رضا امراللهی:

این کنفرانس فرصتی مغتنم برای تعامل علمی با جهان و توسعه و ترویج دانش و فناوری بود

رضا امراللهی از رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و دومین رئیس این سازمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که طی سال‌های ۱۳۶۰ الی ۱۳۷۶ سکاندار ریاست این مجموعه بود. او باسابقه‌ترین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است که زیربنای ساختارها و بسیاری از پیشرفت‌های علمی در صنعت هسته‌ای در دوران تصدی وی پایه‌گذاری شد. او در حوزه‌های مختلفی همچون نیروگاه‌های هسته‌ای، گداخت و ایمنی هسته‌ای سابقه فعالیت داشته و نامزد ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بوده است.
کد خبر: ۱۴۶۶۰۹۰
 
امراللهی که عضویت درهیأت علمی دانشگاه امیرکبیر ودانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی را در کارنامه دارد یکی از مدعوین اولین کنفرانس بین‌المللی و سی‌امین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای اصفهان بود که در یکی از پنلهای تخصصی کنفرانس نیز به سخنرانی پرداخت. گپ‌و‌گفتی با دکترامراللهی درباره اهمیت وضرورت برگزاری کنفرانس هسته‌ای داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

آقای دکتر به نظر شما برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای چه اهمیتی برای صنعت هسته‌ای کشور دارد؟
بنده چیزی که در جریان این کنفرانس شاهد روحیه امید و نگاه به آینده در میان محققان و دانشمندان ایرانی برای درنوردیدن مرزهای علمی و افقهای تازه در این حوزه بودم. کنفرانس‌هایی از این قبیل زمینه‌ای فراهم می‌کند تا بتوانیم ذخیره دانشی خود را با جهانیان به اشتراک بگذاریم و از دانش و تجربه دیگران در این حوزه استفاده کنیم. این امر باعث پیشرفت متقابل کشورها می‌شود. کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هستهای این فرصت را فراهم آورد که بتوانیم ارتباط خودمان را با سایر کشورهای دارنده این دانش و فناوری حفظ کنیم و به توسعه این روابط علمی چشم امید داشته باشیم. خاصیت چنین کنفرانسهایی، توسعه روابط علمی است.دانشمندان و محققان زیادی از کشورهای مختلف در این کنفرانس حضور پیدا کرده بودند و این امر می‌تواند اعتمادبه‌نفس را در میان محققان جوان ما که در ابتدای راه هستند تقویت و راهی برای پیوند علمی بین آنها باز کند. خاصیت علم در جوشش و به اشتراک‌گذاری است؛ گذشته از این موارد این کنفرانس فرصتی را فراهم آورد تا بتوانیم داشته‌هایمان را به جهانیان عرضه کنیم و این در‌حالی بود که قبلا چنین مجالی مهیا نبود. این کنفرانس فرصتی فراهم آورد تا با کشورهای همسایه بتوانیم بازارهای تجاری مرتبط با این حوزه مثل رادیوداروها، ابزار دقیق صنعتی و پرتودهی را در اختیار بگیریم. به‌هرحال کشورهای همسایه ما کمتر از این دانش و فناوری برخوردار هستند و این کنفرانس فرصتی برای معرفی توانایمان بود.
 
برگزاری این نوع کنفرانس‌ها چه نقشی در توسعه دانش و فناوری هستهای کشورمان دارد؟
سؤال خوبی پرسیدید. با توجه به شرایطی که کشور ما در ارتباط با دانش و فناوری هستهای دارد و با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی که امکان مراودات علمی ما را با دنیا محدود کرده است، برگزاری این دست از کنفرانس‌ها زمینه مناسبی را برای گفت‌وگو و تبادل علمی با سایر کشورهای دنیا فراهم می‌آورد. در جریان برگزاری این قبیل کنفرانس‌هاست که ذخیره دانشی ما محک جدی می‌خورد و انگیزه برای دستیابی به افق‌های تازه‌تر در این حوزه بیشتر می‌شود. برگزاری رویدادهای علمی این‌چنینی یقینا باعث توسعه دانش و فناوری هسته‌ای در کشور ما می‌شود.علاوه بر آن‌که در جریان این نوع کنفرانس‌ها امکان تبادل یافته‌های علمی با سایر محققان فراهم می‌آید؛ در بعد داخلی نیز این امید برای محققان این حوزه ایجاد می‌شود که مجال و فرصت‌هایی خواهد بود تا بتوان دستاوردهای علمی و ذخیره دانشی را در جایی عرضه کرد. این امر باعث توسعه و ترویج دانش و فناوری هسته‌ای در دانشگاه‌های کشور می‌شود. باید از دست‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس مخصوصا آقای مهندس اسلامی تشکر کنیم که با حمایت‌ها و پیگیری‌های ایشان این کنفرانس برای اولین‌بار به شکل بین‌المللی برگزار شد که هم باعث شد جهانیان بدانند ما در راستای توسعه و ترویج صلح‌آمیز دانش و فناوری هسته‌ای تلاش می‌کنیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم و هم باعث شد مدیران آژانس و آقای گروسی در زمینه توسعه دانش و فناوری هسته‌ای با ما همکاری بیشتری داشته باشند. 
 
دانش و فناوری هسته‌ای در کشور ما در چه سطحی قرار گرفته است؟
به نظر بنده از لحاظ علمی و فنی در دانش و فناوری هسته‌ای مشکلی نداریم. مقامات عالی کشور باید حمایت‌های لازم را از قشر جوان وعلمی کشور انجام دهند تا این قشردرکشوربماند وکارکند. برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که با حضور دانشمندان و محققان داخلی و خارجی در اصفهان برگزار شد نشان‌دهنده سطح علمی و فنی دانش و فناوری هسته‌ای در کشور ما بود.بدون تعارف عرض می‌کنم برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی که بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد، برگرفته از پختگی علمی و دستاوردهای تحقیقاتی است و می‌شود دید که این توانایی در کشور ما وجود داشته که چنین کنفرانسی در سطح علمی بالا برگزار شد. کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای فرصتی را فراهم کرد که ذخیره دانشی خود را محک بزنیم و بتوانیم ذخیره دانشی خود را با جهانیان به اشتراک بگذاریم و از دانش و تجربه دیگران در این حوزه استفاده کنیم.به‌عنوان جمله پایانی این نکته را عرض کنم که ما باید این راه را ادامه دهیم، روی پای خودمان بایستیم و برای اعتلای این دانش و فناوری تلاش کنیم. بحمدا... در این دوران عزم و اراده جدی برای رسیدن به قله‌های پیشرفت در این حوزه از دانش و فناوری ایجاد شده و با همت همکاران بنده در این سازمان گام‌های روبه جلویی برداشته شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها