کارگردان فیلم «خجالت‌نکش۲» در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

اکران، میدان نبردی بزرگ است

نگاهی به فیلم «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی

شوخی با سینما

«خجالت نکش ۲» مانند نسخه اول خود که موضوع استراتژیک فرزندآوری را محور اصلی خود قرار داد و توانست به عنوان یک فیلم استراتژیک در سینمای ایران خود را معرفی کند، این بار هم دست روی شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام گذاشته که این روزها چه مستقیم و چه غیرمستقیم نقش زیادی در اختلافات خانوادگی دارد.
کد خبر: ۱۴۶۱۶۶۱
نویسنده امیرحسین حیدری - گروه فرهنگ و هنر
 
خجالت نکش ۲ مانند نسخه اولش و بر خلاف جریان معمول سینما حرکت می‌کند؛‌یک کمدی بزن و بکوب که از فضا‌های شهری به‌یژه کمدی‌هایی که انگارهدف‌شان فقط نشان دادن زندگی‌های لاکچری است فاصله‌گرفته ودرروستا بامردمانی ساده روایت می‌شود.
   
یک کمدی بزن و بکوب!
داستان فیلم شش سال پس از ماجراهای قسمت اول روایت می‌شود و همان اول کار با نریشن دختر کوچک خانواده (موضوع اصلی قسمت اول) خود را به قسمت اول متصل می‌کند. این بار قنبر که از دعواها و کتک‌های روزانه خسته شده برای برطرف کردن مشکل سراغ یک شیاد اینستاگرامی می‌رود و اومی‌گویدچون تاریخ عقدشما درزمان قمردرعقرب بوده باید طلاق بگیریدودر تاریخی که سعد اکبر است دوباره عقد کنید و این شروع ماجراهای جدایی قنبر از صنم است.خجالت نکش ۲ گرچه در ظاهر و متن داستان، دنباله‌ای بر نسخه اول خود است اما در نوع کمدی که ارائه می‌دهد با نسخه اولش متفاوت است. خجالت‌نکش یک کمدی‌ موقعیتی کم نقص بود که با انتخاب موضوع فرزندآوری تبدیل به یک فیلم استراتژیک شد. منظور از فیلم استراتژیک این که کارگردان موضوعی را برای فیلم خود انتخاب می‌کند و به آن می‌پردازد که مشمول گذر زمان نمی‌شود مانند مسأله فرزندآوری که بیش از ۲۰ سال است مورد تاکید مسئولان عالی کشور است. رضا مقصودی این بار هم پیش زمینه شوخی‌های خود را موضوعی قرار داده که گرچه در کشور آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نمی‌شود اما موضوعی استراتژیک برای کشور است. خجالت نکش ۲ نه‌فقط به تاثیر منفی اینستاگرام می‌پردازد بلکه با نگاهی راهبردی به ورود این شبکه اجتماعی به جوامع سنتی می‌پردازد که در فیلم در قامت یک روستا ظهور کرده است.جدایی قنبر از صنم برخلاف خجالت نکش یک که برای روایت موضوع خود قالب کمدی موقعیت را انتخاب کرده بود که هر شوخی مقدمه‌ای بود برای شوخی بعد و ادامه داستان قالبی متفاوت را برای روایت داستان خود انتخاب کرده است. خجالت نکش ۲ یک کمدی بزن و بکوب شلوغ است که به عواقب ورود اینستاگرام به زندگی‌های شخصی می‌پردازد که یک تصمیم اشتباه می‌تواند آغازگر سلسله موقعیت‌های کمدی در داستان شود. 
   
شوخی با سینمای ایران و جهان
وقتی صحبت از طنز و کمدی می‌شود این شوخی‌ها هستند که بیشتر از هر چیزی تعیین می‌کنند که با یک فیلم خانوادگی طرف هستیم یا خیر. خجالت نکش۱ با توجه به محور اصلی داستان که افزایش جمعیت بود بستر مستعدتری برای شوخی‌های جنسی داشت اما در آن خبری از شوخی‌ها و تکه کلام‌‌های جنسی نبود. اما خجالت نکش ۲ با این‌که خط سیر اصلی داستان آن بستری برای چنین شوخی‌هایی فراهم نمی‌کند اما از این دست شوخی‌ها در آن پیدا می‌شود.نکته مهم این شوخی‌ها این است که صراحت لهجه دیگر فیلم‌ها را ندارد که مخاطب را دچار شرم کند.این‌که وجود چنین شوخی‌هایی اصلا بجاست یا خیر از مسأله‌هایی است که هنوز در سینمای کشور حل نشده است. از طرفی اغلب کارشناسان فرهنگ و رسانه موافق چنین شوخی‌هایی در فیلم‌ها نیستند و از طرف دیگر سینماگران چنین شوخی‌هایی را از ابزار کار نویسنده و کارگردان می‌دانند و چاره این اختلاف نظر را در جدی گرفتن نظام رده‌بندی سینما می‌دانند. به هر حال تا حل مشکل، فیلمساز و بخش خصوصی بر اساس جامعه فیلم خود را می‌سازند نه براساس الگو‌های تربیتی و کتاب‌ها.یکی از نکات در خور توجه فیلم خجالت نکش ۲ پرداختن به رسومات اشتباهی است که هنوز در جوامع سنتی و روستایی کشور وجود دارد. خجالت نکش ۲ برعکس بسیاری از کمدی‌های این روزها که آمده‌اند به هر قیمتی بفروشند سعی می‌کند در کنار خنداندن مخاطب به اتفاقی که زمانی در جوامع سنتی وجود داشت و در فیلم از آن با‌عنوان دختردزدون یا دخترا‌دزدان یاد می‌شود نیز گریزی بزند. 
   
شوخی با سینما
وقتی صحبت از شوخی در فیلم خجالت نکش۲ می‌شود، نمی‌توان به ارجاعات سینمایی که این فیلم با نگاهی کمدی به آنها پرداخته است، اشاره نکرد. اولین ارجاع سینمایی این فیلم که در اسم آن مشهود است جدایی قنبر از صنم بوده که اشاره مستقیمی به فیلم جدایی نادر از سیمین دارد، باتوجه به این‌که در فیلم ماکاراکتر پدرقنبرهم هرچند کوتاه می‌بینیم که پیرمردی تنهاست حتی می‌توانستیم شاهد شوخی‌های بیشتر با این فیلم باشیم که متاسفانه چنین نشد.دومین ارجاع سینمایی خجالت نکش ۲ مشابه یکی از بهترین و ماندگارترین فیلم‌های فانتزی جهان است. درست زمانی که قنبر و رجب با موتور پرت می‌شوند و سکانس معروف پرواز ای‌تی با دوچرخه از مقابل ماه را بازسازی می‌کنند، قطعا برای سینما‌دوستان و اصطلاحا فیلم‌بازها میزان کمدی‌ای که این سکانس داشت از بسیاری از سکانس‌های فیلم بیشتر بود و یکی از شوخی‌های بجای فیلم را رقم زد.
   
شخصیت‌های نچسب!
خجالت نکش ۲ ازنظر ترکیب بازیگرها وبازی آنها تغییرات زیادی را به خود دیده است؛ به‌عنوان مثال تغییر بازیگران کاراکترهای فرزندان صنم تا اضافه شدن کاراکتر رجب با بازی محمد‌معتضدی و اضافه شدن دایی‌منوچهر با بازی بهرنگ علوی به جای سام درخشانی از‌جمله تغییرات گروه بازیگران این فیلم است. کاراکترهای رجب و دایی‌منوچهر به‌عنوان دو کاراکتر مهم اضافه شده در داستان به دلیل این‌که شخصیت‌پردازی قوی‌ای ندارند خود به یکی از عوامل جذب‌نکردن مخاطب بدل شده است. محمد معتضدی در نقش رجب سعی کرده همان کلیشه معروف کمدی‌های سابق بر این که معمولا در انیمیشن‌ها نمونه‌اش پیدا می‌شود و آن یک کاراکتر ساده است و هر کاری که بهش می‌گویند بدون این‌که فکر کند انجام ‌دهد و لهجه مخصوص به خود را دارد و‌...اما در این کار موفق نمی‌شود و یک تصویر کلیشه‌ای را به مخاطب ارائه می‌دهد.دیگر کاراکتر اضافه شده در فیلم، دایی‌منوچهر است که به‌عنوان یک قهرمان کشتی معرفی می‌شود و قاعدتا همان چارچوب‌ها و کلیشه‌هایی که از چنین شخصیتی در ذهن مخاطب قرار دارد را می‌خواهد به نمایش بگذارد. اما از قهرمان کشتی بودن فقط عکس‌هایی روی دیوار می‌بینیم و گاهی لاتی حرف زدن که آن هم درست از آب در‌نمی‌آید و با این‌که نقشی به‌مراتب مهم‌تر از کاراکتر رجب را دارد اما دارای شخصیتی نچسب است.البته گفتنی است با توجه به این‌که عنوان خجالت نکش محدود به فیلم‌های سینمایی دنباله‌دار نیست و بعد از اکران شاهد سریالکی (مینی‌سریال) از این عنوان هستیم، کاراکترهای جدید فیلم عمق بیشتری پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر کاراکتر رجب در سریال خوب پرداخته شود، می‌تواند با قنبر یک زوج کمدی کلاسیک را خلق کند که موقعیت‌های کمدی خنده‌آوری را رقم بزند. 

شوخی بدون مقدمه‌چینی
خلاصه این‌که خجالت نکش ۲ با متر و معیار امروز جامعه، فیلمی خانوادگی! به حساب می‌آید و کمدی‌ای با ریتمی تند است که اجازه فکر کردن به مخاطب خود را نمی‌دهد و سعی می‌کند سکانسی را بدون شوخی نگذارد. خجالت نکش ۲ مانند تمام فیلم‌های کمدی‌ای که این سال‌ها اکران شده‌اند از شوخی‌های خانوادگی بهره‌می‌گیرد اما آنچنان بی‌پروا شوخی نمی‌کند که مشمئز‌کننده شود. باید گفت این فیلم در بعضی ساحت‌ها از کمدی‌های این روزها جلوتر است، مخصوصا این‌که از آن لوکیشن‌های تکراری شهری و لاکچری فاصله گرفته است و در محیطی روستایی روایت می‌شود. قطعا فیلم خجالت نکش ۲ می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای رفتن به سینما باشد.  اگر دنبال فیلمی می‌گردید که داستان در آن مهم‌تر از شوخی است جدایی قنبر از صنم گزینه بسیار خوبی است اما اگر دنبال خندیدن بیشتر هستید، گزینه‌های دیگری هم دم دست است که بتوانید سراغ آنها بروید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها