جام جم آنلاین اصفهان؛ سید رضا قندیلی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت نمایشگاه بینالمللی استان زنجان، عضو هیأت رئیسه انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران و بازرس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی جمهوری اسلامی ایران در بازدیدی که اخیرا و در آستانه روز جهانی نمایشگاه از سایت نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان داشت، به ظرفیتهای چشمگیر این مجموعه برای مطرح شدن در سطح بینالمللی اشاره کرد. وی در این گفتگو نمایشگاه اصفهان را یک بستر بسیار مناسب برای تبدیل شدن به یک برند بینالمللی ارزیابی کرد که تا امروز توانسته است جایگاه خود را در صنعت نمایشگاهی کشور پیدا کند و نقش خود را به عنوان محرک رشد و تولید ملی به خوبی ایفا نماید.
• به عنوان یک فعال و صاحب نظر در حوزه نمایشگاهی، نمایشگاه بینالمللی اصفهان را چگونه ارزیابی میکنید؟
نمایشگاه اصفهان در حال حاضر یک برند در سطح آسیا است و پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک برند بینالمللی و جهانی دارد. از زمان آغاز ساخت این سایت نمایشگاهی در این منطقه زیبا من تقریبا در جریان تحولات و ساخت آن قرار داشتم و به مرور شاهد تکامل آن بودم. این ظرفیتها البته به طور مداوم در حال تقویت شدن است. صنعت نمایشگاهی تأثیر مستقیمی در حوزه کسب و کار و تولید داشته و همچنین در تولید ناخالص ملی نیز نقش بسیار عمدهای دارد. این صنعت باعث تحریک نرخ تولید، کاهش تورم و افزایش نرخ کار میشود. این همه عوامل مؤثری است که در تولید ناخالص ملی دخیل هستند. نسبت ریال تولید را به ریال عرضه برابر میکند. یعنی فرض کنید که شما محصولی را خریداری میکنید که قیمت تولید آن عدد دیگری است. نمایشگاه سبب میشود قیمت عرضه محصولات به قیمت تولید آنها نزدیکتر شود. این یعنی نقدینگی در کشور به سوی تولید سرازیر شود. نمایشگاه سبب میشود فاصله میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان کاهش پیدا کند. شرکت نمایشگاههای اصفهان این زنجیره ارزش که ما در صنعت نمایشگاه به آن محتاج هستیم را دارا است. این امر دلایل گوناگونی دارد. یکی ماهیت مالکیت این مجموعه است که از یک سو شهرداری و در سوی دیگر اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی از سهامداران عمده آن هستند. همچنین این مجموعه مورد تایید بخش صنعت و تولید استان نیز هست. با توجه به ظرفیتهای بسیاری که استان اصفهان در حوزه نمایشگاهی دارد، این ظرفیت در استان وجود دارد که سالنهای بیشتری در کنار سالن بسیار زیبای امیرکبیر احداث شود.
• تمایز نمایشگاه اصفهان را نسبت به سایر نمایشگاههای کشور در کجا میدانید؟
در منطقهای که ما قرار گرفتیم در غرب، جنوب و مرکز کشور چنین ظرفیتی که امروز در اصفهان شاهد آن هستیم، وجود ندارد. نمایشگاههایی که در استان فارس یا حاشیه دریای خزر وجود دارد، به سمت بومی بودن حرکت کردهاند اما چون نبض استان اصفهان در حوزه صنعت میتپد، این ظرفیت و کشش در این استان وجود دارد که سرمایهگذاریهای بیشتری در حوزه نمایشگاهی صورت گیرد و تولیدکنندگان و صنعتگران بیشتری را به خود جذب کند. از طرفی نمایشگاه اصفهان با شهر اصفهان برند نشده و این نمایشگاه برند قدرتمند خود را خلق کرده است. برای ما فعالین صنعتی، امروز وقتی بحث از اصفهان میشود، ابتدا سالن امیرکبیر و نمایشگاه به خاطرمان میرسد و بعد ابنیه تاریخی و ... به ذهنمان خطور میکند و این نشان میدهد که نمایشگاه اصفهان تا چه میزان توانسته است جایگاه خود را در ذهن مخاطبین تثبیت کند.
• آیا نمایشگاه اصفهان قادر است سهمی در توسعه ملی داشته باشد؟
ما در حوزه کشوری بسیار نیازمند افزایش آگاهی مردم و منابع انسانی نسبت به صنعت نمایشگاهی هستیم. وقتی بدانیم که این صنعت تا چه میزان نقش مستقیمی در افزایش تولید، کاهش بیکاری، افزایش نرخ برابری تولید و عرضه بازار و کاهش تورم دارد، در این حالت تولید ناخالص ملی (GNP) تأثیر مستقیمی در رونق صنعت نمایشگاهی دارد. زمانی که شما به آلمان به عنوان یک نمونه موفق در صنعت نمایشگاهی نظر میکنید، متوجه میشوید که چقدر بر شرایط مطلوب تولید ناخالص ملی این کشور اثرگذار بوده است. در کشورهای دیگر نظیر چین و کره نیز همین الگو وجود دارد. در کره برای برخی از نمایشگاهها غرفهها تا ده سال آتی رزرو شدهاند. من این پتانسیل رشد و پیشرفت را در نمایشگاه اصفهان میبینم. به طوری که میتوان روی این سایت نمایشگاهی برنامهریزی و سرمایهگذاری ملی کرد. من امروز خوشحالم که در سمت مدیریت این مجموعه مدیرانی بوده و هستند که توانستهاند این مسیر رو به رشد و توسعه را حفظ کرده و در به حداکثررسانی این ظرفیتها تلاش کردهاند. باید برنامهریزیها معطوف به آینده این پتانسیل باشد و برای توسعه آن در دهههای آتی پیشبینیهای لازم صورت گیرد.
• رسانههای محلی و ملی چه نقش و جایگاهی در این تحولات خواهند داشت؟
نقش رسانهها نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است چرا که مطبوعات، شبکههای اجتماعی و صدا و سیما همه یک زنجیره با هدف و کارکرد آگاهی بخشی در این مسیر هستند. افراد و شبکههای تاثیرگذار در این رابطه باید نقش خود را به درستی ایفا کنند و حتی در مورد آینده صنعت نمایشگاهی در استان مطالبهگر باشند و برنامهها و اهداف دور برد را رصد کنند. طرح جامع و طرح توسعهای که برای این مجموعه در نظر گرفته شده باید پاسخگوی ظرفیتها و نیازهایی که در دهههای آینده پدید میآیند باشد. توسعه تجارت در بعد بینالمللی باید هدف چنین مجموعهای باشد و تمامی ارکان موجود در استان باید برای رسیدن به این هدف، مجموعه نمایشگاه را یاری کنند.
هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین