نگاهی به سریال تازه شبکه تماشا

آسوکا ناجی کهکشان

روایت رنج بومیان استرالیا

هنگام صحبت درباره سریال «منطقه دوردست» (که با نام «دوردست‌ها» هم شناخته می‌شود) باید به این نکته مهم توجه داشت که این مجموعه در حقیقت نسخه بلند فیلم معروف «باز لورمن» «استرالیا» است که سال ۲۰۰۸ روی پرده سینماهای جهان رفت و توانست به فروش کلی جهانی ۲۱۲ میلیون دلاری دست پیدا کند.
کد خبر: ۱۴۶۹۴۹۰
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
البته در تاریخ فعالیت رسانه تلویزیون می‌توان سریال‌هایی را دیدکه به‌صورت فیلم ـ مجموعه تهیه و فیلمبرداری شده‌اند و سازندگانشان از ابتدای کار، دو فیلمنامه در دست داشته‌اند که یکی از آنها برای تدوین سینمایی و یکی‌دیگر (که بسیار طولانی‌تر و گسترده‌تر بوده) برای تدوین تلویزیونی نوشته شده‌اند اما منطقه دوردست از این قاعده پیروی نمی‌کند و از ابتدا قرار بود فقط یک فیلم‌سینمایی وسترن حماسی با مدت‌زمانی سه‌ساعته باشد و برای تماشاگرانش تداعی‌کننده اکشن‌های تاریخی‌کلاسیک سینما هم‌چون «بن‌هور»، «ال‌سید» و .... باشد.این مینی‌سریال از ابتدای این هفته راهی آنتن شبکه چهار سیما شده است و هر بامداد ساعت صفر پخش می‌شود، بازپخش آن نیز روز بعد ساعت‌های ۱۱ و ۱۸ روی آنتن می‌رود. 
   
وجه مثبت کرونا!
با آن‌که دید عمومی نسبت به کرونا بسیار منفی است اما می‌توان گفت برای باز لورمن اتفاق چندان بدی نبوده است! درحقیقت در دوران کرونا و ایام قرنطینه بود که این فیلمساز استرالیایی‌تبار به فکر تدوینی تلویزیونی از فیلم حماسی خود افتاد. لورمن زمان فیلمبرداری فیلم استرالیا صحنه‌های زیادی را گرفته بود که درنسخه سینمایی مورداستفاده قرار نگرفت و مجبور به آرشیو آنها شد. همین نکته که او راش‌های دست‌نخورده زیادی از فیلمش رابرای تهیه‌کنندگان به‌جا گذاشت،از عوامل اصلی اختلاف او با تولید‌کنندگان استرالیا بود. حالا فیلمساز می‌توانست این صحنه‌های اضافی و دیده‌نشده را به فیلم سه‌ساعته خود گره زده و یک مینی‌سریال خلق کند! واحد تلویزیونی کمپانی فوکس قرن‌بیستم که سرمایه‌گذار اصلی نسخه سینمایی بود، ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد سریالی شش اپیزودی در راه است که داستان فیلم استرالیا راتاحد زیادی گسترش داده وبا اضافه‌کردن داستانک‌هایی به آن، مجموعه‌ای تازه به دوستداران قاب کوچک ارائه می‌کند.
   
زنی مصمم علیه سختی‌ها
تماشاگران تلویزیون اواخر اکتبر۲۰۲۳ شاهد پخش مینی‌سریالی با بازی نیکول کیدمن و هیو جکمن دو ستاره سرشناس استرالیایی‌تبار در یک درام عاشقانه وسترن بودند که داستانش را به زبانی ماجراجویانه و حماسی تعریف می‌کرد و از صحنه‌آرایی باشکوهی برخوردار بود. فیلمنامه اصیل و غیراقتباسی سریال را لورمن باهمکاری استوارت‌بیتی نوشته است و منتقدان از آن به‌عنوان فیلمنامه‌ای کاراکترمحور یاد می‌کنند. داستان فیلمنامه در فاصله سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۲ اتفاق می‌افتد و در کنار نمایش تلاش‌های سخت زنی مصمم برای کنار آمدن با شرایط سخت زندگی و کار در جنوب استرالیا، به تعریف تاریخ این کشور و داستان اقامت اهالی در این مکان می‌پردازد. انتهای داستان سریال با اوج‌گیری جنگ جهانی‌دوم و شرکت استرالیا در این جنگ است. شخصیت اصلی ماجرا سارا (کیدمن) اشراف‌زاده‌ای است که باید در مکان جدید زندگی خود، با آداب و رسوم و سختی‌های مربوط به اقامت در طبیعت و مکانی پرجوش و خروش و کنترل‌نشده کنار بیاید. او که بعد از مرگ همسرش راهی این منطقه شده تا به کسب‌وکار او رونق بدهد، باید برای حفظ مایملک به ارث گرفته مبارزه‌ای سخت را با برخی از اهالی سروسامان دهد. در این راه، یکی از گاوچران‌های محلی که راننده است (جکمن) به یاری او می‌آید. سا زمان حضور در محل تازه خود، متوجه ستمی می‌شود که بر بومیان محلی اعمال می‌شود و دوستی‌اش با نولا پسربچه‌ای بومی، پای او را هم به این نبرد تاریخی باز می‌کند.
   
تفاوت تاریخی
تفاوت عمده سریال با نسخه سینمایی در این است که  این‌بار، فیلمساز امکان آن را پیدا کرده تا به طرح موضوع ظلم و ستمی که به بومیان استرالیایی روا می‌شود بیشتر و بهتر بپردازد. ازاین نظر، منطقه دوردست در کنار وجه تاریخی و حماسی خود، رنگ و بویی ضد‌نژادپرستی هم پیدا می‌کند و این وجه ماجرا در داستان سریال به‌شدت پررنگ است. به همین دلیل، باوجود شباهت‌های زیادی که بین منطقه دوردست و دیگر سریال‌های وسترن موفق(چند سال اخیر قاب‌کوچک همچون «یلواستون» و ...) می‌توان پیدا کرد، این وجه ضدنژادپرستانه آن را از این‌گونه آثار مجزا می‌کند. باز لورمن که باوجود کار دراروپا و آمریکا خودش را یک استرالیایی اصیل می‌نامد، در منطقه دوردست تلاش کرده تا نگاهی غم‌خوارانه نسبت به صاحبان اصلی کشورش داشته باشد و درباره منافع و حق و حقوق آنها هم حرف بزند.
   
برخورد متوسط منتقدان
برخورد منتقدان با سریال برخوردی متوسط بود و عموم نقدها حکایت از این دارد که منتقدان آن را اثری متوسط ارزیابی کرده‌اند و بیش از ۵۰ امتیاز (ازصد امتیاز) به آن نداده‌اند. مشابه چنین برخوردی را منتقدان سینمایی هم با نسخه سینمایی داشتند. اکثر منتقدان تلویزیونی به این نکته اشاره داشتند که لورمن درفیلم سینمایی خود تمام آنچه را که قرار بوده در داستانش تعریف کند، تعریف و مطرح کرده است.به این ترتیب،به باور این گروه دیگرنیازی نبوده که داستان نسخه سینمایی بسط پیداکرده و صاحب شاخ و برگ‌های بیشتر (واضافی) شود. آنها به داستانک‌ها و ماجراهایی اشاره می‌کنندکه بودونبودشان تاثیری در کلیت داستان و روند ماجراها به‌وجود نمی‌آورد و به‌راحتی قابل‌حذف هستند. این سریال در وبگاه آی‌ام‌دی‌بی امتیاز۷از۱۰را به خود اختصاص داده است. 
   
کمک به جذب توریست
منتقدان در این رابطه هم صحبت می‌کنند که لورمن در ابتدا به‌دنبال آن بود که فیلمی با حال‌وهوای حماسی و تاریخی به نام «اسکندر کبیر» با حضور کیدمن و لئوناردو دی‌کاپریو بسازد. او حتی لوکیشن‌هایش در استرالیا را هم انتخاب کرده بود که متوجه شد الیور استون فیلمی با مضمون مشابه ساخته است و سوژه او تبدیل به سوژه‌ای دست‌دوم شده است. همین مسأله باعث شد تا فیلمساز لوکیشن‌های انتخابی‌اش را حفظ کرده و به تحقیق درباره تاریخ کشور خودش، استرالیا بپردازد. او ابتدا فیلمنامه‌ای درباره ارتباط کشورش با انگلستان در دوره تاریخی۱۷۸۷رادرنظر داشت. اما به‌مرور ترجیح داد تاریخ نزدیک‌تری را برای داستان خودش انتخاب کند. رسانه‌های استرالیایی باخشنودی در این رابطه صحبت می‌کنند که اگر سریال نتوانست محبوب تماشاگران داخلی و خارجی شود اما در عوض کمک بسیار زیادی به صنعت توریسم کشور کرد! در شرایطی که مسئولان صنعت توریسم استرالیا هم سرمایه‌گذاری خوبی روی بهتر دیده‌شدن سریال و فیلم سینمایی کرده بودند، نمایش منطقه دوردست/ استرالیا باعث جذب شمار کثیری از توریست‌های خارجی به جنوب استرالیا شد.منابع داخلی می‌گویند درکنارسه‌گانه«ارباب حلقه‌ها»،اثر تاریخی لورمن هم کمک زیادی به سرازیرشدن توریست‌های بین‌المللی به خاک استرالیا شد.

صداهای آشنای قصه
سریال منطقه دوردست باگویندگی۱۹نفرازگویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما برای شبکه چهار دوبله شد. مدیر دوبله این سریال زهره شکوفنده و صدابردار آن مهدی پاینده است. دانیال الیاسی، باران بهرامی، جواد پزشکیان، محمد تنهایی، علی جلیلی باله، ارسلان جولایی، شیرین روستایی، نفیسه زاجکانیها، منوچهر زنده‌دل، داود شعبانی‌نصر، پریا شفیعیان، محمد صادقیان، سعید مظفری، ملیکا ملک‌نیا،منصوری راد،غلامرضا مهرزادیان،علی همت مومیوند،بهمن هاشمی وزهره شکوفنده صداپیشه‌های این اثر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها