دوران نوجوانی یکی از چالش برانگیزترین و پر رمرز و رازترین دوران زندگی است. همه ما این دوران را تجربه کرده‌ایم و از حساسیت‌ها و ویژگی‌های آن کم و بیش مطلع هستیم. با وجود این، دوران نوجوانی برای هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است و با توجه به شخصیت فردی، محیط زندگی و اطرافیان می‌توان ویژگی‌های متفاوتی را در نوجوانان مختلف شاهد بود.
کد خبر: ۱۴۱۰۸۲۹
نویسنده مهدی نیک ضمیر - گروه جامعه

برخی ویژگی‌ها اما در میان نوجوانان مشترک است؛ ویژگی‌هایی همچون استقلال‌طلبی یا بیش از حد حساس بودن که موجب شده نوجوانی به یکی از دوره‌های خاص و ویژه زندگی اغلب افراد تبدیل شود. این مسأله به این نیاز دارد که هم والدین و هم خود نوجوانان، اطلاعات بیشتری از دوران نوجوانی و حال و هوای آن داشته باشند تا بتوانند این دوره را به سلامت طی کنند.

دوران نوجوانی اغلب با تغییرات هورمونی و بلوغ همراه است و همین مسأله موجب می‌شود ویژگی‌های خلق و خوی بچه‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. بچه‌هایی که تا همین دیروز برای پدر و مادرها کودک بودند، امروز در شرایطی قرار می‌گیرند که می‌خواهند به همه اثبات کنند برای خودشان افراد بزرگ و مستقلی هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند و عمل کنند.

همین مسأله هم موجب شده نوجوانان تصور کند خودشان مرکز جهان هستند و انرژی، توانایی و قدرتی وصف‌ناپذیر دارند. نوجوانان برای اثبات استقلال‌طلبی و رشد عقلی‌شان گاهی وقت‌ها رفتارهایی سرکشانه از خود نشان می‌دهند که می‌تواند پدر و مادر‌ها را نگران کند. اما این رفتارها بخشی از ویژگی‌های دوران نوجوانی است و آنها می‌خواهند از این طریق نشان دهند بزرگ شده‌اند و برای تصمیم‌گیری و عمل به والدین خود نیاز ندارند.

برای آن‌که نوجوانان ما دوران آرام و بهتری را تجربه کنند و همچنین خود ما در مواجهه با آنان با چالش‌های کمتری مواجه شویم، بهتر است در دوران نوجوانی بیشتر از همیشه با فرزندان‌مان همراه و همدم باشیم و مانند یک دوست صمیمی در بحران‌های دوره نوجوانی آنها را همراهی کنیم. با آنها وقت بگذرانیم و بیشتر پای صحبت‌ و حرف‌های آنها بنشینیم. گاهی وقت‌ها لازم است با سپردن مسئولیت‌هایی به نوجوانان، به نوعی استقلال و بزرگ شدن‌شان را به رسمیت بشناسیم و به آن احترام بگذاریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها