مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در ذوب آهن اصفهان:

پیوند عرصه تولید و فرهنگ ایثار و شهادت در ذوب آهن اصفهان

رویداد ملی سرمازدگی در بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد؛

تلاش برای کاهش خسارات بخش کشاورزی

در رویداد ملی سرمازدگی در بخش کشاورزی، بر تلاش برای کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی بر بخش کشاورزی استان اصفهان تأکید و راهکارهای این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۴۲۳۵۹۵

جام جم آنلاین اصفهان؛ رویداد ملی سرمازدگی در بخش کشاورزی (چالش‌ها و راهکارها) با حضور مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی سازمان تحقیقات، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، رئیس سازمان‌ جهاد کشاورزی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان و سایر مدعوین در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 
مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این رویداد اظهار کرد: باید تلاش کرد خسارات ناشی از سرمازدگی کاهش یابد، به دنبال راهکارها در این بخش هستیم.
وی ادامه داد: در این نشست، بهره‌برداران، مسئولان، دانش‌بنیان‌ها، محققان و... حضور دارند که کمک می‌کند تبادل اطلاعات و دانش خوبی صورت پذیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در مسیر کاهش آسیب‌های مخاطرات طبیعی، استفاده از آخرین یافته‌های علمی و گسترش تحقیقات لازم است و در این بخش حمایت‌های لازم را خواهیم داشت تا خسارات بخش کشاورزی کاهش یابد.
 
عبدالله موموندی، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی سازمان تحقیقات نیز گفت: امروزه مفهومی تحت عنوان حکمرانی غذايي و امنیت غذایی به شدت گسترده شده و بعد از جنگ روسیه و اوکراین نگرانی‌های جهانی زیاد شد.
وی ادامه داد: طبق یک تحقیق ۷۶ درصد ذرت صادراتی دنیا در ۴ کشور تولید می‌شود، ۴ کشور عمده صادرات غلات دنیا را بر عهده دارند، ۸۵ درصد کشاورزان خرده مقیاس هستند و قسمت عمده مسائل در این بخش است لذا نظام ملی نوآوری کشاورزی باید پیگیری شود.
 
محسن دادار، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: ۲۲ درصد خسارات بخش کشاورزی مربوط به سرمازدگی است، در حاشیه برگزاری این رویداد، نمایشگاه تخصصی هم برگزار شد که جای خرسندی دارد، ۸۳ مقاله به دبیرخانه رسید که ۷۰ مقاله پذیرفته شد.
وی افزود: از ۲۰ ایده فناورانه ارسالی از سراسر کشور ۶ ایده به عنوان آثار برتر در این رویداد ملی یک روزه انتخاب شد.
وی اضافه کرد: هشت شرکت دانش‌بنیان بخش کشاورزی مرتبط با سرمازدگی کشور هم در رویداد ملی سرمازدگی و مدیریت آن در بخش کشاورزی به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، راهکارهای کاربردی و فناوری‌های نوین و ایده‌های فناورانه در مدیریت سرمازدگی، پیش آگاهی و پیش‌بینی سرمازدگی و یخبندان همچنین مدیریت باغ و مزرعه، قبل و بعد از سرمازدگی را از محورهای این رویداد ملی بیان کرد.
دادار افزود: در پایان این رویداد ملی با امضا تفاهم‌نامه دبیرخانه دائمی بررسی چالش‌ها و راهکارهای سرمازدگی در بخش کشاورزی کشور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان آغاز به کار کرد.
 
منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز گفت: زاینده‌رود تبدیل به کانون بحران شده و گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار به کانون بحران گردوخاک تبدیل‌شده است.
وی ادامه داد: برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی اصفهان را با فرونشست روبرو کرده و زلزله خاموش ایجاد شده است، به دلیل کم‌آبی، بوستان‌های اطراف اصفهان با مشکل روبرو هستند و باید به کاهش آثار خشک‌سالی توجه شود، اساتید فراخوان شوند و راهکارهای علمی اثرگذار در این خصوص و کم‌آبی و خشک‌سالی هم ارائه دهند
وی گفت: ضروری است وزارت نیرو به طرح‌های تأمین آب استان کمک کند، نجات تالاب گاوخونی مهم است چون شش استان را درگیر می‌کند، این‌گونه همایش‌ها به کاهش مشکلات کمک می‌کند و خسارات کشاورزان را کاهش می‌دهد.
 
در ادامه این رویداد، مقالات تخصصی مرتبط ارائه گردید و از منتخبان تقدیر شد، همچنین به پاس قدردانی از اتاق بازرگانی اصفهان برای مشارکت در برگزاری این همایش، با اهدای لوح تقدیری از پارلمان بخش خصوصی اصفهان تجلیل شد.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها