گزارش اندیشکده «شورای آتلانتیک»؛

ترکیه و اعراب به دنبال استقلال راهبردی از غرب

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام‌حسین(ع) مطرح شد

مد و لباس دریچه نفوذ فرهنگی

مبحث دفاع و امنیت به حوزه‌های مختلفی ازجمله سیاسی، روابط بین‌الملل، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...وابسته است. این درحالی‌است که تهدیدات حوزه فرهنگی، امنیت ملی کشور را نیز آسیب‌‌پذیر می‌‌کند. نظام سلطه‌گر غرب در سال‌های اخیر بارها و بارها از این حربه استفاده کرده است که مصادیق آن را می‌توانیم در بخش‌های مختلف کشور شاهد باشیم.
کد خبر: ۱۴۷۴۹۵۱
نویسنده ​​​​​​​تهمینه سبحانی شاد - گروه جامعه
مد و لباس دریچه نفوذ فرهنگی
 
مسأله بسیار مهمی که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیرشان با پیشکسوتان و فعالان دفاع‌مقدس و مقاومت آن را مطرح کردند و فرمودند: «این پرچم، پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن و وسوسه‌های خصمانه دشمن نباید در داخل کشور و در دستگاه‌های مختلف مابرافراشته شود.بایدمراقبت کرد،همه موظفند».ایشان همچنین مسئولان بخش‌های مختلف به‌خصوص وزارت آموزش‌ وپرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مطبوعات و صداوسیما را به مراقبت در مقابل نفوذ توصیه مؤکد کردند. مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام‌حسین(ع) درگفت‌وگوی خود باجام‌جم بر این باوراست که تبیین نفوذ دشمن برای مردم ازجمله راهکارهای موثر در این خصوص است. 

در ادامه گفت‌وگوی ما با رئیس سابق بسیج جامعه زنان را بخوانید. 
مد و لباس دریچه نفوذ فرهنگی

خانم اصلانی با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مسأله نفوذ فرهنگی، از نظر شما برافراشته‌شدن پرچم نفوذ فرهنگی دشمن دارای چه مصادیقی است؟ 
حضرت‌آقا بسیار دقیق و عمیق این موضوع را مطرح کردند. ما هم در جنگ سخت پیروز میدان بودیم و هستیم، اما طبیعی است دشمن زمانی که از این مسیر نتوانسته کاری انجام دهد، دست به نفوذ فرهنگی می‌زند و از این طریق جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مصداق این نفوذ چند وجه دارد و از زوایای مختلف شکل گرفته است. تغییر در سبک پوشش جامعه ما یکی از همان نفوذهاست، چراکه نوع پوشش، نوع نگرش را شکل داده و فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی و ایرانی ــ اسلامی ما در حوزه پوشش همیشه یک فرهنگ حیامدارانه بوده است. حتی در جمع‌های خصوصی و عمومی به‌عنوان یک ارزش ایرانی ــ اسلامی نوع و سبک پوشش برای جامعه ما بسیار مهم بوده و نشانگر آن رفتارهای عفاف‌گرانه بوده است. 

یعنی نظر شما بر این است که در حوزه پوشاک غفلت کرده‌ایم؟
بله، در بخش پوشاک غفلت‌های اساسی صورت گرفته است. قاچاق کالا در این حوزه و تغییر ذائقه نسل جوان نسبت به پوشش یکی از مظاهر نفوذ است که به‌عینه شاهد آن هستیم. به‌هرحال جوان ما طالب زیبایی و تنوع و دارای سلایق مختلف است. اما به‌جای این‌که سلیقه این قشر را در قالب فرهنگ بومی ما به‌درستی پاسخ داده شود، این تنوع را با خوانش از فرهنگ غرب در جامعه رواج می‌دهیم. اگر به فرهنگ خودمان در صنعت پوشاک می‌پرداختیم، طراحان می‌توانستند ذائقه نسل امروز را برمبنای یک تنوع زیبا و دلنشین و توام با یک شخصیت حیامدارانه رقم بزنند. اما در این حوزه واقعا یک نفوذ عجیبی داریم که کافی است فقط مسئولان سری به بازار پوشاک بزنند و شاهد کالاهای وارداتی با سبک‌های مختلف باشند. بعضا برخی از لباس‌ها با توجه به نشان‌های حک‌شده روی آنها و گذشته از آیین و مذهب، با شأن انسانیت در تضاد است. بنابراین یکی از مصادیق نفوذ در حوزه مد و لباس است، به گونه‌ای که هیچ‌گونه نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد. 

چه مصداق دیگری از نفوذ فرهنگی دشمن را متاسفانه در کشور شاهد هستیم؟
از دیگر مصادیق حوزه شعر و موسیقی است. به‌هرحال ما در این حوزه صاحب سبک‌های زیبایی بوده وهستیم. سبک موسیقی ایرانی که مبتنی بر فرهنگ کشور است، اما امروزه شاهد تولید آثار زیرزمینی داخلی و وارداتی هستیم و آبشخور آن از فرهنگ‌های سکولاریسم ناشی می‌شود. فرهنگ‌هایی که ارتباط انسان‌ها را از یکدیگر قطع می‌کند و یک نوع فردگرایی را به دور از جامعه‌پردازی رونق می‌دهد. 

برای مواجهه با چنین نفوذهایی از جانب دشمن، چه مقابله‌ای راهگشاست؟
راهکارهای مهمی در این خصوص وجود دارد. ازجمله راهکارها در موضع حکمرانی است و باید این آسیب‌ها جدی گرفته و ریل‌گذاری شود. باید سازوکار لازم برای یک نظارت همگانی در حوزه‌های نفوذ فرهنگی مخصوصا در بخش پوشاک صورت‌پذیرد و از سوی دیگر، با سازماندهی‌های کلان مقابله شود. از طرفی موضوع تبیین هم که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند، برای خانواده‌ها و رسانه‌ها مطرح شود. تبیین نفوذ دشمن از طریق شبکه‌های مجازی و انجمن اولیا و مربیان در مدارس، باید برای جامعه عنوان شود، چراکه بحث تبیین فراتر از توصیف و تحلیل است. زمانی که موارد نفوذ برای جامعه تبیین و برایش زنگ‌ خطری ایجاد شود و برای باقی‌ماندن این فرهنگ اصیل، باید بتوانیم راه‌های مقاومت را بیاموزیم و آن را به دنیا هدیه کنیم. امروزه دنیا به این فرهنگ و مفاهیم اصیل محتاج است. البته رهبر انقلاب هم می‌فرمایند که وقتی دین باشد در پناه آن احساس آرامش برای مردم رخ می‌دهد. لذا تبیین این مسأله به‌صورت گسترده و از طرق مختلف و بیشتر از همه به‌صورت چهره‌به‌چهره، بسیار موثر است. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها