گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با بازیگران برنامه کمدی رادیو

اینجا شهر فرنگه، از همه رنگه‌

اجرای نمایش‌های کمدی در شرایط پرمشغله کنونی می‌تواند به آرامش، نشاط و شادابی مخاطب کمک کند تا دقایقی را فارغ از مشکلات و غم اندوه بگذراند. بی‌شک طنز و کمدی گونه‌هایی هستند که بیش از سایر گونه‌ها عامه‌پسند بوده و مخاطبان بسیاری را با خود همراه می‌کند. اگرچه هدف ظاهری کمدی، خنده و تفریح است اما در حقیقت مسائل جدی‌تری را در پرده شوخی نمایان می‌کند.
کد خبر: ۱۴۶۱۱۱۲
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه
 
به سراغ بازیگران طنز برنامه نمایشی رادیوصبا با عنوان «شهر فرنگ» آمدیم تا با بازیگران طنز و کمدی آن بیشتر پیرامون هنر طنز گفت‌وگو داشته باشیم.جنگ مفرح شهر فرنگ رادیوصبا با بخشی‌های جذاب نمایشی و پخش ترانه‌های نشاط‌آفرین به بیان طنز به نقد مسائل سیاسی، اقتصاد، ورزشی و اجتماعی می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ صبح به مدت ۶۰ دقیقه از رادیوصبا موج اف‌ام ردیف ۱۰۵.۵مگاهرتز دنبال کنند. 
 
بلند بخندید تا روزگار با شما راه بیاد
امیر قربانی، بازیگر برنامه شهر فرنگ درباره فضای برنامه به جام‌جم می‌گوید: از سال۱۴۰۰کنار برنامه شهر فرنگ به ایفای نقش‌های متعددی پرداختم. شهر فرنگ، فضای دوستانه‌ای از طرف مخاطبان و همین‌طور همکاران دارد. به نظرم این برنامه در زمینه ماهیت طنز که درونمایه‌اش انتقاد است، موفق بوده. یکی از چالش‌های سخت هر کمدینی، بیان نوع کمدی است. قطعا آشنایی نویسندگان با گروه‌های بازیگری، آشنایی کارگردان و تهیه‌کننده با عوامل اجراکننده، باعث نقطه قوت این برنامه است. تمرکز عوامل هم بیشتر بر این‌ است که، با حال خوب و لبخند بتوانیم پشت میکروفن ظاهر شویم.قربانی معتقد است: رادیو جنسی مردمی دارد و همیشه هم برای همه دست‌اندرکاران این مسأله مهم بوده و هست. همه آدم‌ها هر روز یک سناریوی مخصوص به خودشان را اجرا می‌کنند و شخصیت اول آن سناریو فردیت خودشان است، پس طبعا درک یک نمایش برای‌شان خوشایندتر است، به‌ویژه نمایش‌هایی که جنس اجرایی مردمی دارند. این مردم‌ هستند که هنرمند خودشان را محبوب می‌کنند و به او اعتماد به نفس کافی برای اجرا را می‌دهند. خوشحالیم و خوشبخت که از لطف بی‌منت مردم برخورداریم، بلند بخندید تا روزگار با شما راه بیاد.
   
فضای کمدی، انتقادی و اجتماعی
کرامت رودساز، بازیگر شهر فرنگ، ۵۰ سال کار هنری کرده و ۳۰ سال است که در مجموعه رادیو کار می‌کند با معرفی خودش می‌گوید: از سال ۵۳ با رادیو آشنا شدم. سال ۷۴ با اداره‌کل نمایش رادیو، گفت‌وگو، معارف و فرهنگ همکاری داشته‌ام اما بیشتر متمرکز بر شبکه نمایش به عنوان بازیگر بودم.اجرا، گویندگی و دوبله هم انجام می‌دهم و از همان روزهای اول که شهر فرنگ آغاز به کار کرد در خدمت دوستان هستم.وی با بیان این که این برنامه تنوع ویژه و مخاطب خاصی دارد، می‌افزاید: شهر فرنگ از فضای خاصی برخوردار است؛ فضای فان، انتقادی و اجتماعی دارد، همین مسأله باعث شده مخاطبان خوبی داشته باشد چرا که ما برای مخاطب کار می‌کنیم. در شهر فرنگ نقش‌های زیادی را بازی کرده‌ام و چند آیتم خاص را اجرا می‌کنم؛ ابتدا خانواده آقا سیاه (نقش پدرکرمانی). یکی از نقش‌هایم درباره مردی است که سنش بالاست و خیلی سخت دست به جیب می‌شود. نقش دیگرم با عنوان وانتی است؛ مرد وانتی که همه کاری را انجام می‌دهد، مثلا آب می‌فروشد و... . 
   
خودخوری‌های مخاطب را کم کنیم
رودساز بر این باور است که کیفیت کار بستگی به شرایط روز جامعه دارد و عنوان می‌کند: مسائل خیلی زیادی در جامعه است که نیاز به تلنگر و نیاز به باز شدن دارد و روی آنها بهتر است که تاکید شود.  ما در لایه‌ای از طنز باید به مشکلات و مسائل کف بازار و آنچه‌ مردم بیشتر با آن دست به گریبان هستند، بپردازیم تا به شنونده تلنگری زده شود و هم در بخش فان آن، لبخندی بر لب مخاطب بنشیند. هدف ما این است که پل ارتباطی بین برنامه و مخاطب باشیم. ما هر چه درست‌تر و سالم‌تر با مخاطب ارتباط داشته باشیم و برنامه‌سازی کنیم، به مخاطب نزدیک‌تر می‌شویم و مخاطب ما را بیشتر می‌شنو‌د و بیشتر ما را قبول دارد.بازیگر برنامه شهر فرنگ یادآوری می‌کند: برنامه شهر فرنگ باید رنگارنگ باشد. ما نباید هدف‌مان فقط نشاندن لبخندی بر لب مخاطب باشد، نظرم بهتر است‌ تمرکز ما بر مسائل اجتماعی جامعه باشدغ کمی از اضطراب، آشفتگی‌ها و خودخوری‌های مخاطب را کم کنیم. معتقدم که برنامه نباید شعاری باشد. رسانه‌ای پرمخاطب در اختیار ماست و این مخاطب تشنه است که لحظاتی، خودش را فراموش کند. ما با مخاطب هرچه نزدیک‌تر، روراست‌تر و همسوتر شویم، بیشتر دوست‌مان خواهد داشت و بیشتر ما را گوش می‌دهد. رودساز در پایان یادآوری می‌کند: نقش بازیگر این است که در هر موقعیتی که دیگران نمی‌توانند با کلام پیام‌شان را منتقل کنند، بازیگر با تکنیک‌های بازیگری آن را القا کند‌. در این برنامه ما بخش‌های نمایشی متنوعی داریم چرا که مخاطب تنها گویندگی صرف را دوست ندارد.شهر فرنگ به سردبیری و کارگردانی ساجد قدوسیان، تهیه‌کنندگی آزاده شاهرخ مهر، صدابرداری مجید آیینه، اجرای فریبا باقری، بازیگری امیر پارسی، مینا نوروزی‌فرد، کرامت رودساز، سینا نیکوکار، داریوش بشارت، سارا عرب پوریان، حمیدرضا اللهیاری، زهره کدخدازاده، امیر قربانی،کسری نیک‌آذر، ماهرخ سالاری، محمد امجدی، همایون میرعبداللهی، پریسا صدایی‌آذر و به نویسندگی حمید پارسا، سمیه نازنینی، بهاره نام‌آور، فاطمه اعتمادی، خدیجه ابراهیمی، مصطفی خدایگان و جواد ترک روی آنتن رادیو صبا می‌رود.

مخاطبان باور کردند یک پسربچه هستم
سارا عرب‌پوریان، بازیگر برنامه شهرفرنگ از رادیوصبا درباره نقش‌هایی که در این برنامه ایفا می‌کند، می‌گوید: از اولین روز ضبط برنامه شهرفرنگ با این گروه همکاری داشته‌ام و پنج نقش را در این برنامه بر عهده دارم. مهم‌ترین ویژگی اجرای من این است که در نقش یک پسربچه یا یک پیرزن یا دختر جوانی که با لهجه صحبت می‌کند بازی می‌کنم. همه اینها من را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توانم فضای مختلفی را تجربه کنم. البته بسیار حائز اهمیت است هر نقشی را به گونه‌ای ایفا کنم که برای مخاطب باورپذیر باشد. زمانی که نقش پسربچه را بازی می‌کنم، در بازخوردها گفته شده، شنونده باور کرده یک پسر شیطان پشت میکروفن است یا زمانی که نقش پریا، دختر جوان ساده‌لوحی را بازی می‌کنم، مخاطبانی که با ما در تماس هستند به این باور رسیده‌اند که پریا واقعا یک دختر ساده‌لوح است، یا زمانی که نقش پیرزن را بازی می‌کنم، مخاطبان به این باور رسیده‌اند که سمانه پیرزنی سن‌بالاست که با همه درگیرمی‌شود و... .باورپذیری مخاطب بسیار حائز اهمیت است.وی درباره علت علاقه مخاطبان به برنامه‌های نمایشی می‌افزاید: برنامه‌های نمایشی به این دلیل برای مخاطب جذاب است که درباره مسائلی که در دل جامعه است صحبت می‌کند. نمایشی که مااجرامی‌کنیم درباره دغدغه‌ها ومسائلی است که مردم با آن درگیرهستند.مابه شادی وغم مردم درقالب نمایش می‌پردازیم و این برای مخاطب جذاب است.عرب‌پوریان در پاسخ به این پرسش که نقش مجری یا بازیگر درجذب مخاطب چه میزان است، توضیح می‌دهد: به نظرم نقش مجری و بازیگر در جذب مخاطب بسیار پررنگ است. البته نویسندگی هم مهم است، اما اجرا به‌دلیل این که با مخاطب ارتباط برقرار می‌شود، مهم‌تر است. این‌که بازیگر یا مجری لحن صدا و صداقت را انتقال دهد، بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم حال دل همه مردم جامعه خوب باشد، آن‌قدر خوب که وقتی نمایش اجرا می‌کنیم فقط از خوشی‌ها و آرامش حرف بزنیم و دغدغه و ناخوشی نباشد. امیدوارم فقط از شادی بگویم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها