سوابق تحصیلی همچنان برای ورود به دانشگاه تاثیرگذار است

کنکور ۵۰درصدی!

آخراین هفته قرار است۹۸۴هزارو۲۱۴ نفر درنوبت دوم آزمون سراسری با یکدیگر به رقابت بپردازند. کنکوری که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و مصوبات جدید، از دومرحله‌‌ای‌‌شدن گرفته تا تاثیر۵۰درصدی سوابق تحصیلی،حالا کمی از استرس داوطلبان کاسته و حتی داوطلب ۸۱ساله‌ای را هم برای شرکت درماراتن علمی کشور ترغیب کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۴۳
 
اگر تا پیش از این فقط نتیجه این آزمون مهم بود اما چندی پیش حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دست ردبه سینه مافیای کنکورزد واعلام کردکه مصوبه کنکوری این شورا،مصوبه‌‌ای قطعی است وسال‌های‌آینده هم اجرایی می‌‌شود. 
امسال هم اولین سالی بود که امتحانات نهایی برای هر سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار و قرار شد این نمرات بخشی از کنکور باشد. از طرفی در سال‌‌های گذشته پیشنهادهای متفاوتی برای تغییر ساختار کنکور سراسری از سوی نهادهای متولی ارائه شده وشاید این موضوع چالش و مافیای کنکور را فقط از شکلی به شکل دیگر تغییر داده است. تاثیر ۵۰درصدی‌ای که موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال دارد. سوی دیگراین ماجرا نظر شورای آموزش عالی کشور است: «برگزاری کنکور فشار ذهنی و استرس زیادی را به دانش‌‌آموزان و خانواده‌هایشان وارد می‌کند و این موضوع سالانه آسیب‌‌های فردی و اجتماعی بسیاری را به همراه دارد.» شاید برگزاری کنکور طی دو نوبت، این امکان رابرای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند تا به‌جای طبع‌آزمایی تنها یک‌بار در سال، بتوانند مهارت خود را در صورت شکست در دور اول، مجددا بسنجند.
   
کتب درسی، در دایره توجه دانش‌آموزان
کنکور یکی از رویدادهای مهم و سرنوشت‌ساز علمی هرساله کشور است که میلیون‌ها نفر از شهروندان همچون داوطلبان، خانواده‌ها و... را تحت تاثیر خود قرار می‌‌دهد. سرنوشت علمی نسل جوانی که پس از تصویب مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور، عده‌ای آن را اقدامی مثبت تلقی کردند و عده‌ای نیز آن را بی‌نتیجه دانستند. دکتر یوسف زراعت‌کیش، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: «سال‌های گذشته و زمانی که کنکور بدون تاثیر معدل برگزار می‌شد، دانش‌آموزان دنبال نکات کنکوری و در تلاش برای افزایش مهارت‌های تست‌زنی خود بودند. شاید مرجع آنان خیلی اوقات پک‌های آموزشگاه‌ها یا کتاب‌های کنکوری پر از تست و نکات تستی بود. اما شاید با اعمال این مصوبه، دانش‌آموزان در کنار نکات کنکوری و تستی به کتاب‌های درسی و اهداف آن توجه بیشتری کنند.»وی همچنین می‌افزاید: «سوالات آزمون‌های نهایی به‌صورت تشریحی است و کتاب‌ها حتما باید به‌صورت دقیق مطالعه شوند تا دانش‌آموزان بتوانند به سوالات پاسخ بدهند. بنابراین مرجع اصلی داوطلبان به سمت کتاب‌های درسی تغییر می‌کند و توجه آنان دوچندان می‌شود.»
   
نقش حیاتی تاثیر معدل در آینده جوانان
درحالی‌که نظرات مخالفی هم پیرامون مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش معتقداست که تاثیر قطعی ۵۰درصدی معدل امسال و تاثیر قطعی ۶۰ درصدی آن برای کنکور سال آینده، نقشی مهم و حیاتی در راه‌یابی دانش‌آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و آینده تحصیلی و شغلی آنها دارد. وی همچنین می‌گوید: «اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت مردمی، هویت واقعی را به مدرسه، برنامه درسی، معلم و کتاب‌‌های درسی برگرداند و سبب شد کیفیت آموزش، شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان، عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، به‌طور محسوسی به کانون توجه اولیا، مدیران و رهبران آموزشی کشور تبدیل شود.»
   
مصوبه‌ای با اما و اگر!
مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور پس از طرح و اصلاح مجدد در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت در جلسه ۸۶۳ این شورا در تاریخ ۱۷خرداد۱۴۰۱ به تصویب رسید و شکل و شمایل بزرگ‌ترین آزمون کشور با تصویب طرح هشت ماده‌‌ای تغییر کرد. در کنار دیدگاه‌های مخالف با این موضوع دکتر یوسف زراعت‌کیش، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به دیگر اثرات تصویب این طرح توضیح می‌دهد: «مفاهیم کتاب‌های درسی، گاهی اوقات نیازمند این است تا خلاقیت دانش‌آموزان را رشد دهد یا جایی دیگر نیاز به افزایش قدرت جست‌وجوگری او دارد، اما در کنکور نکات مطرح‌شده فقط مربوط به تست‌زنی است و این مهارت باید به‌خوبی پرورش پیدا کند.»
این پژوهشگرهمچنین تصریح می‌کند:«زمانی که کتاب درسی به‌عنوان مرجع اصلی شناخته می‌شود، دانش‌آموزان به‌جای حافظه‌محور بودن، یادگیریشان نیز رشد می‌کند. یادگیری و رشد خلاقیت جزو مواردی است که باید در دوره نوجوانی در وجود دانش‌آموزان نهادینه و تقویت شود. پس این مرجع‌شدن فقط مهارت تست‌زنی را افزایش نمی‌دهد، بلکه جنبه‌های دیگری از یادگیری را در او اضافه می‌کند.» به‌هرحال امیدواریم اجرای چنین مصوبه‌هایی، تاثیری هرچند جزئی در عدالت آموزشی کشور داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها