفر به‌وجود آمده و این آمار شامل هزاران کارگر، پناهنده و دیپلمات خارجی که سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند نمی‌شود. این مجله‌ صهیونیستی همچنین اعلام کرد که درگیری غزه به میزان قابل‌توجهی مهاجرت به رژیم را کاهش داده است. بر اساس داده‌های منتشرشده توسط وزارت آمار، در دو ماه اول، حدود ۲۰۰۰ نفر از ۷ اکتبر تا ۲۹ نوامبر به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند. این روزنامه می‌گوید: این معادل نزدیک به هزار مهاجر در ماه است، درحالی‌که از ابتدای سال‌جاری تا آغاز جنگ به‌طور متوسط حدود ۴۵۰۰ مهاجر در ماه است که نشان‌دهنده‌ کاهش بیش از۷۰درصدی است. براین اساس،در هفته‌های اول جنگ غزه، مهاجرت به رژیم تقریبا متوقف شد و فقط ۱۰۹۶ مهاجر در ماه اکتبر وارد رژیم صهیونیستی شدند.  شایان‌ذکر است که در ماه نوامبر، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه درسازمان ملل‌متحد، اشاره کرد که حدود ۴۰۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست تصمیم به بازگشت به اوکراین داشتند؛ زیرا آنها آنجا را «امن‌تر» می‌دانستند. برای نمونه یکی از روسای مراکز پژوهشی صهیونیست در مورد مهاجرت از رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند. در بنیاد ما ده نفر در گروه تحقیقاتی من هستند، پنج نفر از آنها اکنون در خارج از کشور به‌سر می‌برند، دو نفر به خدمت سربازی اعزام شده‌اند که فقط سه نفر از ما باقی می‌مانند. در حال حاضر، ما همچنان تقریبا یک روز در میان به دلیل شلیک راکت، زنگ خطر و ترس ناشی از آن را تجربه می‌کنیم. بنابراین، ما نمی‌توانیم به‌طورمعمول کار کنیم. بسیاری از دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند و شروع سال تحصیلی در رژیم صهیونیستی به تعویق افتاده است. بسیاری از دانش‌آموزان دور از کشور هستند و بسیاری از مؤسسات سرپناه کافی ندارند.
 
اختلالات روانی
میزان مراجعه به روان‌پزشک نیز بعد از عملیات حماس بین صهیونیست‌ها افزایش‌یافته و با اضافه‌شدن تهدیدهای ایران و حزب‌ا... این تنش‌ها در جامعه بیشتر شده است. برای نمونه مدیر خدمات اورژانس روان‌پزشکی بیمارستان رامبام در تل‌آویو، به آی ۲۴ نیوز گفت: اگر در روزهای عادی تعداد مراجعات در روز ۱۲تا۱۴ مورد باشد، این آمار در این روزها به ۲۰ تا ۲۵ مورد نیز می‌رسد. تعداد زیادی از شکایات بر اساس اضطراب و استرس به ما می‌رسد، علاوه بر این، موارد، روان‌پریشی و استرس پس از سانحه نیز در دو هفته جدید افزایش‌یافته است. به گفته‌ دکتر عوفر شمگر، مدیر گروه روانپزشکی منطقه رامبام، در این مدت نه‌تنها تعداد مراجعات به اورژانس افزایش یافته، بلکه تعداد افرادی که از بخشی به بخش‌ دیگر منتقل می‌شوند نیز بیشتر شده است. او گفت: «اغلب کسانی که به دنبال درمان در بیمارستان هستند، به شکل رندم و تصادفی از داخل جامعه می‌آیند، موارد جدی‌تری وجود دارد که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان‌ها در بین افرادی که به اورژانس مراجعه می‌کنند، است».
 
پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت طوفان الاقصی
براساس گزارش‌ها و آمار وارقام، مهم‌ترین پیامدهای حمله حماس به جامعه رژیم صهیونیستی و تبعات عملیات طوفان الاقصی بر صهیونیست‌ها را می‌توان اینگونه برشمرد: 
الف) ضعیف‌شدن احساس امنیت: حمله حماس باعث تضعیف احساس امنیت در جامعه صهیونیست‌ها شده است. این موضوع می‌تواند به افزایش استرس، نگرانی و عدم اطمینان در جامعه منجر شود.  
ب) کاهش اعتماد به نیروی نظامی: اعتماد به نیروی نظامی کاهش‌ یافته است و این می‌تواند به ناتوانی در محافظت از جامعه در مواجهه با تهدیدهای امنیتی منجر شود. 
ج) پیامدهای طولانی‌مدت: بازیابی احساس امنیت و اعتماد به قوای نظامی سال‌ها یا شاید د
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها