بینندگان شبکه سه تلویزیون، این شبها به تماشای یک عاشقانه تاریخی و اجتماعی و دینی به نام «رحیل» تشویق و ترغیب شدهاند. مجموعهای که از همان پخش قسمتهای آغازین سریال، نظرها را بهسوی خود جلب و جذب کرد. رحیل یک سریال تاریخی، حادثهای، عاشقانه، اجتماعی، مذهبی و زنمحور است که حرفهایی برای گفتن دارد.
حرفهایی از جنس عشق و ایمان و مهر و لطف الهی و انسانی که در نمایشی تازه از جدال بزرگ خیر و شر و کفر و ایمان با تکیه بر پرچم دین و اعتقاد و پایداری یک زن باورمند بر قاب سیمای رسانهملی، هنرمندانه و متعهدانه نقش بسته است.
رحیل یک سریال خوشساخت و خوشپرداخت در مضمون و محتوا و ساختار هنری، بازیها و کارگردانی است. این سریال تماشایی چند ویژگی و امتیاز خوب دارد که آن را از سریالهای رایج تاریخی و عاشقانه متمایز میکند: نگاه متفاوت به دوره قجر و آغاز حکومت پهلوی، مضمون محوری عاشورایی سریال، تقابل نگاه دینی و اسلامی با حکومتهای قجر و پهلوی، زنمحور بودن با تمرکز بر گرایشهای مذهبی شخصیت اصلی رحیل، جهالت و خرافات ستیزی و عاشقانهبودن. این ویژگیها گرچه در آثار مشابه هم دیده شده، ولی در رحیل، با نگرش و بینش و تحلیل و رویکرد دینی و اجتماعی عالمانه همراه است و مخاطب را با کاراکترهای باورپذیر سریال در مبارزه با ظلم، کفر و بیعدالتی همدل و همسو میکند و این از مهمترین دستاوردهای سریال عاشقانه و تاریخی و مذهبی رحیل است.
شاید در نگاه اول، فضای گزینششده دوره قجر برای روایت داستانهای شور و عشق و ایمانآفرین سریال رحیل، برای برخی مخاطبان که پیشتر و بارها اینگونه داستانها را در بستر دوران تلخ و سیاه قاجار در تلویزیون دیده و شاهد انواع مثلثهای عشقی در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی و شبکهخانگی بودهاند، تازه نیاید، اما همراهی با حوادث و شخصیتهای سریال رحیل بهویژه شخصیت اصلی آن «محا» بینندگان را با تازهها در ساخته تلویزیونی مسعود آبپرور و رامین عباسیزاده آشنا و همراه میکند.
محا یک زن درباری با گرایشهای اجتماعی و مذهبی است که با دو مسأله و چالش بزرگ زندگی خود و جامعه روبهروست. او دو شیفته سرسخت دارد که یکی درباری و شاهزادهای از طایفه قجر و دیگری جوانی امروزی و به رنگ زندگی مردم است.
او از سوی دیگر بهدلیل نوع نگاه و اعتقادهایش، به یاری ندیمهها و دیگر مظلومان و باورمندان ملی و اعتقادی، به مقابله با قاجار و قجرها برمیخیزد و با دفاع از آیینها و سنتها میکوشد بهرغم آزارهای انواع مخالفان، مخالفتها و موانع، مراسم تعزیه عاشورایی برپا کند. مبارزه و ستیز محا و طرفدارانش با حاکمان و حکومت در حال اضمحلال قجر و ابتدای حکومت پهلوی، ابعاد گستردهای مییابد و نگاه دینی و اسلامی و عاشورایی را در مقابل سلطنتهای قاجار و پهلوی و کفر و ظلم و بیعدالتی و گمراهی به نمایش میگذارد.
مضمون و محتوای رحیل که با داستان و فیلمنامهای مناسب و شخصیتپردازیهای باورپذیر و کارگردانی متفکرانه و سنجیده و بازیهای خوب اندیشه فولادوند، حسام محمودی، هومن برقنورد، حمیدرضا آذرنگ، ابتسام بغدانی و ... همسو شده، از مجموعه تلویزیونی راحل، اثری جذاب و بامحتوا و مخاطبپسند ساخته است.
سریال تاریخی، مذهبی، اجتماعی و عاشورایی و خرافاتستیز رحیل که با داستان معناگرای خود و تکیه بر علم و ایمان و امید به نبرد با خرافات و اشرار و موانع تکامل انسانها و جامعه برخاسته، اثری فاخر و ارزشمند و دیدنی است. نکته آخر اینکه، هرگاه تولید آثار تلویزیونی و هنری و ازجمله سریالها به هنرمندان توانا و کاربلد و متخصص سپرده شده، حاصل، آثاری مخاطبپسند و حرفهای بوده است. موفقیتهای رحیل، گواهی بر این مدعاست.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد