‌در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

‌آیا مذاکرات دوحه به نتیجه می‌رسد؟

یک پژوهشگر روابط بین‌الملل درباره اینکه گفته می‌شود، نمایندگان حماس در نشست دوحه شرکت نمی‌کنند، گفت: حماس یک طرف جنگ است و اگر نماینده‌اش در نشست حاضر نشود، رسیدن به نتیجه در مذاکرات به فرآیند غیر قابل دسترسی بدل خواهد شد.
یک پژوهشگر روابط بین‌الملل درباره اینکه گفته می‌شود، نمایندگان حماس در نشست دوحه شرکت نمی‌کنند، گفت: حماس یک طرف جنگ است و اگر نماینده‌اش در نشست حاضر نشود، رسیدن به نتیجه در مذاکرات به فرآیند غیر قابل دسترسی بدل خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۸۹۹

به گزارش جام جم آنلاین، ثمانه اکوان درباره احتمال رسیدن به توافق آتش‌بس در نوار غزه و اینکه مسئول دفتر سیاسی حماس در پیامی تاکید کرده است که اگر رژیم صهیونیستی می‌خواهد جنبش حماس در مذاکرات آتش‌بس شرکت کند، باید در گام نخست حمله نظامی خود را به این باریکه متوقف کند، افزود: حرف آقای سنوار کاملا درست است، چراکه این حداقل انتظاری است که از رژیم صهیونیستی می‌توان داشت.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که شخص نتانیاهو برای ماندن در قدرت به ادامه جنگ نیاز دارد. به همین دلیل تلاش زیادی برای مذاکره نمی‌کند و عزم سیاسی برای رسیدن به آتش بس ندارد.

این پژوهشگر روابط بین الملل با اشاره به اینکه هدف بنیامین نتانیاهو از بین بردن حماس و تاثیرگذاری حماس بر نوار غزه است، یادآور شد:، اما این هدف خیلی دور از دسترس است. 

اکوان عنوان کرد: بنابراین نتانیاهو تلاش می‌کند از مذاکرات برای آزادسازی اسرای رژیم صهیونیستی استفاده کند. اما در عین حال نمی‌خواهد، امتیازی بدهد یا دست‌کم به آتش بس به صورت موقت نیز فکر کند.

وی یادآور شد: به همین دلیل نکته‌ای که آقای سنوار مطرح کرده مورد تایید افراد دخیل در مذاکرات است. در واقع وقتی قرار به مذاکره باشد، طرفین باید گام‌های ابتدایی برای پایان جنگ را بردارند.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل درباره اینکه یکی از نمایندگان حماس نیز اعلام کرده است که در نشست دوحه شرکت نمی‌کنند، توضیح داد: در هر صورت حماس یک طرف جنگ است و اگر نماینده‌اش در نشست حاضر نشود، به نظر می‌رسد، رسیدن به نتیجه در مذاکرات به فرآیند غیر قابل دسترسی بدل خواهد شد.

اکوان عنوان کرد: به همین دلیل میانجیگران باید شرایط را به نحوی فراهم کنند که نماینده حماس و رژیم صهیونیستی در نشست حضور داشته باشد، زیرا در غیر این صورت مذاکرات ضعیف پیش خواهد رفت.

وی درباره رویکرد آمریکا در خصوص آتش بس در غزه نیز عنوان کرد: دولت بایدن حمایت‌های شدیدی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه کرده و این روز‌ها نیز روز‌های پایانی دولت بایدن است. با توجه به این مسائل بایدن باید عملکرد قابل دفاعی از خود به نمایش بگذارد، این در حالی است که عملکرد بایدن در انتخابات به پای خانم هریس نیز نوشته می‌شود. به همین دلیل خانم هریس نیز تلاش می‌کند تا بگوید آتش بس را به سرانجام رسانده است.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل تاکید کرد: به این ترتیب دولت بایدن به دنبال آتش بس است. اما با شرایطی که کاملا به نفع صهیونیست‌ها است. به نظر می‌رسد این رویکرد مانعی برای رسیدن به توافق نهایی برای آتش بس است.

اکوان یادآور شد: آمریکایی‌ها اگر واقعا به دنبال آتش بس هستند باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که هر دو طرف با رضایت میز مذاکره را ترک کنند و به این شکل نباشد که فرصتی کوتاه برای تنفس رژیم صهیونیستی فراهم شود.

وی درباره مسائل مطرح شده در نشست آخر سازمان ملل نیز توضیح داد: در این نشست نیز بیشتر کشور‌ها خواهان آتش بس و رسیدگی به غزه بوده‌اند. اما مساله اینجاست که رژیم صهیونیستی اجازه این کار را نمی‌دهد.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: شورای امنیت در خصوص آتش بس قطعنامه نیز داشته است. اما دولت نتانیاهو به آن پایبند نبوده است. در واقع این اقدامات از لحاظ سیاسی و افکار عمومی رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار می‌دهد. اما به نظر می‌رسد از لحاظ اقدامات نظامی و واقعیت‌های روی زمین تاثیر گذار نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها