در سال‌های اخیر دستاورد‌های علمی و پیشرفت کشور صرفا از طریق اخبار یا از زبان مسئولان کشوری برای اقشار مختلف جامعه روایت و تبیین و مخاطبان از اخبار آخرین دستاورد‌های علمی کشور آگاه شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۳۸۷۶۷

امروز، اما در کنار روایت دستاورد‌های علمی کشور در حوزه‌های مختلف و تبیین پیشرفت‌های انقلاب از طریق اخبار و سخنرانی، حضور فیزیکی مخاطبان در کنار دستاوردها، بیش از پیش به روشنگری و تبیین حقایق در جامعه کمک خواهد کرد.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: یکی از رسالت‌های مهم اجتماعی ما و دست‌اندرکاران برنامه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی کشور «جهاد تبیین است».

از این‌رو، گفتمان دولت به سمت جهاد تبیین و روایت دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها سوق پیدا کرده و با ابلاغ طرح‌ها و برگزاری اردو‌های متنوع برای اقشار مختلف، درصدد است دستاورد‌های انقلاب در حوزه‌هایی همچون تکنولوژی، آموزشی، علمی و دفاعی را تبیین کند.

از همه مهم‌تر این که دست‌اندرکاران حوزه تولید و برنامه‌سازان با حضور میدانی در طرح‌های کلان ملی، با تخصص دانشمندان و جوانان این مرز و بوم به روشنی آشنا شوند و بدانند متخصصان ایرانی در سایه تحریم‌ها توانسته‌اند چه گام‌های بزرگی بردارند و «ما می‌توانیم» را عینیت بخشند.

با این حال در حوزه روایتگری نیازمند مشارکت و همکاری راویانی هستیم که بتوانند با بیان ساده و دلچسب، پیشرفت‌ها را با زبانی قابل‌فهم انتقال دهند. از همین‌رو و بر‌اساس سیاست جهاد تبیین و روایت دستاوردها، اداره‌کل روابط عمومی رسانه‌ملی از سال گذشته اردوی «راهیان پیشرفت» را با حضور خبرنگاران، جمعی از کارمندان، برنامه‌سازان، هنرمندان و بازیگران به مقصد جنوب ایران، سکو‌های گازی و پالایشگاه عسلویه برگزار کرد. در ادامه برگزاری این اردوها، قرعه‌کشی سومین اردوی پیشرفت در آخرین روز‌های پاییز امسال به نام جمعی از هنرمندان رسانه‌ملی، مدیران ساترا و معاونت فضای مجازی افتاد.

در این سفر که بخش حضور هنرمندان با همکاری روابط عمومی معاونت سیما شکل گرفت، چهره‌های نام‌آشنایی، چون مهران رجبی، داوود نماینده، جواد شمقدری، اکبر تحویلیان، سیروس کهوری‌نژاد، سیروس سپهری، شاهد احمدلو، ابوالفضل همراه، انسیه شاه‌حسینی و احمد میرعلایی حضور داشتند تا از نزدیک با دستاورد‌های انقلاب آشنا شوند تا بعد از بازگشت از سفر، راویان پیشرفت شوند.

در این مجال کوتاه صحبت‌های این بزرگواران از دیده‌ها و روایت‌شان از مشاهده پیشرفت‌های متخصصان ایرانی را می‌خوانیم.

جواد شمقدری، نویسنده و کارگردان: دیدن پیشرفت‌ها، آینده درخشان ایران را نشان می‌دهد

 قبل از انقلاب، بندرعباس یک روستای بزرگ بود، ولی هم‌اکنون که در قالب سفر راهیان پیشرفت اینجا هستم، قدم به قدم احساس افتخار می‌کنم. به‌خصوص در بازدیدی که از پالایشگاه نفت بندرعباس داشتیم این پیشرفت‌ها محسوس بود. هر ایرانی که به اینجا بیاید باعث غرور و افتخارش می‌شود.

تلاش‌هایی که شکل گرفته و خلاقیت‌هایی که به کار رفته توانسته است امید، خودباوری و خودکفایی را در عرصه‌های علمی و تکنولوژی ایجاد کند. مراحل و روند ساخت این صنایع، ایران را به آن نقطه متعالی خودش می‌رساند. وقتی عشق، ایمان و فداکاری کنار هم جمع شود و انسان بداند در کجای تاریخ قرار گرفته و چه آیند‌ه‌ای در انتظارش است، آن وقت دیدن پیشرفت‌ها ارزشمند و شوق‌انگیز خواهد شد.

انسیه شاه‌حسینی، نویسنده و کارگردان: پیشرفت‌های تولید را دیدم

به یمن این سفری که انجام شد، پیشرفت را در حوزه تولید دیدم. خوشبختانه در دهه‌های اخیر سرعت پیشرفت در کشور قابل‌قبول شده و با تمام وجود زحمت می‌کشند. اتفاقات جدیدی که در تمام زمینه‌ها در کشور رخ می‌دهد مثل زمان انقلاب، لایه‌های زیرین را تکان می‌دهد. تلاش دولت سیزدهم تا به این جای کار خوب بوده و فقط باید به آن زمان و فرصت داد.

سیروس سپهری، بازیگر: با این سفر بیشتر به ایرانی بودنم مفتخرم

مردم هرمزگان خونگرم، مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستند. اینجا آدم‌هایی را دیدم که هرکدام خود را در قالب یک واحد یکتا می‌دیدند. از جوشکار زیر آب تا نگهبان خود را یک واحد پویا می‌دانند و خود را پالایشگاه شرکت نفت ایران می‌خوانند. زمانی که پالایشگاه‌های ایران به‌دلیل رفتن نیرو‌های انگلیسی و آمریکایی تعطیل شد، کسی فکر نمی‌کرد در فاصله ۱۰ روز مشعل‌های شرکت نفت مجددا روشن شود. روند ساخت پالایشگاه‌های اینجا که از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های خاورمیانه است باید توسط مسئولان برای مردم تشریح و آگاهسازی شود تا مردم دلشاد شوند. با آمدن به این سفر بیشتر از گذشته مفتخرم اعلام کنم از این‌که یک ایرانی هستم و همچنین به خود می‌بالم مهندسان و کارگرانی در ایران داریم که پرچم استقلال صنعت کشور را در حوزه نفت و صنایع دیگر به اهتزاز درآورده‌اند.

داوود نماینده، گوینده و دوبلور: افزایش شناخت از کشور با سفر‌های پیشرفت

من در این پالایشگاه‌ها معرفت و با هم بودن را می‌بینم و امیدوارم این با هم بودن و وحدت در جامعه هم تسری پیدا کند. از مزایای این سفر‌ها این است که به مرور دانش جامعه اضافه می‌شود و جامعه هرچه آگاه‌تر باشد آرامش روحی‌اش بیشتر می‌شود. بدون مطالعه و سفر، درک پیشرفت غیرممکن است. باید ایران را گشت و دید. باید ببینیم که چقدر پیشرفت کرده‌ایم و چقدر تا رسیدن به هدف اصلی مانده است. ان‌شاءا... با این سفر‌ها تراوش فرهنگی کشورمان را از هر جهت در جامعه بیشتر کنیم.

ابوالفضل همراه، بازیگر: حرکت ارزشمند صداوسیما

سفر به هرمزگان و بازدید از پالایشگاه‌های نفتی از خاطره‌انگیزترین و جذاب‌ترین سفر‌هایی بود که تاکنون تجربه کرده‌ام و چیز‌هایی را دیدم که تا قبل از این تصور دیگری راجع به آن‌ها داشتم. خداوند را شاکرم که آمدم و دیدم و به آگاهی رسیدم.

معتقدم این حرکت صداوسیما، حرکتی بسیار ارزشمند است و برای من هنرمندی که سال‌هاست در فضای رسانه، تلویزیون و سینما فعالیت می‌کنم، نویددهنده اتفاقات خوب است و گویی صداوسیما دارد پوست‌اندازی می‌کند. کاری که باید خیلی سال‌ها پیش انجام می‌داد و آن هم آگاهی‌دهی به هنرمندانش بود. ما سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنیم، اما تصویری که از برخی دستاورد‌ها و امکانات صنعتی داریم یک تصویر ذهنی است و خودمان از نزدیک ندیده‌ایم. اگر قرار است من بازیگر، در فیلمی درباره پالایشگاه بازی کنم، در بهتر ایفا کردن نقشم و اثرگذاری آن بر مخاطب بسیار کمک می‌کند. از دوستان هنرمندم درخواست می‌کنم حتما در این اردو‌ها شرکت کنند.

اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون: لزوم معرفی دستاورد‌های ملی به نسل نو

با حضور در این سفر چند ایده به ذهنم رسید که آن‌ها را ثبت کردم تا پس از بازگشت روی آن‌ها کار کنم و امیدوارم خروجی مناسبی از این ایده‌ها به دست بیاورم، اما نکته مهم این سفر برای من علاوه بر دریافت‌های محتوایی این بود که این اردو‌ها چقدر می‌تواند روی برنامه‌سازی مؤثر باشند. بی‌شک اگر این اردو تداوم داشته باشد ما می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم. موضوع دیگری که باید در سیاست‌های برنامه‌سازی رسانه‌ملی در نظر بگیریم این است که این پیشرفت‌ها چه جایگاهی روی آنتن رسانه‌ملی داشته است. کشور ما در طول چند دهه با اتکا به نیرو‌های متخصص و جوانان دلسوز، به پیشرفت‌های مهمی در صنعت نفت دست یافته است و معرفی این دستاورد‌ها به نسل امروز، گامی مؤثر برای به فکر فروبردن آن‌ها و خودباوری می‌کند. یک مستند یا اثری که پیشرفت‌های ما را نشان دهد، می‌تواند جوانی که به فکر مهاجرت است را به تأمل وادارد. این وظیفه رسانه‌ملی است که به جای اختصاص هزینه برای تبلیغات مختلف روی این دستاورد‌ها متمرکز شود و تلاش و ایستادگی جوانان برای ارتقا و پیشرفت وطن را به نمایش بگذارد. همان‌طور که از دیدن این همه ایستادگی و همت والا برای پیشرفت صنعت ایران به خود بالیدم، حتما جوانان هم با دیدن این دستاورد‌ها به خود خواهند بالید. به امید این‌که، روزی این دستاورد‌ها روی آنتن رسانه‌ملی عینی و دیدنی شود.

سیروس کهوری‌نژاد، بازیگر: سعی می‌کنم راوی خوبی باشم

وقتی کار متخصصان را می‌بینم حس می‌کنم هموطنم به فکرم هست. او با زحمت‌هایی که در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس کشیده، نشان داده به من ایرانی اهمیت می‌دهد. باعث خرسندی است که به همت اداره‌کل روابط‌عمومی صداوسیما و وزارت نفت به این سفر راویان پیشرفت آمده‌ایم. همچنان که از اسمش پیداست وقتی ما این پیشرفت‌ها را می‌بینیم باید به دیگران منتقل کنیم. عکس‌هایی که اینجا گرفتم را به کودکان نشان می‌دهم و به آن‌ها می‌گویم در این پالایشگاه افرادی هستند که شب و روز کار می‌کنند تا ماشین پدرت کار کند تا بتواند تو را به مدرسه برساند. امیدوارم راوی خوبی باشم، چون خیلی از عزیزان در بندرعباس در هوای گرم شب و روز در پالایشگاه در تلاشند و شنیدم که نیرو‌های این پالایشگاه برای خاموش کردن حریق، زیر آتش رفتند و شهید شدند. باید فداکاری‌ها را ببینیم و بدانیم هنوز مقاومت و سلحشوری وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها