تشدید بحران نیروی انسانی در ارتش اسرائیل

سربازان فراری

ارتش اسرائیل همواره با بحران نیروی انسانی روبه‌رو بوده و در گذشته بارها گزارش‌هایی از تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای حل این بحران منتشر شده است؛ گزارش‌ها درباره خودکشی سربازان صهیونیست و نیاز بسیاری از آنها به روان‌درمانی هم در رسانه‌های صهیونیستی بسیار است اما به نظر می‌رسد پس از عملیات طوفان‌الاقصی،‌ بحران نیروی انسانی به شکل کاملا محسوسی افزایش یافته تا جایی که درشرایط جنگی که معمولا نباید نقاط ضعف را علنی کرد؛هرچند وقت یک‌بار شاهد اذعان برخی مقامات صهیونیست به کمبود نیروی انسانی در ارتش هستیم.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۷۶
 
کمبود نیرو، موجب فشار به نیروهای نظامی حاضر درمناطق درگیری شده است، به طوری‌که فرماندهان نظامی از دادن مرخصی به نیروهای خود اجتناب می‌کنند، مسأله‌ای که باعث فشار شدید بر نیروهاشده است.ازسوی دیگر جنگ غزه موجب ضربات شدید روحی و روانی بر نظامیان ارتش اشغالگر شده است؛ تا جایی که روزنامه جروزالم پست هفته گذشته درگزارشی به نقل از سازمان اسرائیلی «نیفگاشیم» نوشت که هزاران نظامی این رژیم که از غزه بازگشته‌اند، ازاختلال استرس و اضطراب پس از سانحه رنج می‌برند. به‌گفته مدیر‌عامل این مؤسسه، بیش از۱۰هزار نظامی ذخیره ارتش اسرائیل خواستار خدمات روان درمانی شده‌اند.
ازسوی دیگر با وجود گذشت بیش از ۲۷۰ روز از جنگ، ارتش اسرائیل همچنان ناتوان از برآورده کردن اهداف اولیه است و این مسأله به شدت، اعتماد به‌نفس سربازان اسرائیلی را تضعیف کرده است. 
 
افزایش درخواست برای خروج از ارتش
به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، ارتش برای جلوگیری از خروج نیروهای خود ناتوان بوده و این موضوع، وضعیت نیروی انسانی آن را وخیم‌تر کرده است.براساس این گزارش، درسال جاری میلادی، ۹۰۰نظامی با درجه‌های سروان و سرگرد درخواست خروج از ارتش راکرده‌اند، درحالی که این عدددرسال‌های گذشته،۱۰۰تا۱۲۰نفر بوده است.این شبکه صهیونیستی، افزایش شدید درخواست‌ها برای کناره‌گیری از خدمت نظامی را نه‌فقط بحران ارتش، بلکه بحران رژیم اسرائیل نامید و اعلام کرد که این موضوع،نگران‌کننده است.درهمین حال،تحلیلگرنظامی شبکه۱۲تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت:اکنون دشوارترین کار، راضی‌کردن افسران برای ماندن در پست‌های مهم است، زیرا در چند ماه گذشته، تلاش افسران عالیرتبه برای خروج یا فکر کردن برای خروج از ارتش، آشکارا افزایش یافته است. نیر دووری افزود: بیشتر افسران با درجه ستوانی و سرگردی در پایان دهه دوم زندگی قرار دارند و باید برای خدمت ۱۰تا۲۰سال آینده خود در ارتش برنامه‌ریزی کنند.وی درباره عوامل افزایش خروج افسران از ارتش رژیم‌صهیونیستی گفت که هفتم اکتبر۲۰۲۳(۱۵مهرماه۱۴۰۲)درکنارحقوق وپاداش کم وبی‌اعتباری ارتش نزدتوده صهیونیست‌ها و سیاستمداران، از مهم‌ترین دلایل تلاش برای خروج از ارتش است.روزنامه هاآرتص نیز پیشتر نوشته بود که شمار زیادی از نیروهای ذخیره اعلام کرده‌اند که حتی در صورت مجازات، به خدمت در ارتش بازنخواهند گشت.
 
راه‌حل کوتاه‌مدت اما اختلاف‌برانگیز
منابع اسرائیلی، چند روز قبل خبر داده بودند ارتش این رژیم تصمیم گرفته برای جبران کمبود شدید نیرو، تعدادی از نیروهای جذب شده در واحد سایبری «۸۲۰۰» و دیگر واحدهای جاسوسی را به واحدهای پیاده‌ نظام انتقال دهد. روزنامه یدیعوت آحارونوت در این‌باره خبر داده بود فرماندهان این واحدهای اطلاعاتی با اعتراض به انتقال نیروهای خود به پیاده نظام گفته بودند: «این امر بر کارآمدی یگان‌های اطلاعاتی و سایبری تأثیر منفی خواهد گذاشت.»
یگان‌های پیاده‌نظام تنها یگان‌هایی نیستند که ارتش اسرائیل سعی در جبران کمبود قابل‌توجه در آن دارد. رسانه‌های اسرائیلی اخیرا فاش کردند ارتش این رژیم تلاش برای ایجاد لشکر جدیدی به نام «لشکر ۹۶ داوود» را آغاز کرده است. امیر بوحبوط، تحلیلگر امور نظامی در وبگاه والا در این‌باره گفته بود: «لشکر ۹۶ شامل داوطلبان، حریدی‌ها و کسانی می‌شود که به سن معافیت رسیده‌اند، شمار این لشکر طبق برآورد بخش منابع انسانی به ۴۰ هزار نفر می‌رسد.»
 
نیاز فوری به ۱۰ هزار سرباز
در چنین شرایطی یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی می‌گوید که این رژیم به ۱۰هزار نیرو در ارتش نیاز دارد و بخشی از این کمبود را می‌تواند با حریدی‌ها جبران کند. گالانت این سخنان را خطاب به کمیسیون امنیت و روابط خارجی پارلمان این رژیم بیان کرده است. او با اشاره به نیازفوری به ۱۰هزارسرباز خطاب به اعضای این کمیسیون گفت:«می‌توانیم ۴۸۰۰ نفر رااز یهودیان متدین (حریدی‌ها) جذب کنیم.» رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز به نقل از هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش اعلام کرد که ارتش به دلیل کاهش نیرو به ۱۵ گردان جدید نیاز دارد.
 
تجمعات اعتراضی حریدی‌ها
در کنار معضل کمبود نیروی انسانی در ارتش اسرائیل، ماجرای کاهش سن معافیت حریدی‌ها و رأی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به لغو این قانون، باعث جنجال در سرزمین‌های اشغالی شده است.کابینه بنیامین نتانیاهو از طریق نمایندگان ائتلاف خود در پارلمان رژیم‌صهیونیستی اخیرا پیش‌نویس قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه اجباری رادرقرائت اول در کنست تصویب کرد. این قانون شامل کاهش سن معافیت از خدمت وظیفه اجباری برای حریدی‌ها به ۲۱سال است؛درحالی که سن معافیت هم‌اکنون ۲۶سال است. برای دهه‌ها، جوانان حریدی با ثبت‌نام در مدارس دینی برای مطالعه متون دینی و دریافت مهلت‌های تحصیلی مکرر یکساله تا رسیدن به سن معافیت خدمت وظیفه اجباری، توانسته‌اند از خدمت وظیفه فرار کرده و مشمول معافیت شوند. اما دادگاه عالی رژیم اسرائیل به‌تازگی با رد ضمنی این قانون حکم داد که دانش‌آموزان مدارس دینی حریدی باید به خدمت وظیفه اجباری اعزام شوند. این مسأله اعتراض حریدی‌ها را به‌دنبال داشته است و یهودیان ارتدکس حریدی دراعتراض به طرح اعزام اجباری این گروه به سربازی در قدس اشغالی به تظاهرات پرداختند. تظاهر‌کنندگان با تجمع در قدس اشغالی با نیروهای پلیس درگیرشده وبه خودرو وزیر کابینه رژیم صهیونیستی حمله و آن را سنگباران کردند. اعزام اجباری حریدی‌ها به سربازی می‌تواند کابینه نتانیاهو را متزلزل کند، زیرا که این کابینه با ائتلاف نتانیاهو با احزاب محافظه‌کار مذهبی ایجاد شده است که با تصمیم دادگاه عالی مخالفند. یهودیان حریدی ۱۳‌درصد جمعیت فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها