یکی از برنامههای پرمخاطب تلویزیون در دو هفته گذشته، برنامه زندگی پس از زندگی بود که در سالهای گذشته هم مخاطبان بسیاری داشت. این برنامه با نگاهی مستند به جهان پس از مرگ، در تلاش است تا آنهایی که زندگی بعد از مرگ را تجربه کردهاند برای مخاطبان روایت کند. عباس موزون، تهیهکننده و مجری این برنامه اخیرا درباره تفاوتهای این فصل با فصول گذشته گفته بود: اولین تفاوت این است که ما در این فصل پژوهشها و یافتههایی داشتیم که در تمام این سالها محققان دنبال آنها بودند و ما آن را بهدست آوردیم. به عنوان مثال فردی در فرآیند کما از بدنش جدا و وارد خواب فرد دیگری میشود که آن فرد هم در کالبد است و میتواند از خواب برخیزد و به محقق تایید بدهد که این شخص در خواب من بود. این مورد تا حالا نبوده است و امسال سه مورد از هموطنان خودمان را پیدا کردیم که این تجربه را داشتند. تفاوت دیگر این بود که دو نفر در کما همدیگر را ملاقات کنند و برگردند به بدن و گزارش کنند که ما همدیگر را دیدیم. امسال دو نفر را پیدا کردیم که بیرون از بدن همدیگر را ملاقات کردند یعنی تجربه مرگ مشترک داشتند و مورد سوم تجربهگری که درون سقف بیمارستان را دیده بود.وی درباره راستیآزمایی این موضوعات هم گفته بود: برای این موضوع بیش از ۶۵ مولفه هست. یک مورد این که مخاطب عام میتواند درک کند، کسی که ادعا میکند باید بیرون از بدن بودن را ثابت کند. دستاورد این برنامه، امید، زندگانی و نگران نبودن است، اینکه شما همیشه هستید و مانایید. هیچ امیدی بالاتر از این نیست که شما جاودانه هستید. این برنامه برای زندگانی فعلی ما مفید است. این برنامه میخواهد بگوید که زندگی و زندگی و اینکه چطور زندگی کنیم. این برنامه سه حرف دارد ، یک مانا هستیم و زندگانی در حالت غیر مادی ادامه دارد. دوم آنچه در این زندگانی مادی انجام میدهیم به خودمان بر میگردد؛ به همان شکل و با دقت کامل در زندگانی فرامادی و سوم اینکه هستی به شکلی طراحی شده که کنش و واکنشهای شما را پیگیری میکند. آنطور که بازدیدهای برنامه زندگی پس از زندگی در تلوبیون نشان میدهد، این برنامه در میان پرمخاطبان بوده است. طبق آخرین آماری که میتوان در صفحه برنامه زندگی پس از زندگی در تلوبیون مشاهده کرد دو میلیون بازدید را ثبت کرده است. زندگی پس از زندگی، امسال هم در میان برنامههای پرمخاطب بوده و نام آن در میان پیامکهای مخاطبان پرتکرار بوده است.
محفلی برای عاشقان قرآن
از دیگر برنامههای پرمخاطب تلویزیون، برنامه قرآنی محفل است که توانسته در دومین سال متوالی، نام خود را در میان برنامههای پرمخاطب قرار دهد. سیدمحمدحسین هاشمی، تهیهکننده برنامه محفل پیشتر در این باره گفته بود: همانطور که میبینید حجم دکور تغییر کرده و باشکوهتر و عظیمتر شده است اما از آنجا که مردم با روال این برنامه و آقای بوذری بهعنوان میزبان و همینطور داوران ارتباط برقرار کردهاند، این تیم تغییری نکرده و با ساختار قبلی پیش میرویم. میتوانم بگویم سعی کردیم موضوعات جذابتری را برای این فصل از برنامه انتخاب کنیم و اصولا تغییرات اصلی به این بخش از برنامه برمیگردد. شرکتکنندگان هر برنامه متغیر است. ممکن است در یک قسمت سه شرکتکننده داشته باشیم یا در قسمت دیگری چهار شرکتکننده که بستگی به حضور و جذابیت شرکتکنندهها دارد. ما بین ۳۰۰۰ داوطلب، بررسیهایی انجام دادهایم و افرادی انتخاب شدهاند که در زمان پخش برنامه با آنها بیشتر آشنا میشوید. البته در انتخاب شرکتکنندهها سختگیری بیشتری داشتیم. تیم ما حدود هشت ماه است که درگیر پیدا کردن و انتخاب سوژههاست؛ این درحالیاست که رقابت سخت و جدی در برنامه نداریم و اصولا محفل، یک دورهمی قرآنی است. وی در تکمیل گفتههایش عنوان میکند: میتوانم بگویم ما یک محفل خوب قرآنی داریم که در این فصل از محفل ممکن است شرکتکنندگانی از فصل یکم هم حضور داشته باشند؛ ضمن اینکه حضور شرکتکنندگان بینالمللی در این فصل بیشتر شده است و این استقبال از برنامه برای ما جای خوشحالی دارد.
بازگشت مردان آهنین
یکی از برنامههای نوروزی تلویزیون که مخاطبان در میان پیامکها نامی از آن آوردهاند، مردان آهنین است که بعد از چند سال دوباره به تلویزیون بازگشته است. مسابقه تلویزیونی مردان آهنین که در سالهای نه چندان دور یکی از پایههای ثابت برنامههای تلویزیونی صداوسیما در ایام نوروز بود، امسال بار دیگر در فهرست پخش قرار گرفته است. مخاطبان از این برنامه خاطره بسیاری دارند و در سالهای پیش هم از تماشاگران پر و پا قرص آن بودند.
یک جریان پرمخاطب
برنامه دیگری که میتوان نامی از آن در پیامکهای مردمی پیدا کرد، جریان است که تلاش کرده روایتی متفاوت از مسائل تاریخی ارائه کند. مصطفی مژدهیفر، تهیهکننده برنامه جریان پیش از این درباره این برنامه گفته بود: مسائل مهم نظام جمهوری اسلامی برای ما اولویت دارد. در عین حال به مسائل تاریخی هم نگاه میکنیم. کما اینکه به مناسبت ۱۳آبان، برنامهای با این محوریت داشتیم. نمیتوان گفت جریان برنامهای سیاسی است، چون بعد فرهنگی - اجتماعی هم دارد و به موضوعات حوزه فرهنگ هم میپردازد. به عنوان مثال ممکن است به مسأله غزه از نگاه فرهنگی بپردازیم. یعنی اینطور نبوده که همیشه نگاهمان سیاسی باشد.
موضوعاتی که در کشور روی میدهد برای ما اولویت دارد. کما اینکه سال قبل هم برنامه جریان به مسأله اغتشاشات پرداخته بود. ما نسبت به مسائل، جانبداری نداریم بلکه پرسشها را مطرح میکنیم و مخاطب ممکن است به پاسخ خود برسد. نظر مدیران این بوده که برنامه جریان مرتبا برای هر شب آماده شود ولی ما مقاومت کردیم تا محتوای قویتری به مخاطب برسانیم اما ممکن است در آینده تغییر کند و هر شب روی آنتن برود.
رنگارنگ مثل اقوام ایرانی
هموطنز را باید از برنامههای جدید تلویزیون دانست که به نظر میرسد مخاطبان توانستهاند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند. این برنامه با اجرای کامران تفتی، بازیگر سینما و تلویزیون از ابتدای نوروز روی آنتن شبکه دو سیما رفته است. هموطنز با محوریت اقوام ایرانی با طرح موضوعات و مطالب طنازانه از ابتدای نوروز هرشب ساعت ۲۳ از شبکه دو پخش شده است. در هر قسمت از این برنامه مهمانی از چهرهها حضور دارد که در گفتوگویی با کامران تفتی، مجری برنامه با استفاده از لطایف اقوام مختلف ایرانی با مخاطبان همراه میشود. این برنامه در مرکز سیمرغ صداوسیما به تهیهکنندگی حسین امانی و کوروش دهقان و کارگردانی شهاب عباسی و محمدمهدی رضایی تولید شده است.
رستگاری به وقت تلویزیون
در نوروز امسال چند سریال در کنار برنامههای مختلف روی آنتن رفت که از آن جمله میتوان به رستگاری اشاره کرد. این مجموعه به تهیهکنندگی و کارگردانی مسعود دهنمکی با شروع ماه رمضان هر شب ساعت ۲۱ از شبکه دو سیما پخش میشود و از تولیدات مرکز سیمافیلم است. رستگاری به دلیل صحنههای برزخی با محدودیت سنی مواجه شده است و تلویزیون این سریال را با ردهبندی مثبت ۱۳ سال پخش خواهد کرد. دهنمکی برای ساخت این اثر که بازگشت تلویزیون به ژانر ماورایی است از جلوههای ویژه جدیدی بهره برده است. در این اثر هنرمندانی چون محمود پاکنیت، رضا استادی، پویا امینی، مهدی سلوکی، کاوه سماکباشی، حمیدرضا هدایتی، رامین راستاد و ... نقشآفرینی کردهاند.