دردنیای واقعی اما درآمدهای هریک ازمامحدود است ودرهرطبقه اجتماعی هم که باشیم باید با مدیریت خریدهای شخصی وخانه، دخلوخرجمانراباهم جورکنیم وحتی پساندازمناسبیهم برایروزمباداوهزینههای پیشبینینشدهای که به یکباره پیشمیآید داشتهباشیم.
میانهروی در خرید
گروه سومی ازافرادهم وجوددارندکه رفتار مصرفی متعادلتری دارندومخارجشان را مدیریت میکنند. این گروه از افراد درآمدهایشان را به چند بخش تقسیم میکنند؛ یک بخش رابه هزینههای معمول روزمره مانند هزینه رفتوآمد و خورد و خوراک و هزینههای جاری زندگی اختصاص میدهند، بخش دیگری ازدرآمدهایشان رابرای تفریح و گردش وتمدد اعصاب وروحیه گرفتن هزینه میکنند و بخشی از درآمدشان را هم صرف انجام امور خیریه میکنند.آدمهایی که قدرت مدیریت هزینههای زندگیشان را دارند حتما بخشی از درآمدشان را به پسانداز وروزمبادا اختصاص میدهند.این گروه آدمهایی هستندکه هم میتوانند اززندگی خودشان لذت ببرند وهم برای پیشرفت وآینده برنامه دارند واغلب درمدیریت مالی خود موفقتربه حساب میآیند.اماچگونه میتوان در مدیریت هزینههای زندگی متعادل بود؟
به تبلیغات توجه نکنید
کار تبلیغات و آگهیهای بازرگانی این است که در مانیازکاذب به وجود بیاورند.خیلی ازچیزهایی که ازطریق رسانهها یا ازطرق دیگر تبلیغ میشود کالاهای مفیدی نیستند وممکن است درطول سال یک بارهم به چنین وسایلی نیاز پیدانکنیم یا خوراکیهایی غیرمفید باشند. پس سعی کنید در معرض این آگهیها قرار نگیرید یا با تفکر انتقادی با آنها مواجه شوید.
ولخرجهای همیشه بدهکار
آدمها به تناسب رفتارهای مصرفی خود به چنددسته تقسیم میشوند.یک گروه افرادی هستند که اصلا قدرت پساندازومدیریت هزینههایشان را ندارند و تا پول دستشان میآید، سراغ خرید وسایل و چیزهای غیرضروری میروند و در مدتزمان کوتاهی همه پولهایشان را خرج میکنند. این گروه معمولا نهفقط پساندازی ندارند بلکه بیشتر وقتها بدهکارند و باید به فکر صافکردن بدهیهایشان باشند. هرچند با به دست آوردن پول و سر ماه که حقوق میگیرند، دوباره روز از نو و روزی از نو!
خساست در خرجکردن
گروه دیگری از افرادهستند که همیشه درحال پساندازهستندوتامجبورنشوندخرج نمیکنند! این گروه زیادی به خودشان سخت میگیرند و همیشه به فکر روز مبادا هستند و پولهایشان را برای چنین روزهایی هزینه میکنند؛ روزهایی که شاید هیچگاه نرسد اما فکر کردن بیش از حد به آن موجب میشود تا فرد نتواند از زندگی خود بهخوبی لذت ببرد و پولهایش را به شکلی متعادل برای خرید وسایل و چیزهای مورد نیاز، مسافرت و تفریح یا خرید چیزهایی که دوست دارند، خرج کنند و فقط به فکر پساندازند.
گشتوگذاری در بازار دستدومها
گاهی گشتوگذار در بازار دستدومفروشها میتواند کمک خوبی برای تهیه وسایلی مانند میز، کمد و امثال آن باشد. قطعا برای خرید وسایل برقی توصیه نمیشود که سراغ دستدومفروشها بروید اما برخی وسایل را میتوان در این بازار با قیمتی بهمراتب مناسبتر تهیه کرد و این راهکار برای مواقعی که منابع مالیتان با اولویتهایتان جور نیست جواب میدهد.
تهیه فهرست اقلام مورد نیاز
همیشه سعی کنید قبل از رفتن به خرید فهرستی از اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید و به این فهرست پایبند باشید. با این روش احتمال خرید وسایل غیرضروری کاهش مییابد و شما چیزهایی را میخرید که واقعا لازم دارید.
به خودمان هم نه بگوییم
خیلی وقتها وقتی به خرید میرویم فقط بر مبنای احساسات لحظهای تصمیم میگیریم لباس یا کفش یا وسیلهای را بخریم، در حالی که شاید مشابه آن را در خانه و در کمد لباس و کفشهایمان داشته باشیم. پس اگر احساس میکنید بهصورت افراطی خرید میکنید، بهتر است تمرین کنید گاهی به خودتان «نه» بگویید.
اولویتبندی کنید
برای آنکه خریدهای منطقیتری داشته باشیم، اولویتبندی خریدها بر مبنای نیازمان روش خوبی است. قطعا در طول ماه ما به چیزهای زیادی احتیاج پیدا میکنیم که بخشی از آنها ضروری و بخشی دیگر غیرضروری است. با اولویتبندی وسایل و موارد مورد نیاز میتوانیم چیزهای ضروری را در اولویت خرید قرار داده و خرید غیرضروریها را به تعویق بیندازیم.
چککردن مدام بودجه مالی
از دیگر نکاتی که برای مدیریت هزینه ماهانه خانه به آن نیازدارید آن است که بدانید آنچه ازبودجهبندی خود انتظار دارید، همواره در حال تغییر است؛ به همین دلیل هم باید مبلغی رابرای تغییردرهزینهها و درآمدتان درنظرداشته باشید؛ چراکه با این کار به نوعی تعادل در زمینه دخل و خرج خود دست پیدا میکنید.