اروپا در شوک انتخابات آمستردام

قطار «راست‌گرایان» به ایستگاه هلند رسید

در سال‌های گذشته، روند گسترش احزاب و جنبش‌های راستگرا در اروپا سرعت بالایی به خود گرفته و هر چند ماه یک‌بار خبرهای جدیدی درباره پیروزی‌ راستگرایان اروپایی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۲۵۱۵
 
جدیدترین پیروزی راستگرایان مربوط به انتخابات پارلمانی هلند است که در آن حزب راست افراطی با نام «حزب آزادی» به پیروزی دست‌یافت و این درحالی‌است که در سال‌های گذشته در برخی دیگر از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئد و ... شاهد پیروزی‌هایی از سوی راستگرایان بوده‌ایم. براساس تازه‌ترین خبرها خیرت ویلدرز، نامزد راستگرای هلندی در انتخابات این کشور برنده شد و در این مرحله برای کسب مقام نخست‌وزیری باید به دنبال تشکیل ائتلاف خود باشد.حزب آزادی، موسوم به پی‌وی‌وی تحت رهبری خیرت ویلدرز در انتخابات اخیر توانست از میان ۱۵۰کرسی، ۳۷ کرسی را کسب کند و این درحالی ‌است که «حزب کارگر/ سبز» و «حزب لیبرال راست‌میانه» موسوم به وی‌وی‌دی تحت رهبری مارک روته، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری به ترتیب صرفا ۲۵ و ۲۴کرسی را تصاحب کرده‌اند.البته هیچ حزبی به‌تنهایی به نصاب لازم در پارلمان هلند که ۱۵۰کرسی دارد، نخواهد رسید؛ به همین دلیل او مجبور است ائتلافی با حداقل ۷۶ کرسی تشکیل دهد. بر همین اساس در هفته‌های آینده رایزنی‌های سیاسی میان احزاب مختلف در هلند شدت خواهدگرفت. ویلدرز پذیرفته است برای پیداکردن شریک سیاسی، مجبور است از بعضی سیاست‌هایش کوتاه بیاید و البته در این مقطع اصلا معلوم نیست که خیرت ویلدرز نخست‌وزیر آینده هلند باشد. ویلدرز پیش از انتخابات وعده داده‌بود می‌خواهد رفراندمی برای ترک اتحادیه‌اروپا تحت عنوان «نگزیت» برگزار کند؛ هرچند می‌داند در حال‌حاضر افکار عمومی گرایشی به آن ندارد.همچنین در طول مبارزات انتخاباتی، مهاجرت به یک موضوع مهم تبدیل شد و ویلدرز صراحتا اعلام کرد قصد دارد با «سونامی پناهجویی و مهاجرت» برخورد کند.حزب آزادی، از احزاب راست افراطی مهاجرستیز و اسلام‌ستیز هلند است و پیروزی آن می‌تواند تاثیر مهمی بر روابط این کشور با اتحادیه‌اروپا داشته‌باشد. این حزب با شعارهای ضدمهاجرتی توانست توجه‌ها را به خود جلب کند و بر همین اساس پیروزی خیرت ویلدرز باعث موجی از شوک در سراسر اروپا شده‌است؛ چون هلند یکی از اعضای بنیان‌گذار نهادی است که بعدا به اتحادیه‌اروپا تبدیل شد.
 
راستگرایی در دیگر کشورهای اروپایی
احزاب راستگرای تندرو درسال‌های گذشته درحال نفوذ در کشورهای مختلف اروپا بوده‌اند و اکنون می‌توان نتایج این نفوذ را به‌روشنی مشاهده کرد. درحال‌حاضر، دولت سوئد به آرای پارلمان با ریشه‌های نئو ــ نازی وابسته بوده و این گروه درامر سیاست‌گذاری‌ قدرت یافته‌‌است. درفنلاند، جناح راست به ائتلاف دولت صعود کرده‌است. درایتالیا، راست افراطی قدرت را به‌تنهایی در دست گرفته وجورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور، پرورش‌یافته در احزاب با ریشه‌های فاشیستی و متحد نزدیک حزب ووکس اسپانیاست. درفرانسه، حزب مارین لوپن، رهبر راست افراطی، به‌عنوان حزبی که زمانی به حاشیه رانده شده‌بود، به نیرویی تثبیت‌شده تبدیل شده‌است. دراسپانیا، حزب ضدمهاجران ووکس به پارلمان محلی در این کشور راه یافته و این نخستین بار پس از مرگ فرانکو، دیکتاتور سابق اسپانیا در سال۱۹۷۵ و استقرار دموکراسی در این کشور است که اسپانیایی‌ها با حضور یک حزب راستگرای افراطی در صحنه سیاست روبه‌رو می‌شوند. در آلمان در ماه‌های گذشته شاهد پیروزی حزب راست افراطی AfD در انتخابات محلی بودیم. در مجارستان دولتی به رهبری یک حزب فوق‌محافظه کار سر کار است و حزب راستگرای پوپولیست، اتحاد دموکرات‌های جوان از بهار۲۰۱۰ قدرت سیاسی را در این کشور در اختیار دارد.در یونان سه حزب راست افراطی توانستند کرسی‌های کافی برای ورود به پارلمان را به‌دست بیاورند.در لهستان نیز از سال۲۰۱۵، حزب راستگرای محافظه‌کار حق و عدالت، اداره امور سیاسی این کشور را در دست دارد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها