مهرداد نوری –جام جم آنلاین قزوین: در دوره دوم «رویاتو بساز» تعداد ۷۰ نفر از دختران جوان ثبت نام کردند که ۴۰ نفر به مصاحبه دعوت شدند و در نهایت ۱۲ نفر برای طی دوره آموزشی انتخاب شدند و در چهار گروه سه نفره در خصوص مستند سازی آموزش دیدند. هنرمندان این مرکز رشد سال گذشته در جشنواره عمار در بخش تلویزیون اینترنتی مقام اول را کسب کردند و تولیداتشان در رسانه اینترنتی باقلوا پخش شد.
مرکز رشد برادران حوزه هنری قزوین نیز بیش از 2 سال است که با 3 دوره آموزشی با عنوان "تیم تو بساز" محصولات تصویری قابل توجهای را در بخش های مستند کوتاه و نیم بلند و آیتم تلویزیونی تولید نموده اند که بعضا این تولیدات بستر جریان سازی در استان قزوین شده است.
تولید نزدیک به 60 آیتم تلویزیونی، 6 اثر فیلم صد ثانیه ای، 3 مستند کوتاه و 4 مستند نیمه بلند و برگزاری 8 دوره اموزشی با ثبت نام 750 متقاضی و شرکت 150 هنرمند در این دوره ها؛ این مرکز رشد را به قطب فرهنگ و هنر استان در 3 دهه اخیر تبدیل کرده است.
اهداف حوزه هنری قزوین
عملکرد دو ساله مرکز رشد حوزه هنری قزوین نشان می دهد که هدف این مرکز در جهت جذب استعدادها، هدایت و تربیت نیروی انسانی بهعنوان گرانبهاترین سرمایههای انقلاب اسلامی و در راستای عمقبخشی به باورها و نیز تثبیت و گسترش نفوذ اجتماعی ارزشهای انقلاب اسلامی در بستر روشها، ابزارها و فناوریهای نوین در حوزههای تخصصی ایران، منطقه و جهان با پرداختن به موضوعات، روشها و ایدههای بکر و بدون متولی به ایجاد جریان نیروی انسانی و جریان سازی فرهنگی-رسانهای است. بنابراین با بررسی این اهداف می توان دو ماموریت برای این مرکز رشد تعریف کرد؛ یک: تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی. دو: جریان سازی فرهنگی-رسانهای تراز انقلاب اسلامی
تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی و جریان سازی فرهنگی
مهمترین چالش انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر مسئله نیروی انسانی است. لذا به نظر می رسد بیشترین توان و تمرکز مرکز رشد حوزه هنری بر کادر سازی استوار شده است. تربیت نیروی انسانی و کادر مجاهدی که توان و نرمافزار لازم برای فتح قلل رفیع کرامت در دنیا را داراست. در واقع مأموریت اول مرکز رشد حوزه هنری قزوین را می توان «تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی» دانست. در و اقع ایجاد، تقویت و هدایت یک جریان انسانی که از دانشگاهها و مراکز اولیه تجمع نیروی انسانی مستعد آغاز میشود و به سمت نقشآفرینی اجتماعی ادامه مییابد.
بدون شک عدم فعالیت جدی و نقشآفرینی در راستای اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و با دور بودن از مسائل انقلاب و نظام، نمیتوان نیروی انسانی تراز انقلاب در این حوزه تربیت کرد. در واقع میتوان گفت محصول اصلی مرکز رشد حوزه هنری قزوین، انسانی است که به فهم عمیق دینی و اجتماعی رسیده و مهارتهای لازم را کسب نموده است. چنین انسانی قادر است نقش خود در عرضه فرهنگ را بهخوبی تشخیص داده و به نحو احسن آن را ایفا نماید و عامل جریان سازی شود.
نگاه حوزه هنری قزوین به نیروی انسانی، فرهنگسازمانی، محصول، استراتژی و تاکتیک متناسب با مقولهی فرهنگ است و این تفاوت اصلی این سازمان با مراکز تجاری و تولیدی است. این نوع نگاه سبب میشود تفاوتهای گستردهای در موضوعات مدیریتی، نیروی انسانی، فرهنگسازمانی و... نسبت به آنچه در مؤسسات و شرکتهای حال حاضر معمول و متداول است، پدید آید.
به نظر می رسد مرکز رشد حوزه هنری قزوین نه تنها در هنر تصویری بلکه در هنرهای دیگر نیز تامل و برنامه ریزی قابل توجه ای داشته است. در واقع این حوزه به دنبال الگوی قابل تکثیر در حوزه هنر انقلاب و به دنبال جذب نیروهای نوجوان است و به این فهم رسیده است که کنشگری هنر انقلاب باید در همه عرصهها باشد در همین راستا علاوه بر مرکز رشد هنرهای تصویری، مرکز رشد ادبیات داستانی و ادبیات پایداری را می توان در برنامه های حوزه هنری قزوین دید.
برگزاری 4 دوره آموزشی در حوزه ادبی با عنوان های اولین رویداد "جستار نویسی"، نخستین دوره آموزشی "رمان"، کارگاه آموزشی "داستان نویسی" و "شعر" که این دوره ها هر کدام به طور میانگین 10 ماه به طول انجامید؛ از جمله مراکز رشد دیگر حوزه هنری استان قزوین است. این دوره های آموزشی نزدیک به 300 نفر متقاضی داشت که فقط 70 نفر جواز حضور در این دوره های آموزشی را بدست آوردند. این دوره های آموزشی را اساتید برجسته کشوری از جمله اکبر صحرایی، مهدی قزلی و محمد جواد جزئینی به عهده داشتند.
همچنین برگزاری 2 دوره آموزشی 6 ماهه در حوزه ادبیات پایداری با عنوان "خاطره نگاری" و با حضور استاد برجسته کشور، گلستان جعفریان؛ از اقدامات مرکز رشد ادبیات پایداری حوزه هنری قزوین است. 85 نفر متقاضی شرکت در این دوره بودند که فقط10 نفر در این دوره مجوز حضور را پیدا کردند.
توجه به آمار متقاضیان با حاضرین در دوره های آموزشی خبر از فیلترهای تخصصی موجود در برنامه ریزی این دوره ها را می دهد. گویا در مراکز رشد حوزه هنری قزوین صرفا تربیت نیرو ویژه هنرمندانی است که در آن حوزه استعداد و مطالعات لازم را دارند. آن وقت است که می تواند جواز حضور در دوره های اموزشی را کسب کند. در واقع مرکز رشد؛ هنرمند مستعد به هنر مربوطه را با آموزش های لازم با تأکید بر مسئله محور بودن پرورش می دهد و شرایط کسب تجربه را برای وی فراهم می نماید و در پایان از تولیدات آن هنرمند خرید می کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم