گزارش «جام‌جم» از نشست خبری یک مسابقه تلویزیونی

ترویج‌ همآهنگ ‌هویت‌محوری و عدالت‌گستری

روز گذشته تعدادی از دست‌اندرکاران «همآهنگ» با حضور در واحد۱۶۲ روابط عمومی صداوسیما با مخاطبان این برنامه گفت‌وگو و سپس در نشست خبری حضور پیدا کردند.
روز گذشته تعدادی از دست‌اندرکاران «همآهنگ» با حضور در واحد۱۶۲ روابط عمومی صداوسیما با مخاطبان این برنامه گفت‌وگو و سپس در نشست خبری حضور پیدا کردند.
کد خبر: ۱۴۱۶۷۶۴
نویسنده ​​​​​​​نوشین مجلسی - گروه رسانه
در این نشست احسان خداپرست قائم مقام ماوا، سیدمحمدصادق حسینی قهرودی تهیه‌کننده، مهدیار عقابی کارگردان، بهزاد عبدی داور و مشاور موسیقی و رضا میرمحرابی مشاور تهیه‌کننده حضور داشتند و در پایان مراسم حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما از آنان تقدیر کرد.   حسین قرایی، مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در این نشست بیان کرد: این روزها یکی از مردمی‌ترین هنرها همین سرود است که به نظر می‌رسد سال به سال رو به افول می‌رود. البته مراکزی مثل مآوا و ...در سه چهار سال اخیر پرچم را بلند کردند و صداوسیما هم آثارشان را پخش می‌کند.  وی افزود: پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت داوران استفاده کنید و این مسیر را ادامه دهید. شما ننشستید تا دنبال‌تان بیایند، بلکه خود سفری ۱۴هزار کیلومتری داشتید و گروه‌های سرودی از عشایر، بشاگرد و  کوت عبدا... را معرفی کردید. این نشان هویت محوری و عدالت گستری برنامه است. 
   

۱۴هزار کیلومتر در پی استعدادها 

به گزارش «جام‌جم»، احسان خداپرست، قائم مقام مآوا با اشاره به بیش از یک ساعت تماس تلفنی بی‌واسطه با مخاطبان گفت: آرزویی در ذهن‌مان بود که یک مسابقه استعدادیابی برقرار کنیم. مهم‌ترین شاخص ما این بود که تیم سازنده و تهیه با محصول به‌عنوان یک پروژه تجاری برخورد نکند و با احساس پای کار بیاید. قائم مقام مآوا ادامه داد: ما هنر را برای هنر نمی‌دانیم. بلکه سرود جزو ابزارهایی است که بتوانیم با آن کاری انجام دهیم. فرمایشات حضرت آقا هم مبنی بر همین نگاه است. در دهه۶۰ به این خاطر اوضاع سرود خوب بوده  که همراه و برخاسته از مردم است. کسی نمی‌تواند سرود را برای خود کند. در این برنامه گروه‌های سرود کاملا مردمی و غیرحاکمیتی فعال بودند. حتی در بخش کارناوال به‌دلیل حضور مردمی و گروه‌هایی که ساده در این برنامه شرکت کردند، کارگردان متهم شد چقدر این کار ضعیف است ولی ما خود مردم را نشان دادیم.
خداپرست افزود: امروز مسأله شکاف اجتماعی داریم اما در این برنامه همه بودند. دختر و پسر حضور داشتند و مردم همین را می‌خواهند ببینند. «همآهنگ» نشان داد می‌توان با عبور نکردن از خط قرمزها  برنامه‌ای تولید کرد که همه ایران در آن حضور داشته باشند.
سیدمحمدصادق حسینی قهرودی، تهیه‌کننده افزود: ۱۴هزار کیلومتر دور ایران را چرخیدیم. اگر بخش دوم برنامه موفقیتی داشته به خاطر همان ۱۴هزار کیلومتر است. بخش ابتدایی کار تجربه نشده بود. باید شهر به شهر می‌رفتیم. اگر بخش کارناوال به‌خوبی بخش دو نشده شاید به همین علت است، چون تجربه نکرده بودیم. دوست دارم به این بخش هم توجه شود زیرا بسیار به عدالت نزدیک بود. مثل خیلی از برنامه‌های استعدادیابی ننشستیم که گروه‌ها به تهران بیایند و خودمان در کشور به‌دنبال گروه‌های مختلف رفتیم و حتی در بخش دوم که به تهران آمدند هم آنها را رها نکردیم و به فکر رفت‌ و آمد و اسکان‌شان بودیم. کارهای سختی در این برنامه اتفاق افتاد که محصول نیت و اراده بود و این خیلی مهم است.
مهدیار عقابی، کارگردان برنامه عنوان کرد: برنامه همآهنگ به ما اثبات کرد در ایران نوجوانانی سرشار از استعداد داریم. کسانی که اتفاقات بزرگی را روی صحنه رقم زدند و برای ما مایه شگفتی بود. بچه‌ها روی صحنه حرکت کردند و خواندند؛ گویی هیچ استرسی نداشتند هر چند بزرگی صحنه همآهنگ آنها را تحت تاثیر قرار داده بود. وی ادامه داد: تلاش کردیم سرود را از قالب  سمعی به سمعی بصری برسانیم. مدتی بود بسیاری از گروه‌ها پلی‌بک اجرا می‌کردند. گروه‌های سرود بر اساس زیبایی چهره می‌خواندند، نه خوش‌صدایی. اما بر اساس تکنیکی این گروه‌ها را بررسی کردیم، چون کسی مثل بهزاد عبدی در تیم داوران داشتیم که متخصص این حوزه است.  نوجوانان بااستعداد در این حوزه فقط محدود به تهران و کلانشهرها نیستند. نوجوانانی در سراسر ایران داریم که نگاه‌شان خیلی متفاوت از نوجوان مرفه کلان شهری است. ما پیشتر اینها را ندیده بودیم و سعی کردیم در این سفر آنها را ببینیم. این برنامه می‌تواند تجربه‌ای برای گروه‌های برنامه‌سازی باشد که می‌خواهند این مسیر را ادامه دهند. اگر توفیق داشته باشیم خودمان ادامه می‌دهیم.
 

 موسیقی را با سرود آموختم

بهزاد عبدی، داور و مشاور موسیقی هم در این نشست تصریح کرد: افتخار می‌کنم یک گروه سرودی هستم. موسیقی را به‌خاطر سرود یاد گرفتم. در کودکی عضو گروه سرود بودم. سرود من را ساخت. برای همین به همآهنگ ورود پیدا کردم تا در کنار سایر عوامل تلاش کنم سرود به مسیری نرود که نباید. گروه‌خوانی همیشه در مزارع و حین کار گروه‌ها شکل گرفته و به همین دلیل می‌توانم بگویم گروه‌های حرفه‌ای سرود ما در روستاها هستند. برنامه همآهنگ این گروه‌ها را شناساند.
عبدی همچنین دلیل افزایش گروه‌های سرود غیرحرفه‌ای را نبود حضور متخصص دانست و گفت: هر کس به خودش اجازه می‌دهد سرود کار کند در حالی که متخصص باید با بچه‌ها سرود کار کند. فردین خلعتبری، معلم سرود من بود که در کار موسیقی شناخته شده است.  حسینی هم ادامه داد: باورمان این بود که سرود دارد به بیراهه می‌رود، چون خیلی وقت‌ها این جنس‌ کارها برای بیلان پر کردن مدیران و... انجام می‌شود.   رضا میرمحرابی، مشاور تهیه‌کننده هم از رده‌های سنی مختلفی یاد کرد که با عوامل تماس گرفتند و افزود: این نشان می‌دهد برنامه را خانواده‌ها دیده‌اند. این روزها تعداد برنامه‌های نشاط‌آفرین برای خانواده‌ها کم است. با بازخوردهایی که داشتیم، می‌توان گفت همآهنگ، یک برنامه نشاط‌بخش و سالم بوده که خانواده‌ها به تماشای آن نشستند.   وی عنوان کرد: از مدیران شبکه‌های تلویزبونی می‌خواهم که اجراهای ۳۶ گروه مرحله نیمه‌نهایی را پس از محرم و صفر در میان برنامه‌های شبکه خود پخش کنند.
 

هماهنگی تیم ملی سرود

در بخشی از این نشست خبرنگار جام‌جم درباره حمایتی که قرار است از این گروه‌ها در ادامه مسیر شود، پرسید. خداپرست پاسخ داد: خبرهایی خوب که در ادامه همآهنگ است را به مرور اعلام می‌کنیم. یکی از این خبرها تشکیل تیم ملی سرود ایران است که با هدایت جناب عبدی شکل گرفته است. 
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها