هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با همتای ارمنی:

هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است

سفیر اسبق ایران در آذربایجان:

تهران مانع بازگشت جنگ به منطقه قفقاز شود

سفیر اسبق ایران در آذربایجان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اصولی کاملاً قابل پذیرش را اعلام کرده که همان سه اصل احترام کشورهای آذربایجان و ارمنستان به تمامیت ارضی یکدیگر، عدم تغییر مرزهای بین‌المللی و احقاق حقوق ارامنه مقیم قره باغ است، گفت: ایران به عنوان بازیگر تاثیرگذار در منطقه باید با کشورهای منطقه صحبت کرده و اجازه ندهد مذاکراتی که در مسیر مثبت حرکت می‌کرد قطع شده و سایه جنگ بر قفقاز افکنده شود.
کد خبر: ۱۴۲۲۷۶۸

محسن پاک آیین در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: در ارتباط با تحولات قفقاز تا چند هفته پیش اوضاع مسیر مثبتی را طی می‌کرد و انتظار بود مسیر مثبتی بر روند مذاکرات آذربایجان و ارمنستان حاکم شود و به نتیجه برسد اما متاسفانه چند اتفاق مهم رخ داد که نشان دهنده این بود که روند مثبت مذاکرات خدشه‌دار شده است.

وی افزود: یکی از این اقدامات، برگزاری انتخابات در قره باغ بود که اقدامی کامل تحریک آمیز بود، هیچ کشوری در دنیا قره باغ را به رسمیت نشناخته و استقلال قره باغ از آذربایجان به معنی تغییر مرزهای جغرافیایی و بین المللی بین ارمنستان و آذربایجان است، همان گونه که تغییر مرز بین‌المللی در استان سیونیک یک اقدام ناپسند و خلاف جریان صلح است.

وی افزود: تغییر مرزهای آذربایجان و ارمنستان هم با استقلال دولت خودخوانده قره باغ مغایرت داشته و مناقشات جدیدی در منطقه ایجاد می‌کند،  لذا این اقدام تحریک آمیز که نمی‌تواند بدون نظر ارمنستان افتاده باشد نشان دهنده این است که متاسفانه گفتارهای آقای پاشینیان با عملش مغایرت دارد.
پاک آیین تصریح کرد: ایران نیز مخالفت خود را با انتخابات برگزار شده در قره باغ اعلام کرده است.

این کارشناس حوزه قفقاز تصریح کرد: ارمنستان به دنبال برگزاری مانورهای نظامی با آمریکا و اروپا است، علت چنین اقدامی در مقطع کنونی چیست؟  قطعاً تقابل جدیدی در قفقاز بین اروپا و آمریکا و روسیه ایجاد می‌کند و منطقه قفقاز مجدداً با مشکل عدم امنیت مواجه مواجه می‌شود.

وی گفت: در مجموع این دو اقدام نشان دهنده این است که ارمنستان علیرغم ادعاهایش به دنبال انجام حرکت سازنده در مسیر صلح نیست این اقدامات باعث شد باکو نیز سخت‌گیری‌هایش را علیه ارامنه قره باغ افزایش داده و انسداد لاچین را بیشتر کند.

پاک آیین با بیان اینکه با این اقدامات به نظر می‌رسد دوباره قفقاز جنوبی به سوی التهاب حرکت کند، گفت: تلاش‌های انجام شده به دلیل انتخاباتی غیر ضروری در قره‌باغ و ...کاملاً وضعیت را نسبت به گذشته تغییر داد.

وی با بیان اینکه در این مقطع باید روسها بر موافقت‌نامه صلح مسکو که بین آذربایجان و ارمنستان بود نظارت داشته و حتماً باید با انتخابات برگزار شده در قره باغ مخالفت کنند، گفت: کشورهای منطقه هم باید مواضع خود را در مورد انتخابات و حرکات نظامی ارمنستان اعلام کنند.

پاک آیین گفت: آذربایجان بعنوان یکی از بازیگزان اصلی منطقه میتواند تماس هایش را با روسیه و ترکیه ادامه داده و همه در جهت برقراری صلح در منطقه باشند.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اصولی کاملاً قابل پذیرش را اعلام کرده که همان سه اصل احترام کشورهای آذربایجان و ارمنستان به تمامیت ارضی یکدیگر، عدم تغییر مرزهای بین‌المللی و احقاق حقوق ارامنه مقیم قره باغ است.
سفیر اسبق ایران در باکو ادامه داد: ایران تنها کشوری است که در سطح عالی اعلام کرده است که همه سرزمین‌های آذربایجان که توسط ارمنستان اشغال شده است باید آزاد شود که شامل قره باغ نیز می‌شود، قطعاً قره باغ در حاکمیت آذربایجان قرار خواهد گرفت جهانیان هم از اینکه قره باغ در حاکمیت باکو باشد حمایت می‌کنند زیرا قره باغ جز حاکمیت آذربایجان است.

او ادامه داد: بنابراین باید مذاکره صورت گرفته و تضمین لازم از آذربایجان برای تامین حقوق ارامنه اتخاذ شود و از ارمنستان نیز تضمین لازم برای پذیرش حاکمیت آذربایجان بر قره باغ اخذ شود و روسیه هم بر این موضوع نظارت کند. در این صورت شاهد صلح در منطقه خواهیم بود.

پاک آیین گفت: در غیر این صورت؛ باید گفت اقدامات اخیر صورت گرفته نمی‌تواند کمکی به استقرار صلح در منطقه کند، پس باید هر دو کشور در گفتارهای خود صداقت داشته و تمامیت ارضی هم را بپذیرند.

وی تاکید کرد: ایران نیز به عنوان بازیگر تاثیرگذار در منطقه باید با کشورهای منطقه صحبت کرده و اجازه ندهد مذاکراتی که در مسیر مثبت حرکت می‌کرد قطع شده و سایه جنگ بر قفقاز افکنده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها