ماندگاری عاشورا با جهاد تبیین زینبی

منبرها، ثناگویی‌ها، روضه‌ها و مدح‌ها در طول سال‌ها به‌دلایلی که بررسی‌شان در این فضای اندک نمی‌گنجد، معمولا به بازتاب چارچوب اولیه حوادث و تاکید بر شخصیت‌های تراز اول و تاثیرگذار تاریخ اسلام در آن مقطع زمانی بسنده کرده‌اند که حادثه کربلا رخ داد و در ادامه جهانی شد، به همین دلیل است که بسیاری از جزئیات مهم و اثرگذار و روشنگر مفقود و ناگفته مانده ولی مخاطبان امروز به این کلیات قانع نیستند.
منبرها، ثناگویی‌ها، روضه‌ها و مدح‌ها در طول سال‌ها به‌دلایلی که بررسی‌شان در این فضای اندک نمی‌گنجد، معمولا به بازتاب چارچوب اولیه حوادث و تاکید بر شخصیت‌های تراز اول و تاثیرگذار تاریخ اسلام در آن مقطع زمانی بسنده کرده‌اند که حادثه کربلا رخ داد و در ادامه جهانی شد، به همین دلیل است که بسیاری از جزئیات مهم و اثرگذار و روشنگر مفقود و ناگفته مانده ولی مخاطبان امروز به این کلیات قانع نیستند.
کد خبر: ۱۴۶۵۳۲۰
نویسنده علی مظاهری - روزنامه‌نگار

ازاین‌رو جام‌جم در زیر خیمه محرمی خود بابزرگان پژوهشگروچهره‌های سرشناسی نیزبه گفت‌وگوپرداخته که درراستای خرافه‌ زدایی و روشنگری ابعاد و اضلاع مفقود و ناپدید تاریخی کوشیده‌اند، همچنین با بازنمایی وقایعی مشخصا فضاهایی راپی گرفته و راستی‌آزمایی، نقد و بازپژوهی کرده‌اند که از سوی مردم و مجلس‌گردان‌ها پذیرفته شده در حالی‌که ویژگی تاریخی ندارد یا از سوی رسانه دشمن به بدنه تاریخ کربلا تزریق شده.

در برگ‌های آتی خیمه به این موضوع‌های مهم خواهیم پرداخت.این مجلس را با ولی‌ا... کلامی‌زنجانی، مداح و شاعر و نوحه‌سرا برپا کردیم. بیش از ۴۰ کتاب از قلمی‌های او منتشر شده که همه در رثا و مدح و ثنای اهل‌بیت و ستایش آن انوار مقدس است. این پیرغلام و مداح پیشکسوت در زیر سایه مجالس اهل‌بیت(ع) بالیده و پیشینیانش نیز افتخار خدمتگزاری به خاندان وحی را داشته‌اند. 

کربلا اگر چند مؤلفه نداشت از سوی رسانه‌ چیره‌ خلفا و به‌ویژه امویان، در اندازه‌ یک نبرد مانند دیگر نبردها جا زده می‌شد و اسلام ناب محمدی و اصلاح امور امت جد سیدالشهدا(ع) فراموش می‌شد. یکی از آن چند مؤلفه‌، دختر شگفتار امام ما علی‌(ع) زینب(س) است؛ به‌عبارتی کربلا تازه از شام غریبان آغاز تجلی و تابش کرد. این مهم را برای مخاطبان روشن می‌فرمایید؟
دلیل جاودانگی و ماندگاری انقلاب سیدالشهدا(ع) ‌همانا شراکت خانواده و حضور خواهر بزرگوار حضرت سیدالشهدا(ع) ‌در کربلاست و همان‌طور که مستحضر هستید حضور زینب(س) بعد از شهادت سیدالشهدا(ع)  باعث تسکین دل‌های خانواده و فرزندان آن حضرت شد که هرچند اسیر بودند اما زینب‌کبری‌(س) پشتوانه قوی و باعث آرامش و استواری آنان بود.فرمایشات حضرت زینب(س) به‌ویژه پس از شهادت سیدالشهدا(ع) درهرمقطعی که فرمودند بسیار‌قابل تأمل است.مثلا در برخورد با پیکر خونین شهیدان، آن کلماتی که فرمودند، نخست خدا رامخاطب قرار می‌دهد که تقبل هذا القلیل: خدایا این ارمغان اندک را از آل محمد بپذیر. سپس پیامبر(ص) را مخاطب قرار می‌دهد‌. اما هنگام مواجهه با دشمنان، جنس واژگانشان محکم و دگرگونه است.حضرت در دربار عبیدا... با متانت و محکم سخن می‌رانند و آن افشاگری‌هایشان و رو کردن دست دشمنان، مبارزه‌ای کلامی که با خطبه‌هایشان پیش بردند یا در کوفه و خطاب به مردمان که چنان تاثیرگذار در ملأ‌عام سخن فرمودند که راویان تاکید دارند گمان بردیم که امام علی(ع) در حال خطبه خواندن است.در مجلس یزیدوآن خطبه تاریخی‌شان که روشنگری‌هایش تا جاودانه پرتوافشان و هدایتگر و راهنمای حقیقت‌جویان است.درخرابه شام، حضور حضرت با تسلا بخشیدن به اسرا، تاثیرگذاری متفاوتی را نشان می‌دهد، همچنان که در بازگشت به مدینه چه درطول سفرچه درشهر پیامبر به‌گونه‌ای ظاهرشدند وتجلی خداپسندانه داشتند که باعث جاودانگی قیام حضرت سیدالشهدا شد.

دستگاه اموی و مروانی به‌ویژه عباسی بسیار کوشیدند کربلا ناگفته و نارسا بماند. از مهم‌ترین کارهای رسانه‌ حکومتی، تهی‌کردن کربلا از معناهای راستین و بیدارگرش بوده، همچنین درستی و راستی واقعه را با مسخ و تحریف، کژ و دگرسان نشان دادن. مثلا آن بیدارگری خدایی را به خروج علیه حکومت خلفای پیامبر تقلیل دادن و همانند آن. با گذشت سده‌ها همچنان این کژنمایی و تحریف و دگرگون‌سازی از کار نیفتاده و فعالانه کوشاست. در این باره تجربه‌ شما چه دیده و خوانده و دریافته، چه دیدگاهی دارد و چه باید کرد در برابر این موج بی‌پایان دست‌اندازی دشمنان خدا و راه روشن خدا؟
تداوم انقلاب سیدالشهدا توسط آن دو شخصیت بزرگ یعنی یادگاران کربلا امام سجاد(ع) وحضرت زینب(س)ممکن شده.امام سجاد(ع) با نیایش‌هایی درصحیفه و ازطریق بزرگانی مانند ابوحمزه ثمالی و...پیام‌های خودشان راانتشار دادند.بانو زینب(س) با هوشیاری شگرفی مجالسی برپا می‌کردند که امروز به آنها روضه‌های خانگی می‌گوییم. این مجالس گسترش پیدا کرد و تاثیرگذاری روشنگرانه آنها تا جایی بود که به‌راستی جهادتبیین زینبی می‌توان به آن نام نهاد. این گسترش روضه‌های خانگی موجب شد تا بانو را به شام تبعید کنند، همچنین از سوی دیگر تهدیدهای بسیار و هشدارها و گزندهای این‌چنینی باعث شد که امام سجاد(ع) به رسانه دعا متوسل شوند.

برپایی مجالس اهل‌ بیت (ع) و شرکت در آنها، روشنگر و راهنما و دست‌گیر است. بانوان ایرانی به گواهی تاریخ، همیشه پوشیده بوده‌اند. این مسأله فرهنگی و هویتی و دینی یعنی حجاب به خاطر دوری ما از روح روشنگر مجالس اهل‌بیت(ع) به این پدیده «شلختگی در پوشش و بدحجابی» منجر شده، اگر ما جوانان را روشن می‌کردیم. درست آموزش می‌دادیم اصلا تاثیر منفی و مخالف با فرهنگ دینی‌مان را پذیرا نمی‌شدند. اشتباه از ناکارآمدی دستگاه‌های آموزشی ماست که ناکارآمدیشان اظهر من الشمس است. مجالس اهل‌بیت(ع) و این آیین‌های ایرانی‌‌-اسلامی در بازآموزی فرهنگ دینی ما موثرند و چگونه گسترش بیشتری در قالب احیای روضه‌های خانگی پیداکنند و چگونه آموزش دینی بچه‌ها را می‌توان با تکیه بر معارف اهل‌بیت(ع) اصلاح و تاثیرگذار کرد؟
سفارش بنده به دوستداران اهل‌بیت(ع) همانا برپایی روضه‌های خانگی است و ان‌شاءا... این کار را گسترش بدهند، زیرا خانواده و فرزندان و مهمانان در این مجالس پرورش می‌یابند، تربیت دینی را ادراک می‌کنند و با ژرفای جان و سویدای دل با معرفت و روش اهل‌بیت(ع) آشنا می‌شوند و از روشنی همین مجالس است که به‌راستی بیمه می‌شوند و در فراز و فرود زندگی به‌ویژه از ناحیه شبهه‌ها و دشمنان خدا و تشکیک‌افکن‌ها گزند نمی‌بینند. تاکید بر پرهیز از زبان حال و بیان برداشت‌های سطحی بدون مطالعه و سند تاریخی، مثلا تاج‌الشعرای یحیوی اشعارش مثل همه مداحان نشانگر نداشتن مطالعه و ناآگاهی عمیق از واقعه و تاریخ عاشورا است.

شعر اوست که «ای لشکر سه راه ‌پیش پای شما می‌گذارم، بگذارید من و دختران ترسان و وحشت‌زده‌ام برویم سوی بیابان یا به من آب بدهید، جگرم سوخت» که نشان می‌دهد سراینده از ابعاد حادثه و رخداد و روندش آگاهی ندارد. پس چه ویژگی‌هایی به عزاداری‌های‌مان نور و ایمان می‌دهد و باعث جلب عنایت اهل‌بیت(ع) می‌شود؟
همان احیای برنامه‌های سنتی و عزاداری‌های سنتی و روضه‌های خانگی، بهترین راه برای حفاظت از روش‌های سنتی عزاداری و آیین‌های مذهبی است. استفاده از تاریخ‌خوان‌های مسلط و مقتل‌خوان‌های زبردست و آگاه به منابع، مستندات و متن‌های ارجح در جلسات، باعث روشنگری و تشویق به ادامه این راه مبین و روشنگر است.به قول آقای تائب، رسالت با اصالتی که مکتب سیدالشهدا(ع) و قیام کربلا بر دوش ما گذاشته، همین جهانی‌تر کردن و جهانی‌تر شدن برنامه سیدالشهدا(ع) عاشورا و اربعین است در راستای آماده‌سازی جهان و آزادگان جهان برای اتفاقی بزرگ. همچنان که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند قله نزدیک است و همان نوید را می‌دهند؛ حضرت‌آقا پیام‌شان چنین مژده‌ای دارد که انتهای این حرکت با بصیرت و جهادهای تبیین ان‌شاءا... به ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) متصل شود. حتی در هنگامه ظهور حضرت‌شان می‌بینیم که نام حضرت سیدالشهدا(ع) برجسته است و ولی‌عصر(عج) خود را با نام جدشان سیدالشهدا(ع) معرفی می‌فرمایند؛ زیرا نام سیدالشهدا(ع) جهانی است و جهانی‌تر می‌شود. خیلی‌ها منتظر منجی‌اند ولی ایشان را نمی‌شناسند اما همین که آقا خودشان را با نام سیدالشهدا(ع) معرفی می‌فرمایند، مردم فوج فوج به سوی حضرت می‌شتابند اذا جاء نصرا... والفتح و رایت‌الناس یدخلون فی دین‌ا... افواجا 

عباس من
اهل عالم هنر ار خصلت عباس من است
عشق در سایه شخصیت عباس من است
منم آن یار امین حامی دین ام‌بنین
هرچه دارم همه از دولت عباس من است
همسرم شیر خدا و پسرانم همه شیر
شیر مردان وله از صولت عباس من است
در شب چاردهم، ماه که پرنورتر است
عکسی از نیم‌رخ صورت عباس من است
هنر آن نیست که لب تشنه بمیری به کویر
هنر آن است که در طینت عباس من است
تشنه‌لب داخل دریا شد و عطشان برگشت
این همان قطره‌ای از همت عباس من است
غیرت‌ ا... علی بی‌بدل است، اما گفت
بدل غیرت من غیرت عباس من است
نه فقط یثرب و شامات و نه ایران و عراق
کرده کاری همه‌جا صحبت عباس من است
هر کسی را نتوان باب‌الحوائج گفتن
به حقیقت قسم این شهرت عباس من است
کوه‌ها شد متحیر به ثبات قدمش
سروها در عجب از قامت عباس من است
جثه‌اش گرچه ز شمشیر جفا کوچک شد
این بزرگی است که از عزت عباس من است
قدرت آن نیست به یک حمله سپاهی بکشی
قدرت لم یزلی قدرت عباس من است
یا علی گفت و امان‌نامه ز دشمن نگرفت
دین‌فروشی بری از ساحت عباس من است
هی نگویید چرا ام‌بنین پیر شده
سبب حالت من حالت عباس من است
دست‌های پسرم گشته قلم در لب آب
صفحه سینه پر از محنت عباس من است
این شنیدم زده فریاد، غریبم مولا
غصه قلب حسین غربت عباس من است

تربت حسین
پاینده دین و قرآن از همت حسین است
اسلام وامدار شخصیت حسین است
این پادگان هنوزش سرباز می‌پذیرد
دل‌های کربلایی در خدمت حسین است
زد پرچم کرامت تا اوج استقامت
آزادگی اسیر حریت حسین است
بر مجلس عزایش بیگانه ره ندارد
ما را که راه دادند این دعوت حسین است
تا از مناره بانگ ا...اکبر آید
این ذکر الصلوه از قد قامت حسین است
پیکر به خاک مقتل، سر بر فراز نیزه
معراج عشق بنگر این رفعت حسین است
تا سر ز تن جدا شد محبوب قلب‌ها شد
راهب به دیر دیدم هم‌صحبت حسین است
افتاد اگر ز پیکر دست امیر لشکر
زینب نگاهبان حیثیت حسین است
سنگی ز دست جسته، پیشانیش شکسته
آیینه‌ها خجالت از صورت حسین است
پرسیدم از کلامی خاک بهشت دیدی؟
گفتا شمیم جنت در تربت حسین است

هنر حیدری
غزل کوتاهی جدید نوشته‌ام که نخستین بار به جام‌جم هدیه می‌شود و جایی منتشرنشده،امیدکه مخاطبان شمااین هدیه رااز حقیر بپذیرند.
زینب اراده داشت که روشنگری کند
نام‌آوران ماریه را رهبری کند
حتی حسین تکیه به خواهر نموده بود
فرمود باید او هنر حیدری کند
وقتی شریح امر خطا داشت در قضا
اِستاد بینِ باطل و حق داوری کند
مأمور بود آن جبل الصبر، صبر را
با اقتدار بر همه یاد آوری کند
وقتی امام را تُهَمِ خارجی زنند 
این کار زینب است که پیغمبری کند
این کار زینب است که ابن زیاد را
بی‌آبرو بخواند و افشاگری کند
این کار زینب است بلی موقع مقال
قال العلی بگوید و نام‌آوری کند
فرمود بین مرد و زن امروز فرق نیست 
باید امام را همه‌کس یاوری کند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها