سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید پنبه کشور روبه افزایش است
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید پنبه کشور روبه افزایش است

با حضور فعالان تولید پنبه کشور 

رویداد ترویجی انتقال یافته های تحقیقاتی پنبه در ایستگاه تحقیقات هاشم آباد گرگان برگزار شد 

رویداد ترویجی انتقال یافته‌های تحقیقاتی پنبه با هدف آشنایی کشاورزان پیشرو و کارشناسان پهنه با آخرین یافته های تحقیقاتی در زمینه ارقام جدید پنبه، استفاده از مواد تنظیم کننده رشد در زراعت پنبه، مدیریت تلفیقی آفات، مدیریت تغذیه گیاهی و مدیریت آبیاری در ایستگاه تحقیقات هاشم آباد برگزار شد. 
رویداد ترویجی انتقال یافته‌های تحقیقاتی پنبه با هدف آشنایی کشاورزان پیشرو و کارشناسان پهنه با آخرین یافته های تحقیقاتی در زمینه ارقام جدید پنبه، استفاده از مواد تنظیم کننده رشد در زراعت پنبه، مدیریت تلفیقی آفات، مدیریت تغذیه گیاهی و مدیریت آبیاری در ایستگاه تحقیقات هاشم آباد برگزار شد. 
کد خبر: ۱۴۷۲۳۴۰
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات پنبه کشور، در رویداد ترویجی انتقال یافته‌های تحقیقاتی پنبه که با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان برگزار شد. قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان، به گوشه‌ای از فعالیت‌ها و دستاوردهای موسسه تحقیقات پنبه از بدو تاسیس تاکنون اشاره کرده و رویداد ترویجی انتقال یافته های تحقیقاتی را به عنوان یکی از سیاست های سازمان تات در مسیر توسعه و ارتقای بهره‌وری در بخش های مختلف کشاورزی بیان داشت و در خصوص برنامه ها و موضوعات تخصصی حوزه پنبه که در این آیین ارایه می شود توضیحات لازم را ارایه داد. همچنین با اشاره به جایگاه زراعت و تجارت پنبه در سایر نقاط جهان، ضرورت های مورد نیاز برای سیاست های توسعه کشت پنبه را بیان کرد. 
قربانی افزود هدف اصلی موسسه تحقیقات پنبه کشور افزایش بهره وری وکاهش هزینه های تولید برای کشاورزان پنبه‌کار، مکانیزه کردن تولید پنبه می باشد. در این راستا تا کنون 16 رقم تجاری پنبه با خصوصیات عملکرد بالا، زودرس تر و قابلیت برداشت مکانیزه رونمایی شده و رقم ساجدی با دوره رشد 110 روزه بعنوان زودرسترین رقم در اختیار کشاورزان پنبه کار کشور قرار گرفته است. 
وی افزود، با قطع به موقع آخرین آبیاری پنبه و استفاده از هورمون های تنظیم کننده رشد می توان گل‌دهی را متوقف و همزمان رسی افزایش داد و توصیه نمود آخرین آبیاری برای مزارع زود گشت پنبه در کشور تا نیمه اول شهریور بوده  و برای کشت های تاخیری آخرین تاریخ قطع آبیاری در کل کشور اواخر شهریور می باشد. 
کشیری معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته، گزارشی در خصوص پروژه های تحقیقاتی مؤسسه در سطح کشور در حوزه های مختلف به‌زراعی، به‌نژادی، گیاه‌پزشکی و فنی و مهندسی توضیحاتی ارائه نموده و به ضرورت اهمیت انتقال یافته های تحقیقاتی با استفاده از روش‌ها و سازه های مختلف ترویجی به جامعه هدف اشاره کرد. ایشان روز انتقال یافته‌های ترویجی را یکی از مهمترین روش‌های انتقال دانش به جامعه هدف بر شمرد و اشاره داشت که در این روش ترویجی بهره‌برداران با آخرین دستاوردهای تحقیقاتی آشنا می شوند. وی به این نکته اشاره داشت که در حال حاضر بیش از 40 درصد خلاء عملکرد پنبه ناشی از عدم مدیریت بهینه آفات، تغذیه و بهره‌وری آب در مزرعه می باشد و عملکرد در واحد سطح کشاورزان با پتانسیل ارقام فعلی فاصله زیادی دارد.  
موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان ، هدف از این برنامه ترویجی را ارتقاء دانش فنی کشاورزان و کارشناسان پهنه دانسته و افزودند امسال با توجه به اینکه در ۱۲ هزار هکتار از مزارع استان گلستان پنبه کشت شده است پیش بینی می‌شود میزان ۲۵ هزار تن وش پنبه در استان تولید شود. 
وی افزود: سال گذشته کشاورزان گلستانی توانستند از ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشت شده میزان ۲۱ هزار تن وش پنبه تولید کنند. 
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه برداشت پنبه در استان آغاز شده است، گفت: تا کنون حدود ۱۰۰ تن وش وارد کارخانجات پنبه پاک کنی شد. 
وی در ادامه توصیه‌ای هم به کشاورزان داشت و افزود: از جمع آوری غوزه های نارس خودداری کنند و زمانی که رطوبت بالا و یا هوا بارانی است کار برداشت را متوقف کنند و آن را به زمانی دیگر موکول کنند. 
موسی خانی با اشاره به اینکه کشاورزان زمانی وارد مزارع پنبه شوند که وش ها خشک باشند و برداشت آن همراه با شاخه و برگ نباشد، اظهار کرد: کشاورزان توجه داشته باشند در زمان برداشت به جای کیسه‌های پلاستیکی حتماً از کیسه‌های نخی استفاده کنند چرا که الیاف غریبه همراه الیاف پنبه در صنعت رنگرزی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. 
سهرابی رییس بخش تحقیقات فنی و مهندسی آخرین یافته های تحقیقاتی در خصوص کاهش مصرف آب با استفاده استفاده از نوارهای تیپ یا آبیاری شیاری یک در میان و نقش آن در صرفه جویی آب به میزان 35-30 درصد و کاهش هزینه تولید در زراعت پنبه توضیحات فنی را بیان کردند. وی استفاده از آب های نامتعارف و فاضلاب تصفیه شده گرگان را از دیگر راه‌های مقابله با تغییرات اقلیم و بحران آب برشمرد .  
قرنجیکی عضو هیات علمی تغذیه گیاه موسسه تحقیقات پنبه کشور، با اشاره به اهمیت استفاده از کودهای زیستی در تولید پنبه، افزود: با توجه به کمبود آب آبیاری در کشور و بالا بردن

دیه جی, [۰۹.۰۹.۲۴ ۱۶:۲۲]
بهره‌وری آب در زراعت پنبه، موسسه تحقیقات پنبه کشور پروژه مشترکی را با دانشگاه در دست اجرا دارد که در این پروژه با استفاده از باکتری‌هایی که تحمل گیاه را نسبت به تنش آبی افزایش می‌دهند، ‌علاوه بر بهبود تغذیه گیاه، انتظار تولید اقتصادی پنبه نیز در شرایط کم آبی تحقق خواهد یافت. 
جوکار عضو هیأت علمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی، دستاوردهای موسسه در خصوص استفاده از مواد زیستی در تغذیه گیاهی، مبارزه تلفیقی با آفات پنبه، استفاده از ریز مغذی‌ها و رعایت اصول به‌زراعی در زراعت پنبه را ارائه کردند.  
نوروزیه رییس بخش تحقیقات به‌زراعی به آخرین یافته های این بخش در خصوص فرآیند تولید بذور استاندارد و دلینته، ضدعفونی بذر قبل از کشت و همچنین توجه به تاریخ کاشت مناسب در مدیریت مزرعه اشاره کرد. ایشان بیان کرد که برداشت مکانیزه سبب کاهش قیمت تمام شده محصول پنبه شده بشرط اینکه از ابتدای کشت برنامه‌ریزی لازم برای برداشت مکانیزه صورت گیرد. 
عالیشاه رییس بخش تحقیقات به‌نژادی، انتخاب و کشت ارقام مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی هر استان و همچنین مدیریت به موقع مزارع را در کسب عملکرد و بهره‌گیری از پتانسیل ارقام بسیار مهم دانسته و اشاره داشتند در سال جاری با استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای 2 رقم جدید زودرس و پر محصول پنبه معرفی شده و ارقام امید بخش هم در دست معرفی هستند که ان‌شاء الله کشاورزان از منافع و وپژگی های آن بهره‌مند گردند عالیشاه افزود: ما بر اساس نیاز کشاورزان پنبه کار کشور، علم روز دنیا را بکار بردیم و برای اقلیم های مختلف ارقام و ژنوتیپ جدید پنبه را تولید کردیم و در اختیار کشاورزان قرار دادیم و انتظار داریم که با مدیریت صحیح مزرعه توسط کشاورزان شاهد کاهش خلاء عملکرد و دستیابی به پتانسیل عملکرد ارقام جدید باشیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها