«جام‌جم» دغدغه‌های رهبر انقلاب را در حوزه آموزش‌ و پرورش بررسی‌کرده است

سند تحول؛ گنجینه پیشرفت آموزش‌وپرورش

نظام تعلیم‌وتربیت و آموزش‌وپرورش یکی ازنهادهایی است که درگفتمان رهبر انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد وبه‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان نظام اسلامی مطرح شده است. همچنان‌ که ایشان تاکید می‌کنند: «مسئولان دولت به‌ویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش‌وپرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراترازدستگاه‌های دیگرداشته باشند وبدانندهرگونه هزینه دراین مجموعه،سرمایه‌گذاری برای آینده و ایجاد ارزش‌افزوده است.»
کد خبر: ۱۴۵۹۳۳۷
 
آموزش‌وپرورش یا نهاد تعلیم‌وتربیت دارای جایگاه و نقش اساسی در یک جامعه وحاکمیت است، تا جایی که می‌‌توان آن را در قامت یک رکن رکین درحوزه‌های گوناگون تعریف کرد.اهمیت آموزش‌وپرورش دردنیای امروزبه حدی است که بسیاری از جامعه‌شناسان و نخبگان آن را مهم‌ترین نهاد درساخت یک جامعه موفق می‌دانند. دراغلب جوامع امروز آموزش‌وپرورش ابزار مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی به‌شمار می‌رود.ازطرفی این نهاد،ازمهم‌ترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در روند توسعه پایدار کشور است. این موضوع تاجایی پیش‌رفته که آموزش‌‌و‌پرورش رابادرایت رهبرمعظم انقلاب به مسأله نخست کشورتبدیل کرده است. آموزش‌وپرورش، نقش بنیادین در آینده و زیرساخت کشور دارد و بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) پیشرفت،‌ امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش‌‌های انسانی و اسلامی درکشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است که این کار عظیم برعهده آموزش‌‌وپرورش قرار دارد. مدرسه قوی مقدمه‌ای برای ایران قوی است و نیروی انسانی عامل مهم انسان‌سازی، جامعه‌‌سازی و تمدن‌‌سازی محسوب می‌شود. نقش این سازمان در سرعت‌دهی به قطار پیشرفت در حوزه‌های مختلف، کلیدی بوده، چراکه کانون تربیت آینده‌سازان کشور است. از طرفی جهان امروز دریافته است که آموزش افراد نوعی سرمایه‌گذاری ملی است و هر کشوری که در این راه تلاش بیشتری کند، بی‌شک از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بالاتری در آینده برخوردار خواهد شد. بااین‌حال پیشرفت و حرکت رو به جلو در این حوزه تنها با نگاه و حمایت رهبر معظم انقلاب میسر شده است.
   
سند تحول بنیادین، نشانه‌ای از اهمیت آموزش
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در سال۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند با هدف ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور و تربیت نسلی متعهد، خلاق و کارآمد تدوین شده است و یکی از موضوعات مهمی است که رهبر انقلاب در دیدار‌های متعدد با معلمان، همواره بر اجرای آن تاکید داشته‌‌اند. اردیبهشت امسال هم رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان فرمودند: «چند سال این سند تحول را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم!» حالا پس از آن دیدار، طبق گفته رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش کلیات الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و آیین‌نامه رشد معلمی در جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش تصویب شد و با تقسیم کار ملی اجرایی می‌شود. این درحالی ‌است که نگاه دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید هم مبتنی بر عدالت‌محوری و توجه ویژه به محرومان و توسعه زیرساخت‌های مختلف، به‌خصوص در حوزه آموزشی بود. براساس این سند تحول،دانش‌آموزباید شش ساحت تربیتی رافرابگیردکه‌این شش ساحت شامل تعلیم‌وتربیت اعتقادی،عبادی و اخلاقی، تعلیم‌وتربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم‌وتربیت اقتصادی و تعلیم‌وتربیت علمی و فناورانه است.
   
ثبات مدیریتی در آموزش‌وپرورش
رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان به ثبات مدیریتی در آموزش‌وپرورش نیز اشاره کردند و فرمودند: «آن‌‌طور که به بنده گزارش کرده‌‌اند، در سال‌های طولانی گذشته، ما به‌طور متوسط هر دو سال یک وزیر داشته‌‌ایم. بنده تاکید دارم بر ثبات مدیریت؛ از مدیریت‌های سطح بالا تا سطح متوسط باید ثبات پیدا کند تا بشود برنامه‌ها را دنبال کرد.» شاید این رفت‌وآمد‌های متعدد فرصتی را برای تحول و تغییرات بلندمدت در بدنه آموزش‌وپرورش فراهم نکند. دستگاهی که با تربیت‌وپرورش نسل آینده کشور سروکار دارد و با چالش‌های متعددی در حوزه‌های منابع انسانی مواجه است، در صورت عدم ثبات مدیریتی باید همواره منتظر باشد که ببیند بالاخره چه شخصی فرصت پیدا می‌کند تا به مسائلش سروسامان دهد. البته در کنار بحث کمی منابع انسانی آموزش‌وپرورش، بحث کیفی آن نیز همواره مطرح بوده است، چراکه نیروی انسانی کارآمد باارزش‌ترین منبع هر سازمان محسوب می‌شود. حالا مسأله کمبود معلم درآموزش‌وپرورش به یک معضل و بحران تبدیل شده و زنگ خطری جدی برای نظام آموزش‌وپرورش به‌شمار می‌رود و با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب، لازمه توجه بیشتر این دستگاه به این موضوع است.هردستگاهی درکنارکمبودها و کاستی‌هایش، نقاط درخشان زیادی نیز دارد. آموزش‌وپرورش هم یکی از همان دستگاه‌هایی است که درسایه‌سار نگاه رهبر انقلاب و با درایت ایشان، آینده‌ای امیدوارکننده و شکوفا و حرکت رو به جلویی را برای کشور تداعی می‌کند. 

۱- توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش‌وپرورش 
۲- ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج
۳- توانمندسازی معیشتی و مادی معلمان 
۴- نیت، روحیه، انگیزه و درک حقیقی از معلمی
۵- تقویت مراکز تربیت معلم
۶- جلوگیری از ایجاد و شیوع آسیب‌های اجتماعی
۷- الگوسازی و معرفی نمونه‌های برتر معلمان 
۸- امیدآفرینی و تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌های اجتماعی
۹- تبیین صحیح مسائل بنیادی کشور برای دانش‌آموزان
۱۰-
 ثبات مدیریتی در آموزش‌وپرورش
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها