یک کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

تعامل با اندونزی دریچه برای ورود به بازار بزرگ آسه آن است

اگر اندونزی به عنوان یک کشور بزرگ در جنوب شرق آسیا نقش آفرینی می‌کند جمهوری اسلامی ایران هم در یک منطقه مهم غرب آسیا قرار دارد و پیوند تهران و جاکارتا یک پل ارتباطی بزرگ است که می‌تواند مسائل مختلفی را که در این دو منطقه وجود دارد حل کند.
اگر اندونزی به عنوان یک کشور بزرگ در جنوب شرق آسیا نقش آفرینی می‌کند جمهوری اسلامی ایران هم در یک منطقه مهم غرب آسیا قرار دارد و پیوند تهران و جاکارتا یک پل ارتباطی بزرگ است که می‌تواند مسائل مختلفی را که در این دو منطقه وجود دارد حل کند.
کد خبر: ۱۴۰۹۲۰۴
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

رامین مهمان پرست سفیر پیشین ایران در تایلند درباره اهمیت سفر رئیس جمهور به جاکارتا به جام‌جم آنلاین گفت: کشورهای عضو آسه آن ظرفیت‌های بزرگی دارند و بعد از این‌که به عنوان یک اتحادیه در کنار همدیگر قرار گرفتند این هم افزایی ظرفیت‌های آنها را بشدت افزایش داد.

وی ادامه داد: اقتصاد جهانی در آینده به شرق دور و جنوب شرق آسیا وابسته خواهد بود و قدرت‌های بزرگ اقتصادی در این مناطق رشد بیشتری خواهند کرد. به عنوان نمونه اگر وضعیت ویتنام را به لحاظ اقتصادی در طول دو دهه گذشته بررسی کنیم می‌بینم که این کشور به چه رشد بالایی به لحاظ اقتصادی رسیده است. کشورهایی مثل مالزی، تایلند و اندونزی قدرت‌های مهم اقتصادی هستند و در آینده نزدیک در این حوزه بیشتر نقش آفرینی خواهد کرد.

این کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به جایگاه بالای اقتصادی اندونزی در منطقه تصریح کرد: این کشور یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان و بزرگترین کشور اسلامی است و می‌تواند در دیپلماسی اقتصادی ما جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان این‌که ایران و اندونزی مشترکات فراوانی در حوزه‌های مختلف دارند گفت: جدای از این‌که کشورهای آسیایی به لحاظ فرهنگی به هم نزدیک هستند اندونزی از نظر اعتقادی یک کشور اسلامی است و همین طور به خاطر مسائل اقتصادی ظرفیت‌های مکملی با اقتصاد ما دارد که ایران می‌تواند طی یک برنامه ریزی دقیق از این ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را بکند.

مهمان پرست اضافه کرد: حتما در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بحث روابط با همسایگان به عنوان اولویت مطرح است و کشورهایی که اسلامی و همسو هستند و مواضع بین‌المللی مشترکی با ما دارند و به لحاظ اقتصادی آمادگی یک نوع همکاری اقتصادی را دارند در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.

سفیر پیشین ایران در تایلند به اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به اندونزی تاکید کرد: امضای قراردادها و موافقت نامه‌هایی که در جریان این سفر صورت می‌گیرد می‌تواند بستر یک همکاری بزرگ را فراهم کند و اندونزی این امکان را پیدا می‌کند که از ظرفیت‌های مهم ایران در منطقه‌ای که محل تلاقی کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب است و در مرکز یک بازار بزرگ 600 میلیونی قرار گرفته استفاده کند. بویژه این‌که کشورمان از ذخایر بزرگ انرژی برخوردار است و طبیعی است که این منابع برای اندونزی جذابیت‌های اقتصادی فراوانی دارد. همچنین اندونزی هم برای ما به عنوان یک دریچه‌ای به ورود به بازار بزرگ کشورهای عضو اتحادیه آسه آن از منظر روابط دو جانبه و چند جانبه از اهمیت زیادی برخوردار است.

مهمان پرست با تاکید بر این اقتصادی محور اصلی تعاملات میان ایران و اندونزی است خاطرنشان کرد: قطعا در مسائل سیاسی و بین‌المللی ما مواضع مشترک فراوانی با جاکارتا داریم. اندونزی عضو کشورهای جنبش عدم تعهد است و در مسائلی که مربوط به جهان اسلام محسوب می‌شود کشوری فعال و تاثیرگذار است.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل تصریح کرد: بحث‌هایی که در موضوعات بین‌المللی به مسائلی مثل حقوق بشر اختصاص پیدا می‌کند طبعا تفاوت‌هایی میان دنیای غرب و دنیای اسلام وجود دارد تعامل میان ایران و اندونزی در تبیین موضوعات بین‌المللی با توجه به گرایش‌های اسلامی می‌تواند بسیار موثر باشد و از سویی در حل بحران‌های بین‌المللی کشورهای قدرتمند این امکان را پیدا می‌کنند که در کنار هم قرار بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها