در میز تاریخ سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

گفتمان خط امام با عدم جدایی دین از سیاست به انقلاب اسلامی رسید

در میز جریان‌شناسی فرهنگی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

وظیفه فعالان فرهنگی ایران و افغانستان پرداخت به اشتراكات است

دامن‌زدن اختلافات ایران و افغانستان ممكن است به درگیری كه دشمن در انتظار آن است بینجامد؛ لذا وظیفه تمام فعالان فرهنگی پرداخت به این موضوعات اشتراكی دو كشور است.
کد خبر: ۱۴۱۸۳۴۴

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، محمد موسی اكبری، عكاس و فعال فرهنگی افغانستان پیرامون اشتراكات فرهنگی ایران و افغانستان گفت: همواره كشورهای استعماری تلاش كردند بین ایران و افغانستان ارتباطی برقرار نشود.

وی با بیان اینكه مسئله آب بین ایران و افغانستان و پاكستان وجود دارد افزود: سرچشمه آب‌های كشورهای اطراف افغانستان در كشور افغانستان است؛ اما اختلافی بین پاكستان و افغانستان رخ نداده است؛ لذا متوجه هستیم دستانی وجود دارد كه بین این دو كشور اختلاف‌افكنی كنند.

این عكاس افغانستانی اظهار كرد: منافعی كه دشمن از اختلاف بین این دو كشور برداشت می‌كند دارای اهمیت است و بر خلاف افغان‌ها، شناخت افغانستان از سوی ایرانی‌ها در این كشور بسیار ضعیف است و موضوعات اختلافی بین این دو كشور به‌راحتی توسط دشمن دامن زده می‌شود.

وی افزود: دامن‌زدن اختلافات ممكن است به درگیری كه دشمن در انتظار آن است بینجامد؛ لذا وظیفه تمام فعالان فرهنگی پرداخت به این موضوعات اشتراكی است و باید كنكاش بیشتری در تاریخ شود.

فعال فرهنگی افغانستان ادامه داد: شرایط افغانستان با حكومت‌های سال ۵۷ بادوام و دارای امنیت نبوده است و غربی‌ها بیشتر استفاده كردند و سیل مهاجرین در ایران حضور یافتند.

وی افزود: علی‌رغم باز بودن مرزهای پاكستان به روی افغانستانی‌ها، مردم افغانستان به ایران مهاجرت می‌كردند و از سویی شاهدیم باوجود مهاجرین اندك افغان در پاكستان بخش‌های محروم این كشور آباد شد.

اكبری تصریح كرد: ایران از مهاجرین افغانستان آن‌چنان استفاده نكرد و با شرایط سخت در ایران برای افغانستان هیچگاه مهاجرین از ورود به ایران منصرف نشدند؛ اما استفاده فارغ‌التحصیلان افغانستانی كه در ایران تحصیل كردند را اروپایی‌ها بردند.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها