در گفت‌وگوی «جام‌جم» با فرشاد رفیع‌پور، مدیرعامل پلتفرم فانوفیلم مطرح شد

تقویت‌ مرجع قانونی برای مقابله با محتوا دزدی

با رسانه‌ای شدن مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت صداوسیما بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، باردیگر عده‌ای این حق قانونی را زیر سؤال بردند و به این مهم با ترفندهای گوناگون تاختند. این در حالی است که پیش از این هم ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ناظر بر این رسانه‌ها بود و مجوزهای لازم را صادر می‌کرد. در این‌خصوص با صاحبان یکی از پلتفرم‌های پخش فیلم گفت‌وگو کردیم و دلیل این هجمه‌ها را درباره قانون پرسیدیم.
با رسانه‌ای شدن مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت صداوسیما بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، باردیگر عده‌ای این حق قانونی را زیر سؤال بردند و به این مهم با ترفندهای گوناگون تاختند. این در حالی است که پیش از این هم ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ناظر بر این رسانه‌ها بود و مجوزهای لازم را صادر می‌کرد. در این‌خصوص با صاحبان یکی از پلتفرم‌های پخش فیلم گفت‌وگو کردیم و دلیل این هجمه‌ها را درباره قانون پرسیدیم.
کد خبر: ۱۴۱۴۴۵۳

فرشاد رفیع‌پور، مدیرعامل فانوفیلم در گفت‌وگو با «جام‌جم» بیان می‌کند: اتفاقی که افتاده، الان علنی شده است، در صورتی که پیش از این هم ساترا مجوز صادر می‌کرد. برای مثال وقتی ما می‌خواستیم از اینما، نماد اعتماد الکترونیک بگیریم یا در بخش‌های دیگر ثبت‌نام کنیم به مجوز ساترا نیاز داشتیم. پس از همان اول هم صداوسیما داشت این کار را انجام می‌‎داد.
وی درباره اجرایی شدن این قانون می‌گوید: واقعا باید قانونی باشد که طبق آن همه از یک جا مجوز بگیرند. هنوز باید روی این چارچوب کار کرد. ساترا یکسری الزامات دارد که مربوط به صداوسیماست و همیشه وجود داشته است. کلاس‌های ساترا را که می‌رفتیم، الزامات صداوسیما را توضیح داده شد اما در بخش نمایش خانگی باید یک‌سری از این قوانین به‌روزرسانی شود تا بینندگان نمایش خانگی ریزش پیدا نکنند. ما پلتفرمی هستیم که محتوا خریدیم، پرسنل داریم و بابت دوبله و... هزینه می‌کنیم. قبلا هم مجوزمان را از ساترا می‌گرفتیم اما الان با رسانه‌ای شدن این ماجرا و تحت‌تاثیر هجمه‌هایی که صورت می‌گیرد، ممکن است مخاطبان فکر کنند همه پلتفرم‎های پخش فیلم قرار است شبیه صداوسیما باشد و گمان می‌کنند در این صورت تنوع در کار نیست. اگر این نگاه ایجاد شود، ما متضرر می‌شویم؛ چون بودجه دولتی نداریم.
این مدیرعامل در ادامه با اشاره به هجمه‌ها و نتایج منفی این حملات رسانه‌ای عنوان می‌کند: جو روانی‌ای ایجاد شده که می‌گوید عده‌ای از مردم به سمت شبکه‎های نمایش خانگی رفتند و اگر محتوای این شبکه‌ها عین تلویزیون شود، مخاطبان از این رسانه‌ها فاصله خواهند گرفت. درصورتی‌که پیش از این هم زیرنظر صداوسیما بودیم. برخی باور دارند ردوبدل شدن پول‌‌های کثیف در پس فعالیت‌های برخی پلتفرم‌ها و هزینه آنها برای تبلیغات رسانه‌ای علیه قانون باعث شده که در برابر مصوبه اخیر گارد گرفته شود و علیه آن جوسازی کنند.
رفیع‌پور در این مورد توضیح می‌دهد: موافقم سازوکاری راه بیفتد که جلوی پول‌های کثیف گرفته شود اما فعلا این سازوکار وجود ندارد، یعنی اصلا زیرساختش موجود نیست. مثلا من محتوایی را در پلتفرمم می‌گذارم اما یک پلتفرم دیگر که ممکن است مجوز هم نداشته باشد، محتوای من را کپی کرده، در پلتفرم خود قرار می‌دهد و از آن کسب درآمد می‌کند. با ایجاد سازوکار مشخص، پلتفرم‌های بدون مجوز؛ کسانی که محتوا دزدی می‌‎کنند و محتوای خود را از یک پلتفرم دیگر برمی‌دارند، نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند. مسلما وقتی مرجع یک جا باشد، جلوی این اتفاق گرفته می‌شود و در صورت بروز تخلف قابلیت پیگیری بیشتری دارد. اگر واقعا دستورالعمل و زیرساخت مناسب برای جلوگیری از این دست فعالیت‌ها وجود داشته باشد، مزیت بزرگی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها