نفر زاده تابستان۱۳۳۹ در تهران است. وی آهنگساز، پژوهشگر، مدرس موسیقی و نوازنده تار و سهتار است. از این هنرمند باسابقه طی حدود چهار دهه آلبومهای وصل مستان، شمسالضحی، باغ ارغوان، یاد یار و فکر نو، یاس، خاکستری، آبی و سرگردان نیز منتشر شده است. وی علاوه بر آهنگسازی در چند فیلم، دو آلبوم موسیقی پژوهشی «زار» و آلبوم ردیف «هفت دستگاه موسیقی ایرانی» هم در کارنامه دارد. این هنرمند در گفتوگو با جامجم ارزیابیاش از آثار ارائهشده به این جشنواره را چنین توصیف میکند: این کارها از چند نظر قابل اهمیت است؛ یکی این که خیلی با اشتیاق ساخته و ارسال شدند. معلوم بود انرژی و زحمت زیادی برایشان صرف شده است و شوق بسیاری از پدیدآورندگان در آنها مشاهده میشد. مشخص بود آثار برای رفع تکلیف و رساندن یک کار به داوری نبود. کارها زیاد بود و این خیلی مهم است چون نشان میدهد از این رویداد استقبال خوبی شد. با توجه به امکانات ضعیف مالی برای فعالیت موسیقی و ضبط که در شهرستانها هست، این افراد با جدیت برای این مساله کار کردند. وی میافزاید: همان طور که گفتم نشان میدهد چنین افرادی پتانسیل خیلی خوبی دارند و زمینه خوبی از نظر فردی برایشان فراهم است تا نتایج بهتری در آینده داشته باشند.
نفر درباره این آثار ادامه میدهد: از نظر سطح کیفی متوسط رو به بالا بودند. این نشان میدهد با تخصصگرایی و جدیگرفتن موسیقی به صورت مبنایی و بنیادی کارشان را انجام دادند. به این مساله اهمیت دادند و سختیهایش را تحمل کردند. بنابراین از این زوایا کارهایشان قابل اهمیت و دارای ارزش بود.
این موسیقیدان بیان میکند: برترینها در این جشنواره اجرا خواهند داشت و در خلال این جشنواره اتفاق خوبی برای موسیقی نواحی و موسیقی کردستان افتاد. با توجه به کمبود امکانات آموزشی در برخی شهرستانها، برگزاری چنین جشنوارهای آوردههای خوبی دارد. امیدوارم در مناطق دیگر مثل لرستان، فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران و... که موسیقی ویژه دارند هم برگزار شود. این اتفاق برای موسیقی در این شهرها و همچنین موسیقی در نظام جمهوری اسلامی خوب است.
نفر درباره توجه نسل جوان به این سبک موسیقی تصریح میکند: به خاطر هیاهو و کثرت آثار وارداتی، تحت هجمه فرهنگی و اقداماتی که در دهکده جهانی رخ میدهد هستیم. تمایل به موسیقی بومی، سنتی و آیینی نسبتا کم است. مردم به خصوص جوانان، گوش و چشمشان به جای دیگری متمرکز است و به فکر فرهنگ بومی و داشتههای خودشان نیستند. به ثروتهای ملی و تاریخی توجه نمیکنند. اهمیت برگزاری این جشنواره همین یادآوری و نگاه به خویشتن و ثروت و میراث باارزش فرهنگی است که دسترنج مردمان گذشته است. البته متاع کفر و دین، بیمشتری نیست. برخی هم به میراث ملی توجه دارند. به همین خاطر برخی آثار محلی و آیینی بود ولی با تنظیم پاپ و با رویکرد موسیقی سبُک امروز اروپا. در ارزیابی به این شاخصها هم توجه میشد. به این که شعر، اجرا، ملودی و تنظیم بومی باشد. به هر حال همان طور که بیان شد برگزاری این جشنوارهها نوعی خودشناسی بومی، فرهنگی، ملی و آیینی است و جوانان و به طور کلی مردم را با ثروتهای ملی و تاریخی کشور آشناتر میکند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گروسی: مشکل تیم روحی و روانی است
شاهین بیانی در گفتوگو با «جامجم»: