سرمربی تیم جودو جوانان ایران؛

رستمی: نگاه‌مان به آینده جودو ایران است

پژواک دلنشین حماسه بر زبان یک شاهنامه خوان تاریخی

وقتی که نام «شاهنامه خوانی» بر زبان بیاید بی شک پژواک‌صدای نقالان در ذهن می پیچد، صدایی رسا که شنونده را به درون داستان های حماسی و تاریخی می برد و با این شاهکار هنری احساس شنونده را به گفتگو و تصویر می کشد.
کد خبر: ۱۴۷۴۱۷۵

جام جم آنلاین؛زهره کریم زاده- آشنایی با کهن‌ترین داستان‌های اساطیری، تاریخی و پهلوانی این روزها در کرمانشاه محبوبیت بیشتر یافته، و در کرمانشاه هنرمندان و نقالان خوش بیانی وجود دارند که در زمینه افزایش این محبوبیت سهیم و تاثیرگذار هستند.

پویا بازرگان از جمله ی این اساتید است که با ۴۶سال سن نزدیک به ۲۶سال است در زمینه هنر نقالی، شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی فعالیت دارد.


عشق به شاهنامه و‌شاهنامه خوانی در خانواده بازرگان  در رگ های فرزند خانواده نیز جریان گرفت و باعث شد که از سن جوانی و ۲۰ سالگی به صورت حرفه ای وارد میدان شود و در خدمت بزرگان و موی سپیدان بسیاری در عرصه شاهنامه خوانی و نقالی همچون مرحوم اقاسیدمصطفی سعیدی، مرحوم سبزعلی درویشیان و … شاگردی کند.


بازرگان با صدای رسا و گوش نوازی که دارد به طلوع گفت: نقالی ریشه هنر نمایشی است که از ایران شروع شد، حدود سه هزارسال قدمت دارد که در ابتدا گوسان های پارتی و خنیاگران دوره ساسانی و سپس به نقالان رسیده است.


وی‌ادامه داد: در دوره اسلامی،  نقالان به صورت تعبیه خوانی در مجالس ماجرای فتوحات مولا علی(ع) و  رشادت قهرمانان کربلا را اجرا می کردند و من هرساله برای زوار راه اربعین نقالی خوانی های مذهبی و شبیه خوانی را به همراه دوستان اجرا می کنم.


وی که در زمینه داوری جشنواره های منطقه ای، کشوری و بین المللی نیز سابقه دارد، افزود: پنجم و ششم مهرماه، جشنواره بین المللی نقالی و شاهنامه خوانی به میزبانی کرمانشاه در تالار انتظار کرمانشاه برگزار می شود که داوری این جشنواره در مرحله بازبینی و نهایی را نیز برعهده دارم.


بازرگان که در زمینه هنر نقالی و شاهنامه خوانی نیز آموزگاری می کند، افزود: به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه های متعددی همچون جهاددانشگاهی، علوم پزشکی، دانشگاه آزاد و مراکزی همچون کانون پرورش فکری تدریس می‌کنم تا بتوانم این هنر را به علاقمندان آموزش دهم و بر خیل علاقمندان اضافه کنم.

وی‌تاکید کرد: هنر شاهنامه خوانی و نقالی دربین کودکان و نوجوان و حتی درسنین بالاتر علاقمندان بسیاری پیدا کرده است در سال‌های قبل تعداد شاگردانم اندک بود ولی اکنون در طول سال بیش از ۱۰۰نفر شاگرد دارم که آمار فوق العاده ایست.

وی‌در زمینه سوابق هنری خود، یادآور شد: با مرکز صدا و سیما نیز نزدیک‌به ۲۰۰ برنامه در مناسبت های مختلف تاریخی همکاری داشته ام و با رادیوشاهنامه نیز همکاری من ادامه دارد و در سال ۲۰۰۹ اجرای ویژه ای به مناسبت ثبت اثر تاریخی بیستون در یونسکو‌ داشتم‌، در زمینه تهیه فیلم های مستند شاهنامه خواهی با شبکه چهار همکاری داشته و سعی کرده ام این روند را با رسانه نیز حفظ کنم.

وی براین باور است که کودکان فعلا بهتر است با داستان شاهنامه آشنا شوند ولی فنون نقالی تخصصی است و بهتر است از نوجوانی آغاز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها