عناصر موفقیت دیپلماسی ایران

یکی از مؤلفه‌های قدرت در حوزه روابط بین‌الملل، افزایش ارتباطات سیاسی و همچنین در حوزه‌های اقتصادی است. این حوزه توانمندی لازم برای ایجاد روابط صلح‌آمیز همراه با منافع متقابل با دیگر کشورها را رقم می‌زند. در واقع سیاست اجرایی دستگاه دیپلماسی توسط این اسناد بالادستی تعیین می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۲۴۴۶
نویسنده سیدرضا صدرالحسینی | تحلیلگر مسائل منطقه

یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات در حوزه موفقیت دیپلماسی، داشتن کادر انسانی توانمند در این حوزه است؛ دستگاه سیاسی و اتاق فکر آنها و عوامل اجرایی در سفارتخانه‌ها که پس از تبیین دقیق اسناد بالادستی در ستاد دستگاه سیاست خارجی، سیاست ابلاغی را به نحو احسن اجرا کنند.
در دولت سیزدهم با توجه به بازگشت نقشه راه به اصول و ارزش‌ها و مواد مصرح در قانون و توجه ویژه به امامین انقلاب، امروزه موفقیت قابل توجه در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی را می‌توان مشاهده کرد. در این زمینه می‌توان به حل چالش‌ها با همسایگان و افزایش ارتباط با کشورهای مختلف و سعی و تلاش برای ایجاد توازن سیاسی اشاره کرد. ارتباطات افزایش یافته و تبدیل آن به ارتباطات اقتصادی، ورود به دو مجموعه مهم شانگهای و بریکس، قطعا موضوعات مهمی هستند. جبهه مقاومت و تئوری مقاومت پیشرو در شرایط کنونی به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در روابط بین‌الملل مطرح است. 
در طول چند دهه گذشته جبهه مقاومت و تئوری مقاومت به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی سیاست خارجی ایران مطرح بود و اجرایی شد که می‌تواند به عنوان یکی از موضوعات اساسی در ارتقای جایگاه و اقتدار جمهوری اسلامی مطرح شود؛ بنابراین در این حوزه، حضور جبهه مقاومت به منظور جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه و تسلط آمریکا در منطقه است. در واقع آثار این مقاومت در طول یک دهه گذشته، مقابله با پدیده داعش است که پس از سرنگونی آن، مقاومت به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در سیاست خارجی ایران مطرح می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها