«جام‌جم» از یک سریال موفق خارجی گزارش می‌دهد

هیجان به روایت گروه اسرارآمیز بندیکت

رسانه ملی در طول سال‌های گذشته تلاش کرده تا فقط بازتاب مجموعه‌های داخلی نباشد و روایتی از تولیدات تلویزیونی موفق را هم برای تماشاگران به تصویر بکشد. از جمله این کارها، دوبله سریال‌های تازه‌ای است که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی در کشورهای متفاوت روی آنتن رفته است.
رسانه ملی در طول سال‌های گذشته تلاش کرده تا فقط بازتاب مجموعه‌های داخلی نباشد و روایتی از تولیدات تلویزیونی موفق را هم برای تماشاگران به تصویر بکشد. از جمله این کارها، دوبله سریال‌های تازه‌ای است که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی در کشورهای متفاوت روی آنتن رفته است.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۳۴
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

سریال گروه اسرارآمیز بندیکت را هم باید از جمله این مجموعه‌ها دانست که به تازگی برای پخش از شبکه امید آماده شده است. سریالی که به مدیریت دوبلاژ مهوش افشاری و با حضور دوبلورهایی مثل شیلا آژیر، مهوش افشاری، آزاده اکبری، رضا الماسی، شهراد بانکی، فاطمه برزویی، محمد بهاریان، باران بهرامی، علی بیگ‌محمدی، مریم جلینی، ارسلان جولائی، جمیله رستگاران، سمیه رهنمون، آرزو روشناس، منوچهر زنده‌دل و افشین زی‌نوری آماده شده است. این مجموعه روایتی از قصه چهار کودک یتیم است که برای انجام ماموریتی با آقای بندیکت همراه می‌شوند. ماجراجویی‌های این سریال، آن را شبیه به مجموعه هری‌پاتر کرده است. در گزارش پیش‌رو، روایتی از جزئیات این مجموعه داشتیم.

به گزارش جام‌جم، گروه اسرارآمیز بندیکت با جمله‌ای درباره حقیقت آغاز می‌شود که از زبان آقای بندیکت و با همان صدای آرام بیان می‌شود: «بیشتر آدم‌ها، حقیقت براشون مهمه». نمایی باز که به مرور روی میز کار آقای بندیکت زوم می‌شود تا جملاتی از او را در اولین قسمت از فصل اول بشنویم. مجموعه گروه اسرارآمیز بندیکت در ژانر کمدی- خانوادگی است و کمپانی دیزنی با اقتباس از کتابی با همین عنوان آن را ساخته است. کتابی که اثر ترنتون لی ‌استوارت است و قصه‌ای خاص از یک گروه نوجوان را روایت می‌کند. روایت اصلی سریال درباره چند کودک یتیم است که توسط فردی خیر دور هم جمع می‌شوند تا ماموریتی مخفی را انجام دهند. اصل قصه بر مبنای ماجراجویی‌هایی است که مخاطب را یاد سریال هری‌پاتر می‌اندازد. کارگردانی این کار به صورت مشترک، توسط گرگ بیمن و جیمز بابین انجام شده است. حتی اگر صحبت از کمپانی دیزنی هم به میان نیاید، رنگ و لعابی که سریال دارد به خوبی نشان می‌دهد که رد و نشان آن به کدام سازنده می‌رسد. چه زمانی که آقای بندیکت را نشان می‌دهد و چه زمانی که توجه اصلی روی این چند کودک است، همه چیز رنگ و لعاب کارهای دیزنی را دارد.

قصه همراهی ۴ کودک یتیم
اما گره اصلی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ گره مجموعه گروه اسرارآمیز بندیکت زمانی اتفاق می‌افتد که بندیکت به همراه دو دستیار خود یعنی روندا کازامبه (با بازی مامی‌یا بوآفو) و شماره ۲ (با بازی کریستن شال)، قصد نفوذ به موسسه آموزشی را دارد که پیام‌هایی درباره وضعیت اضطراری ارسال می‌کنند. او برای این کار به چند کودک نیاز دارد و چه کسی بهتر از این چند کودک یتیم. البته مراحل مختلفی طی می‌شود تا تیمی متشکل از چهار یتیم باهوش شکل گرفته و نفوذ موردنظر او انجام شود. ترکیب این چهار کودک هم در نوع خود جالب است. رنارد «رینی» مولدون (با بازی میستیک اینشو) توانایی مثال‌زدنی در حل پازل دارد. جورج «استیکی» واشنگتن (با بازی ست کار) قهرمان مسابقات اطلاعات عمومی است. کیت ودرال (با بازی امی دی‌الیورا) در کارهای مهندسی و هواشناسی بسیار خبره است و کنستانس کنترر (با بازی مارتا کسلر) به لحاظ اجتماعی مثل یک شورشی است. ماموریت این چند نفر از دو زاویه قابل بحث است؛ اول مهارت فردی‌شان برای ماندن در گروه و دیگری مقاومت در برابر پیام‌های غیرمستقیم. کار فوق برگرفته از رمانی به همین نام است و به همین دلیل در ساخت با چالش‌هایی همراه بوده. تونی هیل، بازیگر نقش آقای بندیکت پیش از این گفته بود:«من حال و هوای گوتیک‌ یا ویکتوریایی را کمی بیشتر از آنچه هست تصور کردم؛ تا حدی به این دلیل که با مضامین مورد نظر ما همخوانی بیشتری داشت و تا حدی به این دلیل که فکر می‌کردیم خیلی چیزهای دیگر، آن چشم‌انداز بصری را کاوش کرده‌اند. ما این ایده را مبنا قرار دادیم که می‌توان داستان را در دهه ۱۹۶۰، به‌نوعی شبیه حال و هوای نوگرای اروپا که در آن همه‌چیز بسیار سازمان‌یافته و رسمی است، روایت کرد.»

بازیگران یک تیم اسرارآمیز
اما بد نیست نگاهی هم به بازیگران این مجموعه پر رنگ و لعاب بیندازیم. بازیگرانی مثل تونی هیل، کریستین شال، مامه‌یا بوئافو، رایان هرست، سث بنی‌کار، سارا چائودری و بن دائون در این مجموعه نقش‌آفرینی کرده‌اند. نقش‌های اصلی علاوه بر چهار کودک، آقای بندیکت و خانم شماره ۲ است. نقش آقای بندیکت را تونی هیل بازی می‌کند که از سال ۱۹۹۷ تاکنون تجربه بازی داشته است. از جمله کارهای او می‌توان به شب‌زنده‌داران، پرورش شکست‌خورده، افسانه دسپراکس، آر وی، عجیب‌تر از داستان، آلوین و سنجاب‌ها ۴و افراط آمریکایی اشاره کرد. او پیش از این هم در سریال معاون رئیس‌جمهور خوش درخشیده و توانسته بود جایزه امی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند.
بازیگر دیگر، کریستن شال است که در سال‌های گذشته در قامت یک کمدین ظاهر شده و در مجموعه‌های بسیاری همچون رم، ماپت‌ها، رئیس، آبشار جاذبه، برگری باب، من نفرت‌انگیز۲، جاسوس من و رم بازی یا صداپیشگی کرده است. بازیگر دیگر، مامه‌یا بوئافو است که یک بازیگر و کمدین پاکستانی- غنایی است و از سال ۲۰۱۲ فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. او مدرک کارشناسی ارشد خود در بازیگری را از دانشگاه روتگرز نیوجرسی دریافت کرده است.مامه‌یا بوئافو سابقه فعالیت در آثاری همچون گروه اسرارآمیز بندیکت، قانون شهر دروغ و یک شهر آفریقایی را در کارنامه هنری خود دارد.
این مجموعه خوش‌رنگ و لعاب که درست مثل هری‌پاتر، طرفدارانی از همه قشر و سن دارد، پیش از این و در سال ۲۰۲۲ توانست نامزد جایزه بهترین کارگردانی برنامه کودکان از انجمن کارگردانان آمریکا شود.

دوبله اختصاصی برای شبکه امید
نکته مهم درباره این مجموعه اینجاست که یک گروه حرفه‌ای در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل آن را دوبله کرده‌اند و قرار است به زودی از شبکه امید روی آنتن برود. این مجموعه با گویندگی ۳۲ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل دوبله شده است. مدیر دوبلاژ این اثر مهوش افشاری است که به همراه شیلا آژیر، ، آزاده اکبری، رضا الماسی، شهراد بانکی، فاطمه برزویی، محمد بهاریان، باران بهرامی، علی بیگ‌محمدی، مریم جلینی، ارسلان جولائی، جمیله رستگاران، سمیه رهنمون، آرزو روشناس، منوچهر زنده‌دل، افشین زی‌نوری، لادن سلطان‌پناه، ابوالفضل شاه‌بهرامی، داود شعبانی‌نصر، پریا شفیعیان، سعید شیخ‌زاده، مهسا عرفانی، پویا فهیمی، علیرضا کامیابی‌پور، امیرصالح کسروی، نسرین کوچک‌خانی، علی‌همت مومیوند، تارا ناجی، صنم نکواقبال، مونا همایی و نازنین یاری سریال فوق را آماده پخش از تلویزیون کرده‌اند. مهوش افشاری از دوبلورهای برجسته‌ و توانمندی است که تاکنون در کارهایی مثل شیرشاه(نقش سیمبا)، نهنگ سفید، بابا لنگ‌دراز(در نقش جولیا پندلتون)، حنا دختری در مزرعه (در نقش خانم مری و خانم سونیا) و مهاجران (کودکی شخصیت بن) حضور داشته است. گویندگی به‌جای شخصیت‌های کارتونی جیمبو، پسر شجاع، فرانچی در «بچه‌های مدرسه والت»، میشکا در «میشکا و موشکا»، کیت در «دختری به‌نام نل»، توشیشان در «افسانه توشیشان»، دختر مهربون در «سرزمین آدم کوچولوها»، شخصیت جک هالبورن در سریال «جک هالبورن»، فلیسیتی کینگ در سریال «قصه‌های جزیره»، ویکتوریا بلک‌وود در سریال «رودخانهبرفی» و جولین مور در فیلم «ساعت‌ها» برخی از به‌یادماندنی‌ترین آثار وی در عرصه دوبله است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها