سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد؛

تسریع در برداشت میوه های رسیده و باقيمانده مركبات

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران به تسريع در برداشت تمامی ميوه های رسيده و باقيمانده مركبات به ويژه در حاشيه جاده ها و پياده رو در شهرها و شهرک ها تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۴۷۱۴۵

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،بابک مومنی با اشاره به اهمیت مبارزه زمستانه با آفت خطرناک و خسارتزاي مگس مديترانه ايT به تسريع در برداشت تمامی ميوه هاي رسيده و باقيمانده مركبات به ويژه در حاشيه جاده ها و پياده رو در شهرها و شهرک ها تاکید کرد.

 وی با اشاره به ‌شرايط ويژه آب و هوايي امسال و آمار كم سابقه گرماي هوا در فصل پاييز و زمستان كه موجب ادامه فعاليت و چرخه زندگي آفت تا اين زمان‌ شد، تصریح کرد: با توجه به تجربيات چندين ساله حضور و فعاليت آفت‌ مگس ميوه مديترانه اي در باغات استان، وجود ميوه هاي مركبات باقيمانده روي درختان به ویژه نارنج بعنوان اولين و مهمترين ميزبان در اوایل فصل بهار بوده و كانون هاي اوليه آلودگي از ميوه هاي نارنج سال قبل شكل مي گيرد.

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: با توجه به اهميت‌ كاهش جمعيت زمستانگذران و پيشگيري از شكل گيري كانون هاي اوليه آلودگي، ضرورت مبارزه گسترده با مگس ميوه به روش كاملاٌ غيرشيميايي در فصل زمستان به ویژه امسال با مشاركت گسترده باغداران، همكاري و مساعدت همه نهادهاي اجرايي ذيربط استان در اطلاع رساني نكات فني از طريق رسانه های استاني و صدا و سيما، سازمان پدافند غيرعامل استان، فرمانداري ها، شهرداري ها، دهياري ها و شوراهاي اسلامي روستاها بسيار مهم و مثمر ثمر خواهد بود.

 

مومنی تسريع در برداشت تمامی ميوه هاي رسيده و باقيمانده مركبات به ويزه در حاشيه جاده ها و پياده رو در شهرها و شهرك ها، جمع آوري و دفن همه ميوه هاي ريخته شده پاي درختان در عمق 50 سانتيمتري خاك را از مهمترین نکات فنی برای مبارزه زمستانه با آفت مگس مديترانه اي برشمرد.

 

این مسوول با اشاره به حساسيت مراحل مختلف رشدي آفت به ویژه شفيره آفت به سرما، تصریح کرد: پابيل كردن يا شخم سطحي سايه انداز درختان سياه ريشه و مركبات برای از بين بردن شفيره هاي موجود در خاك بسيار موثر بوده و در كاهش جمعيت انتقالي نقش بسزايي دارد.

 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران جلوگيري از ريختن ميوه هاي پوسيده و ضايعات انبار و سورتينگ ها در حاشيه جاده، رودخانه ها و فضاي باز و رعايت ضوابط بهداشتي دفن ميوه ها در عمق 50 سانتيمتري خاك را مورد تاكيد قرار داد و گفت: پاكسازي و برداشت كامل ميوه هاي نارنج حداكثر تا پايان اسفند ماه برای مبارزه با مگس میوه الزامی است.

 

وی در خاتمه به رعايت و انجام نكات فني مذکور در خانه سراها، ويلاسراها، شهرك هاي ساحلي، ادارات دولتي، پارك ها و فضاي سبز شهري و روستايي كه داراي درختان ميزبان مگس ميوه مانند مركبات، هلو و شليل، انجير، خرمالو، سيب، گلابي و انار مي باشند، تاكيد کرد.

newsQrCode
برچسب ها: مازندران جهاد باغ
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها