نکتهای که مردم باید به آن توجه کنند گارانتی و چگونگی خدمات پس از فروش است. اکنون بخش قابل توجهی از لوازمخانگی بدون گارانتی عرضه میشود که اغلب تقلبی است، همچنین موبایلهایی که قانونی وارد نشدهاند و ارزانتر به دست مصرفکنندگان میرسند.چند سالی است که قانون رجیستری در ایران اجرا میشود و گوشیهای تلفن همراه اگر بهصورت قانونی وارد نشده باشند، پس از یک ماه آنتندهی آنها قطع میشود؛ مشکلی که اکنون در گوشیهای تلفن همراه آیفون ۱۴و۱۵ قابل مشاهده است. پس از اجرایقانون رجیستری واردکنندگان بایداعلام میکردند خدمات پس ازفروش محصول واردشده توسط کدام شرکت انجام میشود. درواقع باید نمایندگی ارائه خدمات آن کالا معرفی میشد. در موضوع کوروشکمپانی مسألهای به نام خدمات پس از فروش به چشم میخورد. با اینکه مالک این فروشگاه اعلام کرده بود که خودش از بازار دبی گوشیها راارزانتر خریداری میکرده اما بررسیها نشان میدهد موبایلهایی که توسط این فروشگاه عرضه شده،دارای گارانتی بوده است. به بیان بهتر مالک کوروشکمپانی از امتیاز شرکتهای واردکننده موبایل استفاده کرده و پس از آن جلب رضایت و توجه مشتریان را در برنامه کاری خود قرار داده است.
واردکنندگان بدون تخصص
مشکل از واردکنندگانی است که بعضا بدون هیچ تخصصی وارد حوزه واردات تلفنها همراه میشوند؛ سپس با عدم وجود نمایندگی رسمی در ایران ارائه خدمات پس ازفروش و گارانتی ادامه پیدا میکند.در حقیقت باید گفت که یکی از ریشههای اصلی نابسامانی در بازار موبایل کشور،چالش خدمات پس ازفروش رسمی است.ازسال۱۳۹۷ به این سو خدمات پس از فروش بدون ارتباط با شرکت تولیدکننده انجام میشود و هر واردکننده ۵۰۰هزار دلاری ازطریق قرارداد ثابث با یک شرکت گارانتیکننده میتواند به واردات اقدام کند. درجدیدترین تحولات مرتبط با این موضوع مشخص شده که پای گارانتیهای غیررسمی نیزبه ماجرا بازشده است.
کلاهبرداری دووجهی
یکی از فعالان بازار موبایل درباره کلاهبرداری دووجهی به جامجم میگوید: موبایلهایی که کوروشکمپانی به متقاضیان تحویل نداده، در بازار به شیوه دیگر فروخته شده است.درواقع کلاهبرداری او چندوجهی بوده، به این صورت که برای هر موبایل دو بار پول دریافت کرده است. هرچند مالک این مجموعه مدعی شده بود که با حذف واسطهها و تامین مستقیم آیفون از کشور چین زمینه پیشفروش آیفون ارزانقیمت۲۰ میلیونتومانی را فراهم کرده اما برخی افراد مانند رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کردهاند که این مجموعه، واردات موبایل نداشته است.ذکر این نکته ضروری است که هشدار انجمنها و مجموعههای صنفی درخصوص فعالیتهای متقلبانه در جهت حمایت از اعضای رسمی، خود یک رویکرد معمول است و باید در این مقوله نیز نسبت به اقدامات سودجویانه و خلاف قانون در فضای عمومی هشدار داده میشد. بر این اساس عمکلرد مجموعههای صنفی و انجمن مربوط در این خصوص نیز باید شفاف شود اما در ادامه آگهی تاسیس شرکت مرتبط با مالک کوروشکمپانی قابل مشاهده است که در آن به صادرات و واردات کلیه کالاها اشاره شده است. لازم به ذکر است مالک کوروشکمپانی صراحتا به واردات هفتگی ۲۰۰۰ دستگاه آیفون اشاره و تاکید کرده که با پرداخت هزینه گارانتی (۳درصدی) کالای وارداتی بهصورت قانونی و رجیسترشده به خریداران تحویل داده میشد.
طمع نکنیم
اگر خاطرتان باشد در دهه ۸۰ شرکتهای لیزینگ خودرو و مسکن فعالیت زیادی داشتند. در آن زمان هم بهدلیل اینکه نظارتی بر چگونگی فعالیت این شرکتها وجود نداشت، بسیاری از مردم زیان کردند. به این صورت که پراید در آن زمان شش میلیون تومان بود اما برخی شرکتهای لیزینگ پراید را با قیمت ۶.۵میلیون تومان اما بهصورت اقساطی تحویل میدادند. در آن زمان بیلبوردهای شهری پر شده بود از تبلیغات لیزینگی. همچنین در بخش مسکن برخی تعاونیهای مسکن اعلام کردند که با کمترین مبلغ شما را خانهدار میکنند. همچنین در طول سالهای اخیر با تماسهای تلفنی کلاهبرداری زیادی برخورد کردهایم که فرد پشت خط میگوید شما برنده سفر یا مبلغی شدهاید و باید اطلاعات کارت خود را بفرمایید تا جایزه برایتان واریز شود. پس از آن فرد اطلاعات کارت را اعلام میکندکه کدخرید ورمزدومی راکه برای دارنده کارت ارسال میشود،دربرمیگیرد،درحالی که موضوع اصلی کلاهبرداری و خالیکردن حساب است. این روزها هم که مشغول خانهتکانی هستیم برخی افراد سودجو با معرفی خود و جلب رضایت افراد خود را قالیشویی بزرگ معرفی میکنند که اقدام اصلی آنها سرقت فرش است. درواقع پشت پرده همه این فعالیتها کلاهبرداریهایی بود که زیان اصلی آن متوجه مردم شد. میدانیم که هزینههای زندگی این روزها زیاد شده و فشار اقتصادی متوجه اغلب خانوارهاست، از این رو لطفا به سمت کالایی که ارزانتر از قیمت واقعی است، نروید.