واکسن سازی دانش‌بنیان‌ها برای دام و طیور

شیوع بیماری‌های مختلف از خطراتی است که همواره پرورش دام‌ها را تهدید می‌کند. وقوع چنین اتفاقی ضمن واردکردن آسیب‌هایی به دامداران و شغل آنها، در صورت نبود مدیریت صحیح و جامع، می‌تواند تبدیل به بحرانی ملی شود و امنیت غذایی و سلامت جامعه را تهدید کند. از همین‌رو حفظ سلامت دام‌ها از جنبه‌های مختلفی مورد‌توجه است.
کد خبر: ۱۴۶۶۰۲۱
نویسنده امین‌رضا کیفرگیر - گروه دانش
 
ازمهم‌ترین راه‌های جلوگیری ازبروز وگسترش بیماری میان دام‌های سبک وسنگین، تزریق واکسن‌های مخصوص دام است. واکسن‌هایی که بخش عمده آن در گذشته وارداتی بودند اما حالا با همت شرکتی دانش‌بنیان،‌ علاوه‌ بر این‌که چند قلم از این واکسن‌ها بومی‌سازی شده، نیاز به واردات و خروج ارز از کشور نیز کاهش یافته است.

به لطف انجام مطالعاتی درخصوص واکسن‌های دامی در سال ۱۳۹۵، فعالیت شرکتی دانش‌بنیان در راستای تولید این واکسن‌‌ها آغاز شد. واکسن‌هایی که نه‌تنها جوابگوی نیاز بازار هستند و در مواردی تا صد‌درصد سهم بازار را در اختیار گرفته‌‌اند، بلکه برخی از آنها حتی به دیگر کشورها هم صادر می‌شوند. این‌درحالی است که فناوری تولید این واکسن‌‌ها حاصل مطالعه و پژوهش متخصصان داخلی است و وابستگی به خارج از کشور ندارد. سجاد پزشکی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در همین راستا توضیح می‌دهد: «تمام محصولات تولید‌شده در این شرکت به‌صورت کامل در واحد تحقیق و توسعه تولید شده و به بازار عرضه می‌شود و هیچگونه وابستگی‌ای برای واردات فناوری یا انتقال فناوری از خارج به ایران نداشته‌ایم. ما اکنون در حال تأمین نیاز کامل کشور هستیم.»
   
بومی‌سازی واکسن‌های دامی با تکیه بر فناوری داخل
تعدادی از واکسن‌های بومی که دراین شرکت دانش‌بنیان تولید شده‌‌اندتاقبل ازاین ازدیگر کشورهاوارد می‌شدند.حالا باهمت متخصصان ایرانی میزان نیاز کشور به واردات این محصولات به‌شدت کاهش پیدا کرده است و مشتریان می‌توانند با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر و بااطمینان از کیفیت محصولات این شرکت را خریداری کنند.واکسن اکتیمای واگیر، واکسن لمپی‌اسکین و واکسن تب‌برفکی پایه‌روغنی از جمله واکسن‌هایی هستند که برای اولین‌بار در ایران در این شرکت دانش‌بنیان تولید شده‌اند.
 سجاد پزشکی در رابطه با واکسن اکتیمای‌واگیر توضیح می‌دهد: «این واکسن دومین واکسنی است که در شرکت ما تولید شده است. تا قبل از ما،این واکسن را یک شرکت ترکیه‌ای به کشور وارد می‌کرد. ما موفق شده‌ایم آن را از سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه کنیم.» 
وی در ادامه تصریح می‌کند: «فناوری تولید این واکسن به‌طور کامل و صد‌درصد در شرکت ما ایجاد شده و با استفاده از سویه‌های محلی در تولید این واکسن، افزایش کارایی و اثربخشی آن در گله‌های دام سبک که مخاطب و مصرف‌کننده این واکسن هستند را به ارمغان آورده‌ایم. در حال حاضر تنها شرکت تولیدکننده واکسن اکتیما در داخل کشور شرکت ماست.»
واکسن لمپی‌اسکین سومین واکسنی است که در این شرکت دانش‌بنیان تولید شده.آقای پزشکی درخصوص این واکسن به جام‌جم می‌گوید: «واکسن لمپی‌اسکین در سال ۱۴۰۰در شرکت ماتولید شد. این واکسن تا قبل از این‌که در شرکت ما تولید شود از یک شرکت اردنی و یک شرکت ترکیه‌ای به کشور وارد می‌شد. با ورود ما به تولید این واکسن و عرضه این واکسن به بازار، موفق شدیم از نظر قیمت و کیفیت رقابت خوبی را با واردکننده‌ها داشته باشیم و عملا توانستیم سهم صد‌درصدی بازار را به خودمان اختصاص دهیم. در حال‌حاضر ما تنها تولیدکننده این واکسن در کشور هستیم.» دیگر واکسنی که در این شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است واکسن تب‌برفکی پایه‌روغنی است. این واکسن از جهتی بسیار خاص است زیرا به گفته سجاد پزشکی این شرکت دانش‌بنیان چهارمین شرکت در دنیاست که موفق شده با استفاده از روش و فناوری جدید این واکسن را بومی‌سازی کند. 

خیز برای بازارهای جهانی
در کنار محصولاتی که این شرکت دانش‌بنیان برای اولین‌بار در کشور تولید و بومی‌سازی کرده است، محصولات دیگری هم تولید می‌شوند که توانسته‌اند در کنار دیگر شرکت‌های داخلی نیاز کشور را رفع کنند وحتی وارد بازارهای بین‌المللی شوند. برنامه صادرات برخی از واکسن‌های این شرکت مانند واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک، از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و اکنون به کشورهایی مانند اوگاندا، پاکستان، افعانستان و کویت صادر می‌شود. همچنین کشورهایی مانند عراق، سوریه و کنیا نیز در حال ثبت این محصول هستند و صادرات به آنها نیز به‌زودی شروع خواهد شد. 
سجاد پزشکی همچنین از چشم‌انداز پیش روی این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: «برنامه ما تکمیل سبد واکسن‌های دامی داخل کشور و در فاز بعدی تکمیل سبد واکسن‌های طیور در داخل کشور است. پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۷ بتوانیم حداقل ۳۰ محصول را به بازار عرضه کنیم و نیاز کامل کشور را در حوزه واکسن‌های دام و طیور رفع کنیم.»
او درادامه از برنامه‌های موجود برای افزایش صادرات می‌گوید: «امیدواریم با استفاده از فرصتی که در بحث صادرات به کشورهای مختلف وجود دارد و زیرساخت‌هایی که درحال حاضر درحال ایجادشان هستیم بتوانیم طی ماه‌ها وسال‌های آینده صادرات این محصولات را به کشورهای مختلف آغاز کنیم و ارزآوری مناسبی را برای کشور داشته باشیم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها